News Flash:

Pasiunea pentru tramvaiele de epoca

26 Februarie 2007
1564 Vizualizari | 3 Comentarii
Pasiunea pentru tramvaiele de epoca
• RATP restaureaza tramvaie de epoca ale austriecilor vechi de peste un secol • Alfred Flaissner, proprietarul Muzeului Marietzell din Austria, unul dintre cele mai mari muzee din Europa, si-a descoperit pasiunea pentru tramvaiele de epoca inca de la varsta de 13 ani


Printr-un contract semnat intre Regia Autonoma de Transport Public (RATP) si Muzeul Marietzell din Austria, Regia ieseana a restaurat pana in prezent nu mai putin de zece tramvaie de epoca, costul reconditionarii ajungand la suma de 600 mii de Euro. In anul 1997 Dorian Gheba, expert in restaurare a patrimoniului tehnic, a inceput restaurarea singurului vagon de epoca ramas la Iasi, AEG, fabricat in anul 1898. In urma restaurarii, s-a dovedit a fi un succes, drept pentru care Alfred Flaissner, proprietarul Muzeului Marietzell din Austria, unul dintre cele mai mari muzee, a incheiat un contract cu Regia ieseana pentru reconditionarea a doua vagoane de epoca, K1912 si L1918. In anul 1999, multumit de serviciile iesenilor, a decis sa suplimenteze contractul cu inca doua vagoane, A1894 (primul vagon electric din Viena) si Q1873 (tramvai tras de un cal). Cum contractul se incheia in anul 2002, inainte de expirarea acestuia, austriacul a venit cu un nou contract pentru restaurarea a inca opt tramvaie de epoca fabricate intre anii 1897-1920. Pentru restaurarea unui tramvai de epoca, costurile se ridica pana la 60 de mii de Euro, iar timpul de munca necesita aproximativ 150 de ore. Majoritatea tramvaielor fabricate la sfarsitul secolului IX, inceputul secolului XX, interiorul este din esenta de lemn de inalt pret. Astfel, pentru reconditionarea tramvaielor, lemnul folosit este in special stejarul, mahonul, pinul rosu, artarul si lemnul de tec din China. De mentionat este faptul ca cea mai scumpa piesa realizata la Iasi a fost controlerul (regulatorul de tensiune al tramvaiului). Nici pentru pictura tramvaielor de epoca nu este prea usor. Pentru realizarea ei, timpul necesar este de aproximativ o luna de zile.

Pasiune de la 13 ani

Alfred Flaissner, proprietarul Muzeului Marietzell din Austria, unul dintre cele mai mari muzee din Europa, si-a descoperit pasiunea pentru tramvaiele de epoca inca de la varsta de 13 ani. Tragandu-se dintr-o familie de vatmani, Alfred Flaissner a mostenit indeletnicirea bunicilor. "Bunicul a lucrat ca vatman, iar bunica era controlor pe tramvaiele care circulau in acea perioada in Viena. Inca de la frageda varsta de 13 ani am descoperit aceasta pasiune pentru tramvaiele de epoca, unde mai tarziu am investit foarte mult suflet", a spus Alfred Flaissner.



Primul tramvai de epoca cumparat

La varsta de 14 ani, Alfred Flaissner si-a cumparat primul lui tramvai de epoca din economiile facute timp de doi ani. In loc sa-si cumpere dulciuri specifice varstei, din banii de buzunar pe care-i dadeau zilnic parintii, Alfred Flaissner a reusit sa-si implineasca visul, si anume si-a cumparat primul sau tramvai de epoca. "La varsta de 14 ani, mi-am cumparat propriul meu tramvai de epoca din banii de buzunar. Nu-mi cumparam, cum faceau ceilalti copii, dulciuri, si i-am pus la pusculita. Din economiile facute in decursul a doi ani am reusit sa-mi vad visul implinit de a avea propriul meu tramvai de epoca", a mai spus Flaissner.



Infiintarea Muzeului Marietzell

In anul 1975, la varsta de 26 de ani, Alfred Flaissner si-a infiintat propriul lui muzeu. A inceput cu 10 vagoane care erau intr-o stare deplorabila, tramvaie care au trebuit reconditionate. "Cand am infiintat Muzeul Marietzell, am inceput cu 10 vagoane care erau intr-o stare jalnica. Colectia pe care o detin in acest moment este compusa din peste 100 de tramvaie de epoca. Cel mai vechi este din anul 1868, fiind un vagon tras de cai. Din totalul de peste 100 de vagoane, 40 sunt in perfecta stare de functionare care circula pe o linie de 3 Kilometri in Viena. La noi se munceste in familie. Am doi copii care si ei au mostenit pasiunea pentru acest tip de tramvaie. Noi lucram in echipa. Sotia, de exemplu, este fochist pe locomotiva cu aburi care dateaza din anul 1884, iar copiii vand bilete pentru turistii care doresc sa se plimbe cu tramvaiele de epoca", a incheiat Alfred Flaissner, proprietarul Muzeului Marietzell din Austria.


Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (3)

Nevermind  | #7724
Ar trebui sa se gandeasca cineva si la locomotivele cu aburi care de ani de zile ruginesc in depoul CFR. Uite ca in alte tari o pasiune poate da nastere unui muzeu; la noi insa... E mult mai greu. Oare gara Iasi nu ar arata mai bine (daca facem abstractie de lucrarile care nu se mai termina) cu o batrana locomotiva cu aburi restaurata si asezata undeva in preajma garii? Bine ca altii isi promoveaza si isi expun cele mai neinsemnate lucruri. Asta este! Nu stim sa ne "vindem" frumusetile! Asta face diferenta dintre noi si ei, occidentalii. Poate ne-om trezi vreadat`... sau poate nu...
Florin  | #7725
Toata viata am iubit tramvaiele,nu am avut parte in Fagaras de asa ceva desi a fost un proiect.Iubesc Iasul si pe ieseni,care sunt niste oameni minunati.Echipa mea preferata de atat de multi ani este Poli Iasi,pentru ca atunci cand am invatat s-a deslusesc literele,am citit:CSMS Iasi.Ce atac avea atunci:Lupulesu,Cuperman,Incze IV,Moldoveanu.Am fost doar de doua ori la Iasi in viata mea,dar am vizitat multe.Gara Iasi merita mai mult,locomotivele cu abur trezesc nostalgii nebanuite.
Anonim  | #7726
pacat
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1329 (s) | 22 queries | Mysql time :0.013597 (s)