News Flash:

Panarama semafoarelor

3 Mai 2006
917 Vizualizari | 0 Comentarii
•Municipiul Iasi este sufocat de numarul mare de autovehicule, estimat la 120 de mii •Investitiile in locuri de parcare sunt palide fata de nevoile orasului •Incercarile de reglementare a circulatiei reusesc mai mult sa incurce decat sa fluidizeze traficul •"Cei care au facut semaforizarea in oras nu sunt de meserie. Au avut o suma de bani si au semaforizat tot ce au prins. Toate semafoarele sunt montate fara cap, stop dupa stop", a spus prof. dr. Radu Gaiginschi, cadru didactic la Universitatea Tehnica Gheorghe Asachi, catedra de accidentologie

Cosmarul oricarui sofer iesean este haosul de pe strazi: cozi imense la semafoare, minute intregi de asteptare pentru a intra pe un bulevard de pe o strada secundara, parcari anapoda ingreuneaza o zi de sofer in Iasi. Ca orice oras mare, dezvoltarea municipiului Iasi a lasat in urma infrastructura. Strazile nu mai fac fata numarului de masini, locurile de parcare sunt insuficiente, iar reglementarile circulatiei facute dupa ureche reusesc mai mult sa incurce traficul decat sa-l fluidizeze. Autoritatile se limiteaza deocamdata sa ridice din umeri. Primaria isi pune sperantele intr-un studiu de circulatie, realizat de o firma din Bucuresti, Consilier Construct SRL. In luna august a acestui an, firma trebuie sa prezinte sefilor din primarie solutiile pentru fluidizarea traficului. Documentatia nu insemna insa si rezolvarea problemelor. "Studiul va avea ca rezultate analizarea capacitatii portante a strazilor, definirea modului de circulatie, unde sunt necesare sensuri unice, sensuri giratorii", a spus directorul tehnic al primariei, Mihai Chirica. Practic, studiul demarat de primarie va oferi solutii pentru toate problemele de trafic, insa doar pe hartie. In baza documentatiei, primaria va reglementa circulatia si va avea un grafic de investitii, in ce ordine vor fi stabilite semaforizarile sau asfaltarile. Pana atunci, reglementarile sunt facute de comisia de circulatie in baza unei analize punctuale. Asa au aparut semafoare cu duiumul si sensuri unice, care insa mai mult incurca circulatia. "In comisia de circulatie analizam problemele si luam decizii. Este adevarat ca nu avem studii stiintifice pentru solutiile alese, dar in cadrul comisiei avem specialisti in circulatie", a declarat viceprimarul Constantin Neculau, presedintele Comisiei de Circulatie din cadrul municipalitatii.

Semaforizare anapoda

Recent au fost puse in functie semafoarele de la intersectia Bucium - Poitiers. Fara sa fie facute mai intai studii in acel loc, reprezentantii Politiei Rutiere au aprobat semaforizarea respectivei intersectii, insa nu s-au gandit ca legea spune ca oprirea pe pod este interzisa, iar autoturismele care asteapta 80 de secunde la semafor sunt de fapt oprite pe podul Bucium. Astfel, mai multe camioane de mare tonaj care ar asteapta la respectivul semafor pe pod ar putea pune in pericol structura de rezistenta a podului. "Cei care au facut semaforizarea in oras nu sunt de meserie. Au avut o suma de bani si au semaforizat tot ce au prins. Toate semafoarele sunt montate fara cap, stop dupa stop. Intersectia Bucium - Poitiers este discutabila, este pod acela sau trecere peste nivel? Oricum, cand au pus semafoare acolo nimeni nu s-a gandit ce se va intampla dupa cu traficul", a spus prof. dr. Radu Gaiginschi, cadru didactic la Universitatea Tehnica Gheorghe Asachi, catedra de accidentologie. Reprezentantii Politiei Rutiere au scuzat aceasta omisiune a lor, spunand ca autoturismele care asteapta la respectivul semafor nu stau decat un minut pe pod, si deci nu este nici o problema. "Masinile nu au voie sa stationeze pe pod mai mult de 5 minute. Nu era alta solutie pentru a scapa de accidente in respectiva zona decat semaforizarea. Masinile stau la respectivul semafor numai un minut si nu este nici o problema", a spus inspectorul principal Costel Mandru, purtatorul de cuvant al Politiei Rutiere Iasi.

