News Flash:

O "inventie" a sfarsitului de mileniu - poluarea mentala

13 Iunie 2000
1096 Vizualizari | 0 Comentarii
Poluarea este, fara indoiala, flagelul sfarsitului de secol si mileniu. Definita ca fiind efectul negativ al erei industriale asupra mediului inconjurator, poluarea are si fatete mai putin cunoscute. Una din acestea, prea putin mediatizata - dar foarte periculoasa - o reprezinta poluarea mentala. Printre cauze, pe primul loc se afla mass-media. Extraordinara inventie a sfarsitului de mileniu, televiziunea, alaturi de radiodifuziune, pot genera efecte secundare deloc neglijabile. Varful agresiunii mentale prin mass-media este folosirea cu bunastiinta sau din intamplare a mesajelor subliminale.

Cum poate mintea umana absorbi ca un burete tot ceea ce primeste

Mintea umana contine o parte numita analizor, cu multiple roluri, printre care acela de a filtra informatiile si incarcatura emotionala ce apare odata cu informatia in sine. Cu alte cuvinte, mentalul nu inmagazineaza in mod normal fara discernamant ci retine doar ceea ce nu ne afecteaza sau care reprezinta un interes. Acest filtru poate fi scos din functiune doar in anumite conditii, de exemplu prin hipnoza. Dar daca hipnoza presupune conditii speciale si in primul rand acceptul celui ce este supus acestei metode moderne, odata cu imaginile in miscare a aparut o alta tehnica ce permite un acces direct la subconstientul uman dar nu mai are nevoie nici macar de acceptul subiectului - mesajele subliminale. Astfel s-a constatat ca daca o anumita imagine este vazuta de o persoana un timp foarte scurt in comparatie cu viteza normala de perceptie umana, aceasta imagine nu este constientizata de om, in schimb trece de filtrul amintit si se intipareste direct in subconstient. In acest fel, persoana are la un moment dat o puternica impresie ca a vazut undeva imaginea si legat de ea o anumita stare psihica intiparita odata cu imaginea, fara a putea insa sa precizeze nimic referitor la aceasta amintire. Aceasta tehnica este folosita la invatare rapida de exemplu, dar efectele pe termen lung nu sunt pe deplin cunoscute.

Publicitatea subliminala - o "minunata" inventie americana

In urma cu multe decenii, in USA a fost facut un experiment avand la baza aceasta tehnica. Intr-un cinematograf a fost rulat un film plin de suspans dar care continea si imaginea unei sticle de Coca Cola prezentata des dar foarte scurt (sub 0,1 secunde). Asa incat, nimeni dintre spectatori nu a putut afirma ca a vazut o astfel de imagine in timpul filmului. Dupa terminarea spectacolului insa toti au consumat la barul cinematografului cantitati impresionante din bautura amintita, fara a-si putea explica de ce. Aceasta a marcat aparitia publicitatii subliminale. Ulterior, acest tip de publicitate care nu oferea omului posibilitatea de a discerne, deci incalca un drept fundamental, a fost cu desavarsire interzis, la ora actuala in lume existand un control sever al programelor, filmelor si spoturilor publicitare prezentate in special la televiziune. Mesajele subliminale pot fi utilizate si folosind exclusiv semnal audio dar au un efect mai mic in comparatie cu cele avand ca principal suport imaginea.

In Romania legea interzice acest tip de publicitate

In Romania prin Decizia 105/1993 a Consiliului National al Audiovizualului se interzice prin art.3 alin.4 acest tip de publicitate dar se pare ca intinderea legii asupra acestei tehnici este minima. Un anumit efect subliminal il au si schimbarile bruste si cu mare cadenta a unei serii de imagini sau alternanta foarte rapida a unor culori sau sunete. Este cunoscut cazul recent al unui desen animat japonez care chiar daca nu a intentionat folosirea explicita a tehnicilor subliminale a provocat mari probleme de sanatate copiilor care l-au privit prin efecte video de schimbare rapida a culorilor. Chiar daca nu s-a stiut ce anume a provocat efectiv rau privitorilor, desenul animat a fost retras de la difuzare. Deci mesajele subliminale se dovedesc a avea un domeniu mult mai vast si este necesar un control strict pentru a preveni eventuale probleme in viitor. La noi prea putine posturi de televiziune respecta chiar prevederi simple ale legii prelevandu-se de posibilitatea interpretarii unor articole. De exemplu este interzisa difuzarea a mai mult de un spot publicitar in momentele de mare tensiune a unui film si aceste spoturi trebuie sa inceapa si sa se termine cu un ecran neutru cu durata de minim o secunda. Este discutabil care moment al unui film genereaza tensiune emotionala si care nu. Vom reveni cu amanunte despre cum este efectiv aplicata legea audiovizualului si care este preocuparea celor abilitati privind mesajele subliminale in Iasi.
Eugen BENGHIU
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1397 (s) | 22 queries | Mysql time :0.028203 (s)