Titlurile zilei

O vezi pe stradă în Iași, întorci capul după ea, dar nu te-ai gândi nicio secundă că practică această meserie. Majoritatea ar sta cu ochii închiși, dacă ar fi în locul ei

Publicat: 11 aug. 2022
Teodora Grama în avion
Teodora Grama este copilot în cadrul companiei Wizz Air din anul 2017

Teodora Grama este o femeie copilot care din anul 2017 lucrează în acest domeniu. Are peste 3.000 de ore de zbor, ajungând în Iași, dar și în cele mai importante orașe din Europa. Spune că de mică și-a dorit să lucreze în aviație și că își dorește să devină comandant

Teodora Grama este o femeie copilot care lucrează în cadrul companiei Wizz Air din anul 2017. Spune că din copilărie și-a dorit să lucreze în acest domeniu, iar faptul că tatăl și bunicul său au fost parașutiști a influențat alegerea domeniului în care avea să profesa.

„Nu știam exact ce anume voi face la vremea respectivă. În sufletul meu aș fi vrut să spun că vreau să fiu pilot, dar mi se părea că este o profesie rezervată bărbaților sau celor care au deja părinți în domeniu, că e un club elitist la care n-aș fi îndrăznit să aspir. Evident, am realizat, odată cu trecerea timpului, că aceste lucruri nu sunt adevărate, doar că școala de piloți rămânea în continuare scumpă. Așa că, la sfatul părinților, am decis să urmez întâi o facultate în domeniu, urmând ca mai apoi să decid dacă voi profesa în inginerie aerospațială, specializarea aleasă, sau altceva similar. La terminarea facultății mi-era deja mai mult decât clar că îmi doresc enorm să fiu pilot. Rămânea doar întrebarea referitoare la cum voi reuși să fac acest lucru. Tatăl meu a fost parașutist militar și sportiv. La fel și bunicul din partea lui, tot parașutist militar. Am avut o copilărie foarte frumoasă, printre avioane. Era imposibil să nu mă îndrăgostesc de acest domeniu, chiar dacă restul familiei se aștepta să mă fac medic, precum mama mea”, spune Teodora Grama, copilot.

Teodora Grama este o tânără copilot ce lucrează în domeniu din 2017

Tânăra, în vârstă de 30 de ani, a studiat în Marea Britanie și a decis să revină în țară pentru a profesa în domeniul aviației.

„Am terminat Facultatea de Inginerie Aerospațială la Coventry University în Marea Britanie. Dar vreau să subliniez faptul că pentru a devenit pilot nu ai nevoie de studii superioare. După terminarea facultății, Wizz Air a lansat un program ab initio de pregătire pentru piloți cadeți. Am absolvit ca parte a primei promoții. Asta se întâmpla în vara anului 2017. De atunci, sunt angajată pe poziția de copilot și zbor comercial Airbus 320 și 321. De altfel, programul Wizz Air Pilot Academy este activ, iar cei care au puțină experiență de zbor sau deloc se pot înscrie. Pregătirea are loc la școli cu renume din Ungaria sau Grecia, iar cursurile durează aproximativ doi ani. Costurile sunt parțial suportate de companie, iar absolventul le poate rambursa apoi într-o perioadă de timp, pentru că Wizz oferă un loc de copilot absolventului, dacă acesta se ridică la standardele impuse. Deci este o ocazie foarte bună pentru oricine visează să ajungă la manșă”, susține Teodora Grama.

Compania Wizz Air a premiat pasagera cu numărul 3 milioane.

Teodora Grama: „Sunt mândră să fiu femeie pilot”

Își amintește de primele curse și spune că meseria sa este una frumoasă, plină de provocări. A fost de mai multe ori în Iași și spune că după fiecare cursă a rămas cu amintiri frumoase.

