Eveniment-Social

OFICIAL. Ce spun reprezentantii ISJ Iasi despre prima proba de la Evaluarea Nationala

Publicat: 27 iun. 2016
1
Examenul de Evaluare Nationala a debutat astazi, 27 iunie 2016, cu proba scrisa la disciplina Limba si literatura romana, ocazie cu care reprezentantii Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ) Iasi fac o serie de aprecieri dupa ce elevii au sustinut proba.
„Varianta de subiect extrasa, realizata dupa matricea de specificatie stabilita de Centrul National de Evaluare si Examinare, respecta exigentele curriculare pentru invatamantul gimnazial si prevederile programei de examen, iar cerintele formulate sunt comparabile cu cele din modelele oficiale, administrate pe parcursul anului scolar, in cadrul simularilor acestui examen. Primul subiect, cu un total de 42 de puncte, cuprinde cerinte care vizeaza competente de intelegere, explorare si valorizare a unei creatii lirice, precum si o compunere de argumentare a apartenentei la gen a poeziei „Salcami”, de A. E. Baconski (un text sensibil, ofertant prin continut, un discurs liric despre frumusetea naturii, nostalgia copilariei si sentimentul trecerii ireversibile a timpului).
Cel de-al doilea subiect, caruia i se aloca 36 de puncte, propune un fragment de text nonliterar extras din articolul „Gradina pierduta a Edenului: locul in care ajungi doar cu elicopterul”, semnat de Andreea Marinas. Sarcinile de lucru au in vedere cunostinte de vocabular, morfologie si sintaxa dobandite pe parcursul anilor de gimnaziu, precum si capacitatea de a redacta o compunere narativa (relatarea unei intamplari, imaginare sau reale, petrecute intr-o zona turistica). Intre acestea, cerintele de sintaxa a frazei – recunoasterea in context si exemplificarea in enunturi proprii a unor tipuri diferite de propozitii subordonate –  sunt de nuanta si de rafinament lingvistic, necesita atentie si o cunoastere subtila a limbii,  conducand la departajarea candidatilor.
Pentru redactarea intregii lucrari se acorda 12 puncte, distribuite pentru unitatea de compozitie, coerenta textului, registrul de comunicare, stilul si vocabularul adecvate continutului, ortografie si punctuatie, la care se adauga 10 puncte din oficiu. Apreciem ca, in ansamblul sau, subiectul propus este relativ accesibil pentru orice elev antrenat sa lucreze constant la limba si literatura romana, diferenta specifica fiind data, in contextul explorarii unui text liric, de orizontul cultural, sensibilitatea, intuitia si calitatea lecturilor candidatilor, carora le dorim succes”, spun reprezentantii ISJ Iasi.




Comentarii
  • „matricea de specificatie, exigentele curriculare, competente de intelegere, explorare si valorizare, ofertant prin continut, diferenta specifica, orizontul cultural…”
    Sa-mi bag…!
    Daca asta-i limbajul folosit si la orele de curs din clasele V – VIII, sa nu ne miram de punctajul obtinut la acest examen!
    Cine-i somitatea, academicianul, mega-mind-ul care se exprima in halul asta? Publicati-i numele in clar si fotografia ca sa ne inclinam in fata stralucirii sale atunci cand dam nas in nas pe trotuarul nostru cel de toate zilele!!!

Adauga un comentariu