News Flash:

Paradoxul McDonald`s: de la hamburger, la crucea crestina

28 Noiembrie 2009
1482 Vizualizari | 0 Comentarii
Paradoxul McDonald s de la hamburger la crucea crestina
Afisat la 19.11 Oriunde te-ai duce, din Statele Unite si Europa pana in Japonia sau India, indiferent de limba vorbita, de politica sau de peisajele intalnite, milioane de oameni sunt uniti de un element comun, mai puternic decat religia sau dolarul, infipt adanc in constinta societatii universale: McDonald`s. Succesul mondial al lantului de restaurante poate fi masurat dintr-o singur privire aruncata peste cifrele uluitoare publicate de companie: 52 de milioane de oameni sunt "hraniti" in fiecare zi de cele peste 30.000 de fast-food-uri McDonald`s deschise in 100 de tari din intreaga lume, potrivit HowStuffWorks.com. Brandul McDonald`s a devenit atat de cunoscut, incat un studiu cu 7.000 de respondenti din Marea Britanie, Germania, Australia, India si Japonia arata ca sigla aurie a lantului de fast-food a fost recunoscuta de mai multi oameni decat crucea crestina, simbol religios vechi de peste 2.000 de ani. Totul a inceput in 1937, cand cei doi frati McDonald au reusit sa deschida un mic restaurant de familie care vindea hamburgeri si hotdogi, in San Bernardino, California. La inceputul anilor 50, cei doi l-au cunoscut pe Ray Kroc, un distribuitor de mixere, care le-a propus acestora sa-si extinda afacerea, uimit de viteza de preparare si servire a produselor vandute de fratii McDonald`s. Drept urmare, primul restaurant McDonald`s a fost deschis in 1955, in Des Plaines, Illinois, iar in numai 10 ani, compania a ajuns sa fie listata la bursa. In clipa de fata, McDonald`s are peste 30.000 de restaurante, deschise in lumea intreaga, iar 85% dintre ele sunt operate in regim de franciza. Cum celebritatea si succesul nu vin niciodata singure, McDonald`s a fost vizat de numeroase acuzatii, critici si reprosuri in cei 50 de de ani de existenta, fiind tinta unor scandaluri de proportii, soldate cu o multime de procese rasunatoare. Cel mai cunoscut proces in care a fost implicat McDonald`s este chiar cel intentat de companie, in anii `90, organizatiei ecologiste Greenpeace, pentru defaimare. Aripa londoneza a Greenpeace a acuzat McDonald`s inca din 1986 de cruzime fata de animale, vanzarea de mancaruri nesanatoase, publicitate adresata copiilor si distrugerea padurilor ecuatoriale. Mai mult, ecologistii acuzau compania ca distruge agricultura tarilor in curse de dezvoltare, unde McDonalds isi cultiva "materia prima", grane si vite, monopolizand pietele locale. McDonald`s a reactionat la acuzatiile ecologistilor, a dat in judecata Greenpeace si a castigat, insa procesul socotit a fi cel mai lung din istoria Angliei i-a provocat companiei pagube de imagine colosale, iar reputatia lantului de restaurante a ramas patata pentru totdeauna. Un efect similar a avut si lansarea cartii Fast Food Nation, in 2001, a jurnalistului de investigatii Eric Schlosser, care a atacat extrem de dur intrega industrie fast-food si in special lantul McDonalds, considerat direct responsabil pentru obezitatea generalizata a populatiei SUA si pentru efectele nocive ale globalizarii, cu un impact catastrofal asupra culturilor si civilizatiilor nationale. Schlosser a acuzat si folosirea imigrantilor necalificati si prost platiti in procesul de ambalare a carnii, tacticile antisindicale folosite de companie si strategiile de atragere a copiilor. Cel mai recent scandal care a vizat compania este cel declansat de filmul documentar Super size me, al lui Morgan Spurlock, ce urmareste efectele nocive ale produselor fast-food asupra sanatatii unei persoane care timp de 30 de zile mananca doar McDonald`s si nu face exercitii fizice. Desi Spurlock a recunoscut ca experimentul sau impinge la extrem dietele normale ale consumatorilor de fast-food, documentarul trage un semnal de alarma puternic asupra problemei obezitatii din Statele Unite, pusa in legatura directa cu lanturile de fast-food. McDonald`s a reusit sa iasa basma curata din toate situatiile delicate, ajungand in cele din urma sa reprezinte atat expresia visului american implinit, cat si arhetipul pericolului ascuns in spatele marilor corporatii si liderul suprem al mancarurilor nesanatoase.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1539 (s) | 22 queries | Mysql time :0.034342 (s)