Magazin

Nu este niciodată prea târziu să renunți la țigări! – Strategii pentru a te lăsa de fumat

Publicat: 11 nov. 2021

Chiar și cei mai înrăiți fumători pot reuși să se lase de fumat, indiferent de vârsta lor. Fumatul este un inhibitor al foamei și afectează negativ sănătatea. Tutunul este considerat acum un drog, unul dintre cele mai nocive obiceiuri ale oamenilor. Produce dependență fizică și psihologică, îngălbenirea dinților și probleme grave de sănătate.

Există suficiente dovezi care arată că fumatul afectează sănătatea organismului, crește riscul de boli neoplazice sau canceroase. Cercetătorii sugerează că există o legătură strânsă între numărul de țigări fumate pe zi și riscul de a dezvolta cancer pulmonar.

Fumatul este una din principalele cauze de mortalitate în SUA, provocând peste 480.000 de decese în fiecare an. Și fumatul pasiv este periculos. Peste un milion de oameni mor anual în lume, din cauza fumatului pasiv. De asemenea, fumatul pasiv a fost asociat cu diabetul zaharat de tip 2.

S-a demonstrat că:

  • Bolile legate de fumat se dezvoltă în 20-30 de ani, ele nu apar brusc
  • Gudronul afectează negativ alveolele pulmonare și reduce eficacitatea sistemului imunitar
  • Substanțele din tutun cresc riscul de boli ale sistemului circulator
  • Fumatul produce tulburări cardiace – creșterea frecvenței cardiace, bătăi neregulate ale inimii, simptome de angină, dilatarea inimii
  • Monoxidul de carbon din fumul de tutun are efect negativ asupra sistemului circulator și nervos
  • Otrava din fumat modifică compoziția sângelui și scade numărul de globule roșii
  • Anumite substanțe din fumul de țigară (precum acid formic, acid acetic, acid hidrogen sulfurat) afectează mucoasa bucală, mucoasa tractului respirator și a tractului gastrointestinal
  • Cianura de hidrogen este o otravă pentru sânge, blochează activitatea enzimelor ce controlează respirația celulară
  • Produsele din tutun pot crește șansele de a dezvolta cancer oral, respirator, boli neoplazice de stomac, col uterin, rinichi, vezică urinară, pancreas.

Strategii prin care poți renunța la fumat:

  • Fă ceva pentru a elimina gândul de a fuma – plimbă câinele pe alee în parc, vorbește cu un amic nefumător, bea un suc sau un pahar cu apă, mestecă o gumă
  • Schimbarea convingerilor despre fumat (pentru că au părut consecințe – corpul s-a deteriorat, mirosul este urât, dinții sunt îngălbeniți, degetele au devenit pătate, pielea este uscată, buzele sunt întunecate, ai riduri pronunțate și schimbări de dispoziție frecvente)
  • Ignorarea sentimentelor de anxietate și dorința de a fuma
  • Folosirea unui supliment numit Defumoxan, care reduce pofta de nicotină
  • Plasturi transdermici care se aplică pe braț
  • Dezvoltarea auto-disciplinei crește șansele de a te lăsa de fumat
  • Mirosul urît din gură poate fi un factor motivant.

Unii oameni pot renunța spontan la fumat, mai ales cei care au copii. Alții au renunțat treptat, au fumat doar în anumite zile și astfel au redus din numărul de țigări semnificativ, față de atunci când fumau zi de zi.

Simptomele după renunțarea la fumat (ale sevrajului sau ale sindromului de lipsă) pot include stări neplăcute, ca de exemplu:

  • Dificultăți de concentrare, insomnie, depresie
  • Pofta de țigară care este foarte stresantă și care produce frustrare, neliniște, iritabilitate, agresivitate
  • Scăderea presiunii sângelui, ritm cardiac lent
  • Dureri de cap, creșterea poftei de mâncare
  • Disconfort la stomac, acumularea de kg în plus
  • Sentimente de dorință și nevoie de a fuma, anxietate și panică.

Cei care au renunțat deja la fumat, spun că viața lor s-a schimbat în bine și au economisit și bani (cei pe care îi dădeau zilnic pe un pachet de țigări). Cel mai mare beneficiu este cu siguranță faptul că sunt mai sănătoși (scad șansele de cancer pulmonar), se simt mai plini de vitalitate și energie.

Un alt lucru esențial este creșterea duratei de viață prin renunțarea la fumat. Somnul este mai bun și mai odihnitor la nefumători, schimbările de dispoziție s-au diminuat treptat, iar puterea de concentrare este mai mare, deci productivitatea crește în orice activitate. Tusea dispare prin renunțarea la țigări, iar în plus corpul începe un proces de autovindecare și de curățare a plămânilor.

Cei care nu fumează au dantura mai bună, fac mai puține vizite la medicul dentist și au mai puține pete pe dinți. Studiile cercetătorilor arată că renunțarea la țigări ajută și la scăderea tensiunii arteriale și la reducerea stărilor de irascibilitate.

 





Adauga un comentariu