Actualitate

Nu o sa crezi una ca asta! Dupa zeci de ani de taina, proiectul autostrazii din Iasi a iesit la lumina! Totul a fost facut la comanda lui Ceausescu

Publicat: 22 sept. 2016

@ Iasul putea beneficia de cel mai important proiect de infrastructura inca de acum cinci decenii @ Putini stiu ca un asemenea obiectiv, gandit de vechiul regim, a fost foarte aproape sa fie pus in practica @ Totul a fost insa dat uitarii si ingropat intr-un sertar, vreme de zeci de ani @ De atunci nu s-a mai facut nimic pentru ca acest obiectiv prioritar sa fie pus in practica

Halucinant. Iasul putea beneficia de un proiect pe care actualii lideri locali si centrali il bolmojesc de ani de zile si pe care nu sunt in stare sa-l duc la bun sfarsit. Ideea a fost lansata acum aproape cinci decenii, de vechiul regim, proiect care ar fi putut sa scoata Iasul din izolarea in care este si acum. Totul a fost facut la milimetru, iar proiectul urma sa fie demarat si pus in practica.

In anul 1968, cand a fost facuta si ultima impartire administrativ-teritoriala, comunistii au demarat secret si un obiectiv privind construirea unei retele impresionante de autostrazi in intreaga tara. Nicolae Ceausescu a avut pe masa un proiect privind construirea a peste 3.000 de kilometri de autostrada. Printre acestea se numara si unul care conecta Iasul de celelalte regiuni ale tarii. Numai ca, nici in timpul regimului comunist, acesta nu a mai avut trecere, din cei 3.200 de kilometri pe hartie fiind realizati in final doar 113, in zona Bucuresti- Pitesti si Fetesti- Cernavoda.

Desi pe hartie, Romania era traversata de o retea impresionanta de autostrazi, realitatea a fost cu totul alta. Ceausescu nu a mai avizat lucrarile, din cauza traficului redus pe sosele. Iar zona Moldovei era si atunci una din cele mai putin viabile din intreaga tara, asa ca a fost exclusa din start. Documentatia a fost realizata de celebra societate Iptana SA, una din cele mai vechi de acest gen din tara, infiintata in 1953. Totul a cazut insa, pentru ca planul regimului comunist a fost altul. Ceausescu a refuzat sa dea banii pe autostrazi pe care sa nu circule nimeni, si astfel, totul s-a naruit.

Cum arata autostrada spre Iasi?

In viziunea regimului comunist, reteua de autostrazi urma sa cuprinda majoritatea regiunilor tarii. Daca astazi se discuta intens de autostrada IasiTargu Mures, pe care actualul Guvern a promis ca o va include printre prioritati, acum cincizeci de ani viziunea era alta. Documentele vremii arata ca se urmarea constructia unei autostrazi Moldova, care traversa zonele Buzau- Focsani- Bacau- Pascani- Suceava. Iasul urma sa fie conectat printr-o bretea pana la Pascani.

Ulterior, din Suceava, se dorea constructia unei autostrazi spre Cluj-Napoca, prin Bistrita Nasaud. Ideea actualei autostrazi Iasi- Targu Mures nici nu exista la vremea respectiva. O parte din ruta gandita in 1968 se regaseste si acum. Este vorba de portiunea Bacau- Pascani- Suceava, gandita astazi insa ca drum expres si nici decum ca autostrada. Costurile acestui drum expres au fost evaluate astazi undeva la 400 milioane de euro.

Reteaua de autostrazi din 1968 urma sa se execute pe masura necesitatilor reiesite din studiile de trafic facute la fiecare cinci ani. Din acest motiv, Ceausescu nu a mai vrut sa arunce cu bani, pentru ca o parte din acele rute erau inutile in raport cu masuratorile de trafic.

Cu alte cuvinte, Ceausescu a facut un recensamânt, de pe urma caruia a stabilit care este prioritatea pentru constructia de autostrazi. In 1968 a fost realizat un astfel de studiu pentru realizarea de autostrazi, care s-a bazat pe datele recensamintelor de circulatie efectuate în 1965 si 1967-1968, pe toate drumurile nationale. Pe baza datelor obtinute, a fost estimata evolutia traficului de perspectiva pâna în anul 1990, pe întreaga retea de drumuri nationale si astfel totul a murit din fasa.

Conform calculelor facute, cei 3.200 de kilometri trasati de Ceausescu în urma cu 50 ani ar fi costat 18,8 miliarde de euro. Daca în 1990 ar fi fost demarate toate lucrarile, pana in 2010 ar fi însemnat alocarea a 944 de milioane de euro pe an pentru autostrazi, adica 160 de kilometri de autostrada pe an. Autostrada Iasi- Targu Mures a fost evaluata la 4 miliarde de euro in prezent, o suma enorma pentru ca totul sa fie dus la bun sfarsit intr-o singura etapa.

Ce se intampla acum?

