News Flash:

O ieseanca - prima femeie ofiter in marina comerciala romana

15 Noiembrie 2001
2269 Vizualizari | 0 Comentarii
Irina Constantziu-Vlasopol

Dupa primul razboi mondial, societatile particulare romanesti s-au confruntat cu mari greutati din cauza lipsei de fonduri, a starii precare a navelor si a imposibilitatii statului de a le finanta.
Rand pe rand, societatile Navigatia Romana, Generala Romana din Galati, Maritima din Braila si altele, si-au incetat activitatea. Doar Serviciul Maritim Roman (SMR), finantat de stat, mai avea in exploatare cateva vapoare uzate si nerentabile.
In aceste circumstante, o evolutie spectaculoasa a avut-o compania particulara de navigatie Vlasopol din Braila, infiintata in 1930 de capitanul Spiridon N. Vlasopol.
Provenit din marina militara, Spiridon Vlasopol inchiriaza de la SMR vasul "Oituz", de 5400 tone, pe care il exploateaza judicios, ajutat de un echipaj de 35 de marinari destoinici, printre care si sotia sa, Irina Constantziu-Vlasopol, careia i se eliberase livretul de marinar nr. 270/1930 de catre Capitania portului Braila.
Nascuta la Iasi, la data de 19 iunie 1900, Irina era fiica generalului de divizie Mihai Constantziu (1), care se afla pe atunci la comanda Diviziei 2 Cavalerie din Iasi.
Cu o buna pregatire in domeniul financiar-contabil, Irina Constantziu se casatoreste in 1930 cu Spiridon Vlasopol, obtine brevetul de ofiter navigant international, se imbarca cu sotul ei pe vasul "Oituz", urmand sa se ocupe si de administrarea contabilitatii companiei.
"Navigand multi ani impreuna cu sotul ei, Irina Constantziu-Vlasopol si-a imbogatit continuu cunostintele de navigatie, astronomie si conducerea navei" (2)
Condusa cu profesionalism, compania isi creeaza beneficii care-i permit sa cumpere doua cargouri - secundul fiind botezat "Moldova" - , desfasurand o activitate rodnica in Mediterana, Marea Nordului si Marea Baltica. Cu un cargou, Irina si sotul ei traverseaza Atlanticul, cunoscand porturile Buenos Aires, Rosaria, Montevideo si altele.
Prezenta unei femei cu brevet international de ofiter navigant la bordul unei nave comerciale a suscitat comentarii admirative in presa vremii din orasele-porturi in care a ancorat nava romaneasca.
Publicatii ca "El Debate" din Montevideo, "Razon" din Argentina si "Extrabladet" din Copenhaga au publicat articole elogioase despre cargoul romanesc "atat de bine condus", avand la bord pe "frumoasa Irina din Romania", "cel mai gingas marinar din lume", "ofiter secund la bordul navei sotului sau". (3)
Activitatea companiei a continuat, dar... Acest "dar" fatidic, aducator de nenoroc intervine si in viata "celui mai gingas marinar din lume".
In anul 1936 se produce divortul dintre cei doi soti. Irina Constantziu debarca, iar Spiridon Vlasopol pleaca cu cele doua cargouri in strainatate, unde le inregistreaza sub pavilion panamez.
Prin calitatile sale native, cu inteligenta, germitate si dragoste fata de profesia de marinar, Irina Constantziu a dovedit ca si femeile pot indeplini aspra dar nobila functie de ofiter de marina, iar meritele sale au fost recunoscute oficial cand i s-a conferit "Medalia Maritima clasa a III-a Navigant", inmanata ei de catre regele Carol al II-lea, o data cu Inaltul Decret nr. 3117 din 4 septembrie 1937.
Solemnitatea a avut loc la Constanta, de Ziua Marinei Romane", la data de 15 august 1938.
Aceasta evidentiere oficiala a fost ultima pagina stralucitoare din viata Irinei Constantziu. Al doilea razboi mondial ii ravaseste anii, iar dupa instaurarea regimului comunist, sufera privatiunile la care au fost supusi toti cei cu "origine nesanatoasa".
"Isi castiga o vreme existenta ca femeie de serviciu la un bloc de locuinte din Bucuresti si moare, la sfarsitul anilor '70, in saracie si uitare". (4)

_______
(1) Flota Maritima Comerciala Romana - Valentin Ciorbea, Carmen Atanasiu, Editura "Andrei Saguna", Constanta 1995, fila 146
(2) Dosarele Istoriei nr. 3/2001 - "Femei, ofiteri de marina" - Andreea Atanasiu, pag. 41
(3) Flota Maritima Comerciala Romana - op.citat fila 147
(4) Dosarele Istoriei - op.citat fila 420
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.3820 (s) | 22 queries | Mysql time :0.263242 (s)