Nevoie de semafoare

De curand, semaforizarea din zona bulevardului Stefan cel Mare si Sfant a provocat o situatie cumplita: soferii care circula dinspre Piata Unirii catre Casa Cartii, ca sa intre pe strada din spatele Prefecturii Iasi, sunt nevoiti sa astepte mila celor care vin dinspre Palatul Culturii. Pe acest sens de circulatie, traficul este continuu! Mai mult decat atat, conducatorii auto care incearca sa intre pe bulevardul Independentei prin spatele Manastirii Golia au de asteptat circa zece minute ca sa se strecoare prin traficul dinspre Targu Cucului si cel dinspre UMF. Semafoarele lipsesc si acolo unde pietonii au nevoie de acestea: mai sus de vechiul Rond CUG, in dreptul Scolii nr. 42, este o trecere de pietoni traversata de elevi din clasele primare si gimnaziale. Nici un semafor, nici aici! Centrul este ultrasemaforizat, dar fara noima, in timp ce zonele periferice nu au nici macar lumina galbena intermitenta.

Parcari cu taraita

O mare problema a orasului este numarul de locuri de parcare, insuficiente fata de numarul de autovehicule ce circula in municipiu. In ultimii ani, numarul de masini s-a triplat, fiind acum estimat la aproximativ 120 de mii de autovehicule. De aceea, multe dintre strazi sunt sugrumate la numai o banda de circulatie, langa trotuar fiind parcate una langa alta zeci de masini. Municipalitatea a promis infiintarea de noi parcari, insa pe parcursul timpului au aparut doar cateva sute de locuri de parcare, in general private, construite langa centre comerciale. Desi se vorbea de parcari supraetajate sau subterane, deocamdata investitiile primariei au ramas doar vorbe. Estimarile municipalitatii au apreciat ca la nivelul orasului exista aproximativ 15.000 de locuri de parcare, in folosinta generala a blocurilor. "Suntem acum la nivelul de a inventaria precis locurile de parcare de langa blocuri. Odata terminata identificarea pentru fiecare cartier in parte, vom avea o situatie precisa a locurilor de parcare", a precizat Mihai Chirica, directorul tehnic al primariei. In acelasi timp, parcarile cu plata, administrate de DAPPP, au ramas aceleasi. La nivelul orasului, sunt 12 parcari cu plata ce totalizeaza 637 de locuri. Pentru o ora de stationare, municipalitatea a stabilit un tarif de 10 mii lei (1 RON). Soferii insa prefera sa parcheze gratuit pe marginea strazilor, fie ca este permisa stationarea, fie ca nu. Primaria a instituit blocarea rotilor si chiar ridicarea masinilor parcate ilegal, insa locuri de parcare noi nu au aparut in oras.

Asfaltari de 4.500 de miliarde

In municipiu exista 600 de kilometri de drumuri, dintre care numai 381 kilometri sunt strazi asfaltate. In evidente figureaza asfaltate, dar in realitate mare parte sunt ciuruite de gropi mai mari sau mai mici. De ani buni, Citadin SA lucreaza la plombari de gropi, reusind sa transforme strazile intr-o gramada de petice de asfalt. Circulatia pe un asemenea drum este mai degraba o plimbare cu barca, masina saltand peste valurile succesive de petice. Un calcul simplu arata ca pentru covoare asfaltice pentru cei aproape 400 de kilometri ar fi nevoie de o suma fabuloasa, 4.500 de miliarde lei (450 de milioane RON). La bugetul orasului, de 3.000 de miliarde lei, reparatiile complete ale strazilor ar insemna blocarea bugetului pentru un an si jumatate numai pentru aceasta activitate. Municipalitatea a apelat, drept urmare, la asfaltari minimale. Pentru acest an, bugetul local a alocat pentru asfaltari doar 180 de miliarde lei (18 milioane RON), suma mai mare decat anul trecut, dar insignifianta pentru nevoile orasului.
Lucian SCHIOPU
Cezar ELISEI
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1316 (s) | 22 queries | Mysql time :0.022138 (s)