„Prima cursă comercială a fost de la Cluj la Memmingen, un aeroport micuț din sudul Germaniei. Eram în perioada de instrucție, alături de un comandant instructor și un copilot mai experimentat în cockpit. Se întâmpla prin decembrie 2017 la aeroportul din Cluj. Odată ce am început pregătirea zborului, am simțit bucuria și entuziasmul că, în sfârșit, după atâtea ore de pregătire și studiu, voi zbura cu pasageri. Zborul mi s-a părut extrem de scurt și asemănător cu cele din simulatorul pe care am învățat să zbor Airbusul, dar bănuiesc că asta este de bine. Diferită a fost panorama de care ne bucuram din cockpit (n.r. – partea din avion unde se desfășoară activitatea piloților) la croazieră și pe care cu greu o poți descrie cuiva care nu a fost acolo. Suntem în continuare mult mai puține femei pilot, comparativ cu bărbații, dar Wizz Air susține și țintește egalitatea în industrie. Să fii femeie pilot vine la pachet cu priviri curioase și zâmbete din partea pasagerilor. Sunt mândră să fiu femeie pilot și sper să inspir cât mai multe fete să o ia pe acest drum și, în timp, să fii femeie pilot să devină o normalitate. Este o meserie frumoasă care poate fi practicată în aceleași condiții de către ambele sexe. Trebuie întotdeauna să fim concentrați și pregătiți pentru orice situație care poate apărea. Programul este și el unul mai deosebit, cu unele zile în care ne trezim foarte devreme și altele în care lucrăm până foarte târziu. Dar, cu toate acestea, suntem recompensați pentru toate aceste eforturi, atât din punct de vedere financiar, cât și al timpului liber”, mai spune Teodora Grama.

A vizitat mai multe destinații din Europa

Tânăra a ajuns în multe orașe importante prin prisma meseriei și spune că a doua casă este în Budapesta.

„Marea Britanie va ocupa întotdeauna un loc special în inima mea, probabil și pentru că mi-am petrecut 4 ani din viață acolo, la studii. Dar, în mod special, îmi place Londra. Mă bucur nespus când am ocazia să ajung acolo în interes de serviciu și încerc întotdeauna să îmi fac puțin timp să merg să văd un musical în West End. Un alt loc drag este Budapesta. Pentru că de acolo am zburat pentru prima dată un Airbus 320. Acolo am petrecut perioada de pregătire ca pilot. O percep ca o a doua casă. Dar în foarte multe țări europene am câte o amintire deosebită și revin cu drag ori de câte ori pot. La Roma am vizitat catacombele, alături de mama mea, în Malta m-am scufundat la epava unui Lockheed Neptune, din Barcelona am închiriat o mașină cu prietenii și am condus în Andorra ca să facem snowboard. Și încă au rămas multe destinații neexplorate”, spune Teodora Grama.

Aeroportul Iași a atins pragul de 500.000 de pasageri.

Teodora Grama: „Următorul obiectiv ar fi promovarea în postul de comandant care se apropie cu pași repezi”

Tânăra își dorește să ajungă comandant și spune că această promovare se apropie cu pași repezi.

„Un copilot trebuie să comunice eficient, să fie dornic să învețe de la colegii comandanți și din experiențele lor, să cunoască bine aeronava și procedurile de operare. Cred că cel mai bun mod de a rezuma aceste lucruri este să spui că un bun copilot înțelege și se raportează la el însuși ca la un comandant în devenire, încă din prima zi la linie. Următorul obiectiv ar fi promovarea în postul de comandant care se apropie cu pași repezi. În momentul de față, am aproximativ 3.000 ore de zbor pe Airbus 320/321. Îi privesc cu admirație pe toți colegii mei comandanți și aștept cu nerăbdare momentul în care voi ajunge și eu acolo. Am 30 ani și aș vrea ca cei care visează să lucreze în aviație să știe că nu este ușor, dar cu multă muncă și seriozitate își vor împlini acest vis. Drumul meu a fost presărat și cu dificultăți care inițial m-au intimidat, dar pe care le-am depășit perseverând, cu ajutorul colegilor, ascultând de instructorii mei de la Wizz Air”, încheie Teodora Grama, copilot.




Comentarii
Adauga un comentariu