Proiectul actualei rute Est- Vest a intrat printre prioritatile de infrastructura in noul Master Plan General de Transport, avizat de Ministerul Transportului si aprobat de Guvern. In total, documentul prevede investitii pe 11 tronsoane de autostrazi, la mijloc fiind miliarde de euro. Conform documentatiei, pana in 2020 ar trebui sa fie gata si ruta Târgu Neamt- Iasi- Ungheni, in vreme ce tronsonul Targu Neamt- Targu Mures ar urma sa fie gata pana in anul 2026.

Pentru primul tronson, in lungime de 134 kilometri, a fost avansata o suma de 1,1 miliarde de euro, in vreme ce pentru tronsonul doi, cu o lungime de 184 kilometri, a fost avansata suma de 3 miliarde de euro. Principala sursa de finantare ar fi bugetul Uniunii Europene, insa proiectul s-a lasat asteptat ani in sir. Mult mai plauzibil ar fi drumul expres Bacau- Pascani (81 kilometri cu o valoare de 388 milioane euro).

Acest drum ar urma sa fie realizat intre 2016 si 2020, conform documentatiei Ministerului Transporturilor si se afla pe pozitia a treia in ordinea transpusa de minister. Artera ar urma sa fie legata de drumul expres Focsani- Bacau si Pascani- Suceava, toate realizate pana in 2020. S-a recurs la aceasta varianta mult mai ieftina decat o autostrada, dar care si aceasta a batut pana acum pasul pe loc. Ramane de vazut cand acest obiectiv va fi pus in aplicare de Guvernul care va fi la Palatul Victoria.





Comentarii
  • Acum ăștia nu sunt în stare sa acopere câteva gauri din asfalt și noi vrem autostrăzi?!poate ne scrii peste 50 de ani ca prin anii 2015 „a fost în plan construirea unei autostrăzi iasi-Tg mures”,dar cei care au fost la „putere”în acea perioada nu au fost capabili sa facă asa ceva…..

  • De cand aveam pe timpul lui ceasca vecini ca republica Moldova. N ati avut ce face ieri cu carioci si v ati gandit sa desenati si voi ceva autostrazi.

  • Nu am crezut ca voi ajunge sa apreciez gandirea sistemului comunist. Pe aceasta harta se vede ideia de a introduce o retea de autostrazi ptr toate zonele Romaniei nu numai a Ardealului. Toata Romania trebuie conectata la reteaua moderna a infrastructurii ,nu numai o anumita zona.

  • Nu conteaza cea vrut ne Nicu important e sa inceapa odata autostrada asta.
    Numai ca prostalaii astia care conduc orasul/judetul n-au contat niciodata la Bucuresti si noi ( defapt o are parte dintre noi ) ii votam incontinu … si la toamna la fel va fi , turmele de pensionari basinosi si toti inghesuitii din oras se vor bate iar pe faina, zahar, etc si vor fi prostiti din nou .defapt astia asa vor sa fie prostimea cu voturile si ei cu banisorii …. un oras mai ignorant si cu mai putin simt civic nu exista in tara , mall-ul e plin zi de zi dar sa iesim in strada sa ne cerem drepturile n-ai sa vezi …
    Prostalii vor castiga din nou …

  • @mihai: Mihai, acest plan nu a fost desenat nicidecum colorat cu carioci ci, daca ai arunca o privire in trecutul istoric al acestei tari, vei vedea ca, nea’ Nicu a vrut cu adevarat sa construiasca o retea de autostrazi pentru a putea muta trupe armate, dintr-o parte in alta a tarii, in timp relativ scurt, in cazul unui eventual atac armat din partea vecinilor. La fel cum s-a construit si Transfagarasanul. Poate inainte de a te exprima, ar fi mai indicat sa mai citesti nitel.

  • Cumpar Enbrel si Humira (cutii si fiole)

    Cumpar cu diverse termene de valabilititate.

    Cumpar si cutii care se prezinta intr-o conditie proasta.

    Cer si ofer seriozitate.

    Pretul variaza.

    Contact : +40 (767) 062 032

  • Cumpar

    Aranesp 40 , 30mg
    Remicade 100mg
    Revatio 20 mg
    Tynerb
    Sandostatin
    Glivec 100, 400 mg tablete
    Afinitor 10, 5 mg

    Contact : 0721810171

    Contact : +40 (767) 062 032

  • Moldova nu a contat pentru cei de la Bucuresti si in general pentru cei ce au condus Romania in 26 de ani.
    Ca drept dovada sta urmatoarea statistica:
    In 26 de ani investitiile in infrastructura majora in Romania au fost de 5% in Moldova, 20% in Transilvania si peste 55% in Bucuresti.
    Si atunci cum sa nu apara o discrepanta atat de mare in dezvoltarea regiunilor istorice ale Romaniei.
    Romania in 26 de ani a fost condusa de doua gasti, gasca de la Cluj (asa zis grupul de la Cluj) si gasca Oltenilor care fiecare a investit in zona lor si in fieful lor electoral.
    Si atunci nu este de mirare ca salariul mediu net in Bucuresti este de peste 2800 lei in mana, Ilfov – 2363 lei, Cluj – 2166, Timisoara – 2136 si Argesul cu 2050 lei, in comparatie cu 1896 de lei – Iasi, Bacau -1645 lei, Suceava -1545 lei, Botosani – 1544 si Vaslui – 1492 lei.

Adauga un comentariu