News Flash:

O magarie fara margini

12 August 2008
2924 Vizualizari | 7 Comentarii
O magarie fara margini
• O gaura de 16,88 milioane lei, echivalentul a circa 5 milioane Euro, in bugetul Directiei Regionale de Drumuri si Poduri (DRDP) Iasi si, implicit, in bugetul statului • Aceasta este valoarea unui drum al carui beneficiar este DRDP Iasi si care s-a prabusit in 2007 intr-un hau, la numai cateva luni de la darea in folosinta • Este vorba de DN 29D, care pleaca din Botosani spre Stefanesti si face legatura cu arterele care intra in judetul Iasi • Pentru ca s-a prabusit, noul drum este inchis • Culmea, nu a fost gasit nici un vinovat, desi s-a comandat o expertiza chiar la Facultatea de Constructii de la Universitatea Tehnica Gh. Asachi
Mai multi indivizi care se cred ingineri buni au sapat o groapa in care au aruncat 16,8 milioane RON, echivalentul a circa 5 milioane Euro, din bani publici si acum stau sa se uite. Cam asa poate fi descrisa batjocura petrecuta in ultimii ani pe unul dintre cele mai importante drumuri nationale, drum care face legatura intre judetele Iasi si Botosani. Este vorba despre drumul care pleaca din municipiul Botosani spre Stefanesti si face legatura cu arterele care intra in judetul Iasi prin nord, la Bivolari, spre Trifesti. Dupa ce s-a lucrat timp de 5 ani la realizarea unui sector lung de 2,3 kilometri din cadrul DN 29 D, cheltuindu-se suma imensa mentionata mai sus, acesta s-a prabusit pur si simplu intr-o rapa si nu mai este practicabil. Mai mult decat atat, sunt necesare fonduri suplimentare de cel putin un milion de Euro pentru a remedia catastrofa. "Cel mai probabil, vom inlocui portiunea de drum care a alunecat cu un viaduct", a declarat, ieri, Dorina Tiron, directorul Directiei Regionale de Drumuri si Poduri (DRDP) Iasi. O solutie proasta Aceasta aventura nefericita pentru banul public a inceput candva in jurul anului 2000, cand s-a observat ca pe DN 29D au loc frecvente alunecari de teren si lucrarile de reparatii deveneau inutile. Adica, drumul aluneca odata cu versantii pe care era amenajat si nu se mai putea face mare lucru. Cea mai grava situatie se inregistra in comuna botosaneana Gorbanesti. Prin licitatie a fost selectata firma SC IPTANA SA. Despre aceasta firma inca se mai vorbeste ca este cea mai buna firma de proiectare drumuri, poduri, constructii hidrotehnice, aeroporturi s.a.m.d. din Romania. Numai ca, de aceasta data, au facut-o de oaie. Au propus o solutie catastrofala. Astfel, specialistii SC IPTANA SA au propus ca la Gorbanesti, DN 29 D sa fie deviat pe o lungime de 2,3 kilometri. Proiectul a demarat in anul 2001, iar traseul de deviere a fost realizat printr-o vale, la baza dealului pe care fusese trasat drumul initial. Numai ca pentru amenajarea noului traseu de deviere au fost realizate unele lucrari ce au slabit stabilitatea versantului. Lucrarile au durat circa 5 ani, astfel incat incepand cu anul 2006, DRDP Iasi a decis ca se poate circula pe noua varianta. S-a circulat insa numai cateva luni, deoarece intre timp versantul a inceput sa alunece, antrenand si drumul. Imediat dupa aceea, o portiune de circa 130 metri de drum s-a prabusit pur si simplu. Devenind impracticabil, drumul a fost inchis circulatiei. Si, ca in filmele cu tampiti, s-a decis sa se revina pe varianta veche de drum care nu a mai fost asfaltata deloc in ultimii ani. Acum masinile circula pe un drum national din pamant, un fel de ulita mai lata in zona Dealu Mare din comuna Gorbanesti din judetul Botosani. Si asa DRDP Iasi a ramas si cu banii luati si cu drumul alunecat. Si cu suma cheltuita s-ar fi asfaltat intreg municipiul Iasi sau s-ar fi rezolvat definitiv problema asfaltului deteriorat de pe DN 24 si DN 28, care traverseaza municipiul Iasi prin Podu de Fier, respectiv prin Canta. "A fost din start o problema de proiectare. Vreau sa spun insa ca drumul nu este receptionat. Am comandat o expertiza. Urmeaza sa decidem asupra solutiei pe care o vom adopta pentru a rezolva aceasta problema", a spus Dorina Tiron. Directia ieseana de drumuri a comandat la Universitatea Tehnica Gh. Asachi o expertiza pentru a obtine explicatii corecte asupra a ceea ce s-a intamplat si a gasi solutii. Insa, desi se vorbeste ca este vorba din start despre o greseala de proiectare iar responsabilitatea ar trebui sa apartina expertilor SC IPTANA SA, raportul de expertiza intocmit de profesorul Nicolae Botu de la Facultatea de Constructii este destul de vag in acest sens. Raportul de expertiza arata ca proiectul initial a fost gandit astfel incat apa meteorica sa se infiltreze la baza rambleului (terasamentul ridicat pe care a fost amenajat drumul - n.r.) si i-a slabit rezistenta. Se mai mentioneaza ca versantul pe la baza caruia trece drumul nu a fost consolidat cum trebuie si, de aceea, s-au produs alunecari de teren, iar malul de pamant a antrenat si caderea drumului in prapastie. Expertul propune doua solutii de rezolvare a problemei, refacerea portiunii de drum afectate prin consolidarea rambleului cu pamant armat sau realizarea unui viaduct, adica a unui pod fixat bine in versant. "O alta varianta de interventie pentru rezolvarea problemei analizate o poate constitui realizarea unui viaduct care sa inlocuiasca partial sau total rambleul existent", se arata in raportul expertului. Numai ca realizarea acestor solutii presupune o alta investitie, de cel putin 1 milion de Euro, pe care sefii Companiei Nationale de Drumuri vor sa o realizeze cu fonduri tot de la bugetul de stat. In mod normal, aceasta investitie ar trebui suportata de proiectantul SC IPTANA SA, care a facut initial un proiect gresit sau unul incomplet. Contactati telefonic, reprezentantii SC IPTANA SA au refuzat sa faca orice comentarii.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (7)

