News Flash:

O gogomanie de 100 miliarde lei - FOTO

24 Iunie 2010
9817 Vizualizari | 7 Comentarii
• Reparatiile capitale la podul peste raul Jijia, la Carniceni, intre Popricani si Tiganasi, vor costa statul roman pe vremuri de criza nici mai mult, nici mai putin decat 100 miliarde lei vechi • In contractul semnat initial in anul 2007 este prevazut ca valoarea lucrarilor este de numai 29 miliarde lei vechi • S-a ajuns la aceasta noua cifra, enorma, deoarece lucrarile treneaza de ani de zile, s-au tot schimbat constructorii, iar preturile au fost "reactualizate" • Podul are o lungime de 107 metri • Prin comparatie, pentru a realiza un pod nou-nout cu o lungime de 400 m, la soseaua de centura pe ses Bahlui, s-au cheltuit numai 70 miliarde lei vechi • "Da, dar reparatiile capitale la podul de la Carniceni se fac cu ajutorul unei tehnologii frantuzesti. Contractul a fost incheiat de Compania Nationala de Drumuri si Autostrazi", a declarat Stefan Ilie, director adjunct al Directiei Regionale de Drumuri si Poduri
Cu cate unitati de masura cheltuie statul roman banul public? Ani de zile, fondurile destinate modernizarii infrastructurii s-au scurs in conturile firmelor de constructii care au apartinut clientelei politice, in fiecare guvernare, societatile comerciale respective au umflat artificial devizele de lucrari, banii s-au cheltuit si drumurile si podurile nu s-au mai facut. Asa s-a ajuns ca in Romania sa se realizeze cea mai scumpa autostrada din lume. Dar jurnalistii cotidianului BUNA ZIUA IASI au descoperit ca in judetul Iasi se fac cele mai scumpe lucrari de consolidare la un pod mic de numai 100 metri lungime. Este vorba despre podul peste raul Jijia, de la Carniceni, pe Drumul National 24 C, intre comunele Popricani si Tiganasi. Valoarea lucrarilor de consolidare la acest pod care are numai 107 metri lungime va atinge in decembrie 2010 imensa suma de 100 miliarde lei vechi. Adica circa un miliard lei vechi pentru fiecare metru liniar de pod consolidat. "Cu banii acestia faceam doua poduri noi", au spus sub anonimat, de frica sa nu-si piarda serviciul pe timp de criza, unii angajati din cadrul Directiei Regionale de Drumuri si Poduri.
Birocratie si risipa
In anul 2001, statul roman incheie un parteneriat cu un mare grup francez specializat in lucrari de constructii de drumuri si poduri, respectiv Freyssinet-Group. In cadrul acestui parteneriat sunt cuprinse mai multe poduri din Romania, printre care doua din judetul Iasi, cel de la Carniceni si inca unul in comuna Cristesti. Oricine a mers cu masina spre Botosani sau spre Vladeni prin Popricani, Tiganasi, Probota sau Trifesti si Bivolari stie ca la podul de la Carniceni se lucreaza de ani de zile si parca nu se inregistreaza nici un fel de progres. Un simplu test ar putea fi facut printre cetatenii care circula frecvent cu masina in zona, iar testul ar demonstra faptul ca soferii nu mai tin minte exact din ce an se lucreaza la podul de la Carniceni. Asta deoarece se lucreaza de mult timp. Acest lucru este partial explicabil din cauza tergiversarilor birocratice inregistrate inca din anul 2001, cand s-a discutat consolidarea acestui pod. Pentru ca francezii veneau cu tehnologia, adica "know-how", iar romanii trebuiau sa execute lucrarile, in vederea derularii parteneriatului mai sus mentionat s-a infiintat si o firma cu capital mixt, Freyrom Romania SA. Primul contract de executie a lucrarilor s-a incheiat in anul 2001 intre Compania Nationala de Drumuri si Autostrazi si grupul Freyssinet-Freyrom SA. Pentru ca statul roman nu a avut fonduri suficiente, s-a pus din nou problema inceperii lucrarilor in anul 2004. Si s-a semnat un nou contract care stabilea ca grupul Freyssnier-Freyrom Romania SA va executa lucrarile de consolidare pentru suma de 29,8 miliarde lei vechi, la acea vreme aproximativ 1,2 milioane euro. Lucrarile au inceput timid. Abia in anul 2007 constructorii s-au apucat serios de treaba. De altfel, acesta este si anul in care s-a pus si pancarta de identificare a lucrarii. Intre timp, cu toata tehnica speciala de consolidat poduri pusa initial la dispozitie, asa-zisul grup infiintat in vederea derularii contractului respectiv, Freyssnier-Freyrom Romania SA, a subcontractat lucrarile la tot felul de firme mici de constructii infiintate nu de foarte mult timp. Ultimul subcontractant este firma SCCF-Grup Colas SA, care se chinuie sa scoata la capat lucrarea. Intre timp, din cauza acestor bajbaieli, devizul de lucrari a tot crescut. Desi au mai ramas de executat o buna parte din lucrari, cum ar fi cele de latire a podului, statul roman a decontat constructorilor pentru lucrarile executate 52 miliarde lei vechi. In dosarul lucrarii existent la sediul Directiei Regionale de Drumuri si Poduri Iasi, documentele arata ca in luna decembrie, cand se estimeaza ca vor fi gata lucrarile, statul roman va avea de platit 100 miliarde lei vechi, adica 2,5 milioane euro. Asta in conditiile in care contractul initial de executie prevedea ca lucrarile trebuie sa coste maximum 1,2 milioane euro. "Da, dar reparatiile capitale la podul de la Carniceni se fac cu ajutorul unei tehnologii frantuzesti. Contractul a fost incheiat de Compania Nationala de Drumuri si Autostrazi. Proiectul prevede in primul rand ca dupa consolidarea podului acesta sa sustina un tonaj cat mai mare. Apoi partea carosabila a podului se lateste de la 5,9 metri latime la 7,8 metri latime. Nu se puteau face aceste lucrari de consolidare si latire fara aceasta tehnologie frantuzeasca", a declarat Stefan Ilie, director adjunct al Directiei Regionale de Drumuri si Poduri. Deci, de la 1,2 milioane euro, s-a ajuns la 2,5 milioane euro pentru consolidarea unui pod care are o lungime de numai 107 metri. Dar daca se facea un pod nou? Era mai ieftin? Raspunsul se gaseste tot in documentele Directiei Regionale de Drumuri si Poduri, care a decontat recent firmei Vega 93 SRL din Galati, pentru podul construit pe ses Bahlui, anul acesta, in vederea edificarii soselei de centura a municipiului, suma de 70 miliarde lei vechi. Asta in conditiile in care pentru primul pod, cel de la Carniceni, se facea doar o consolidare si avea o lungime de numai 107 metri, iar cel de pe ses Bahlui s-a construit de la zero si are o lungime mult mai mare, 400 metri.
Tehnologia franceza
Potrivit reprezentantilor Directiei Regionale de Drumuri si Poduri Iasi, tehnologia firmei franceze era in primul rand necesara la lucrarile speciale de infrastructura, consolidarea pilonilor de sustinere si la cele de latire. Potrivit reprezentantilor DRDP Iasi, fara aceasta tehnologie podul nu se putea consolida astfel incat sa sustina o greutate mai mare si nici nu putea fi latita partea carosabila. Dar oare nu era mai ieftin daca se construia unul nou cu tehnologie romaneasca?
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