un cetatean  | #40604
asta este MOLDOVA!
Asa ca nu va mai minunati ce renume prost au moldovenii in tara si nu mai fiti atat de frustrati pe viata.

Puneti mana si munciti mai mult si mai bine. Alegeti-va liderii si fiti mai responsabili. Attfel, o sa zboare clujul si timisoara la ani lumina distanta de voi! Iar voi o sa va plangeti in continuare ca nu vin investitori, ca n-aveti salarii...bla...bla....bla.... Intre timp stati cu buza umflata si mainile-n solduri, va credeti destepti si sunteti bolnavi de smecherie....
Luati exemplu din Ardeal si intelegeti odata ca numai prin munca se construieste...picatu` din cer si ajutoarele de la guvern sunt pentru handicapati...nu va mai bazati pe altii sa vina sa va faca curat in ograda.....

Super tare...Moldova.....
Anca  | #40605
Executate atit firmele cit si averile personale ale celor implicati pina la recuprarea sumei. Numai asa vor dispare aceste firme ale unor indivizi dubiosi, care nu au nici o experienta, dar care cistiga lucrari cu valoare mare dind spagi pe masura.
Cornel  | #40606
sunteti prea mici ca sa stiti cum stau lucrurile cu adevarat
maftei  | #40607
care este firma care a facut acest drum, a fost subcontractare?
Anonim  | #40608
interesant...
Mihaela  | #40609
sant de acord cu cele spuse de Anca...are dreptate si Cornel...insa cetateanul ar face bine sa se mute in Ardeal...ca prea bate campii ....daca vreti sa stiti domnule eu sant mindra ca-s moldoveanca si majoritatea moldovenilor cu care ma cunosc is oameni muncitori...asa ca dute ...
Pt.un cetatean  | #40610
Mama, ce sus au zburat ardelenii!!! La fel ca si cresterea nivelului de trai pe vremea lui nea Nicu, a crescut asa de tare ca nici nu se mai vedea. Revino frate cu picioarele pe pamint si nu mai sta cu capul in nori!
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.3072 (s) | 22 queries | Mysql time :0.201612 (s)