Galerie Foto


freyssinet-group carniceni cristesti botosani freyssinet-freyrom
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (7)

Nicu B  | #111974
Din nou romanii au fost fraieri cu cioc ! Lipsa de competenta si de spirit practic a celor care ne conduc se dovedeste paguboasa . Un nou pod construit alaturi de cel vechi ar fi costat mai putin si ar fi fost mult mai repede construit , plus faptul ca circulatia nu ar mai fi fost afectata asa de mult timp.Unde nu-i cap , vai de ...banii nostri 1
emil  | #111977
Nu toti rominii sunt fraieri cu cioc! Unii si-au facut viloaie pe seama acestui pod!! Si izvorul de bani nemunciti nu a secat!
mihai  | #111980
Ce sa inteleg d-le Stefan ca daca nu era aceasta ''tehnologie frantuzeasca''noi,romanii ne uitam la el cum se darama ? Parerea mea este ca acest pod ,peste care circul frecvent nu o sa se termine nici anul viitor, atat timp cat deciziile le iau niste oameni incompetenti ce nu au nimic comun cu podurile sau drumurile .

D-le Simirad ,ne spuneati prin feb. despre soseaua ce face la stg. imediat dupa acest pod , ca lucrarile vor incepe in martie , aprilie.......Ne puteti preciza si anul ?
Ciprian  | #112015
lucrarea s-a inceput in dec. 1993 ... anul trecut in luna august era alta placa pe care apareau alte date (autorizatii si altele), care a disparut ulterior ...
Nicu  | #112031
Oameni buni! Sunteti naivi daca voi credeti ca e vorba numai de incompetenta! E vorba de furt (si de incompententa); dar in primul rand de FURT.
accesorii  | #112034
Orange Malibu , Nou la cutie , un an garantie, codat Orange , - 205 Ron
http://www.orange.ro/reviews/pareri/orange...omentarii/40065

Vanad fidelizare Orange 2 ani. - 150 ron

Display LCD nou, pentru Iphone 2g 45 ron

Protectie Displai Oglina pentru Iphone 15 ron

Hands free Iphone original , alb cu microfon pe fir 45 ron

Cablu date Iphone Original alb. 25 ron

Husa Iphone din silicon Rosu 15 Ron
http://yfrog.com/1gbhwj

Husa neagra Iphone , material textil 20 ron
http://yfrog.com/iyiphonehusaj

Casca Bluetooth pt ureche- Nokia BH-801 recunoscuta de IPHONE, acumulator incorporat , incarcator original Nokia - 150 RON
http://www.welectronics.com/Bluetooth/Nokia_BH-801.jpg
http://www.price.ro/preturi_nokia_bh-801_b_103061.htm

YM: mititelub
0742335131
Una  | #112116
Am mai multe intrebari pentru "jurnalistii Buna ziua Iasi"
1. Care era cursul valutar al anului 2001 ( cand s-a semnat contractul) fata de 2008..2009..2010 cand se executa lucrarile?
2. De cate ori s-au marit preturile de referinta ale materialelor de constructii dupa 9 ani? Daca gasesc raspunsul au sa gaseasca si raspunsul de ce e de 3 ori mai mare pretul in final.

Oricum votati cum s-a votat si pana acum ca sigur iesim din criza .
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1346 (s) | 22 queries | Mysql time :0.020355 (s)