News Flash:

Patru etape de renuntare la fumat

24 August 2009
3093 Vizualizari | 0 Comentarii
Patru etape de renuntare la fumat
1. Luarea deciziei de a renunta la fumat
2. Stabilirea datei si alegerea unui plan de actiune
3. Confruntarea simptomelor de sevraj
4. Rezistenta in timp

1. Luarea deciziei de a renunta la fumat

Singura persoana care poate lua decizia de a renunta la fumat este fumatorul insusi. Ceilalti il pot sfatui sau chiar influenta, dar decizia este una personala si necesita un mare angajament.
Cele mai frecvente motive pentru care fumatorii intrerup acest obicei sunt:
- convingerea ca fumatul poate duce la aparitia unor boli ii ingrijoreaza
- convingerea ca pot avea succes in aceasta incercare
- convingerea ca avantajele renuntarii sunt mai mari decat motivele de a continua sa fumeze
- cunoasterea unei persoane care a avut probleme de sanatate ca urmare a fumatului



2. Stabilirea datei si alegerea unui plan de actiune

Stabilirea datei pentru renuntarea la fumat este un pas important. Ziua aleasa poate avea o semnificatie speciala (o zi de nastere, de exemplu) sau poate fi o zi oarecare.
Metoda de a renunta depinde de personalitatea fiecarui fumator. Majoritatea prefera sa renunte dintr-odata. Altii reduc numarul de tigari fumate in fiecare zi. Astfel, cantitatea de nicotina din organism este redusa treptat. In practica, aceasta metoda de renuntare treptata este mai dificila.
Renuntarea la fumat poate fi comparata cu adoptarea unui regim de slabire: ambele necesita o puternica motivatie si vointa. Substituentii de nicotina pot reduce simptomele de sevraj, dar sunt mai eficienti atunci cand fac parte dintr-un program antitabac, care priveste atat componenta fizica cat si pe cea psihologica a sevrajului nicotinic.
Reusita depinde de planificarea detaliilor si de vointa, nu de noroc. Inainte de ziua aleasa pentru renuntare, fumatorul trebuie sa adopte un plan de actiune. Acesta cuprinde metoda de a renunta (alegerea sau nu a terapiei de substitutie nicotinica), aderarea la un program antitabac, apelarea la un centru de consiliere etc. Totodata, fumatorul trebuie sa renunte la toate tigarile si scrumierele din casa, masina, birou etc.



La data aleasa pentru renuntare, fumatorul poate incerca unele din aceste sfaturi:
- absorbirea in diferite activitati - mersul pe jos, exercitii fizice, practicarea unor activitati preferate sau hobby-uri
- consumul crescut de apa si sucuri
- evitarea situatiilor sau a activitatilor asociate cu fumatul
- reducerea sau evitarea alcoolului
- modificarea rutinei: inlocuirea cafelei de dimineata cu ceai, luarea micului dejun in alt loc sau consumarea unor alimente diferite



3. Confruntarea simptomelor de sevraj

Sevrajul nicotinic are doua aspecte - fizic si psihilogic. Simptomele fizice, desi suparatoare, nu pun viata in pericol. Terapia de substitutie nicotinica (TSN) poate reduce o mare parte a acestor simptome. Dar, pentru majoritatea fumatorilor, cel mai dificil aspect este cel mental. Aceasta deoarece fumatorii asociaza fumatul cu aproape toate activitatile (luarea mesei, cititul, lucratul etc.) Din acest motiv, chiar in conditiile adoptarii TSN, persoanele se confrunta cu dorinta de a fuma.
Simptomele sevrajului si durata lor variaza de la o persoana la alta. In general, simptomele apar la cateva ore dupa ultima tigara si se intensifica in timpul serii. Dupa 4 -5 zile, intensitatea lor este diminuata. Unele persoane isi gasesc o ocupatie atunci cand simt nevoia sa fumeze (fac sport, citesc o carte, fac o baie calda etc.)

Principalele simptome si remediile lor:

Semn/ Simptom: Iritabilitate
Durata: 2 -4 saptamani
Remediu: Mers pe jos, baie calda, tehnici de relaxare (muzica, exercitii usoare - stretching)

Semn/ Simptom: Oboseala, lipsa de energie
Durata: 2 - 4 saptamani
Remediu: Evitarea stresului, deoarece poate duce la surmenaj

Semn/ Simptom: Tulburari ale somnului
Durata: 1 saptamana
Remediu: Evitarea cafeinei (din cafea, bauturi carbogazoase)

Semn/ Simptom: Tusesecretii nazale posterioare
Durata: cateva zile
Remediu: Aporturi suplimentare de apa si sucuri

Semn/ Simptom: Probleme de concentrare
Durata : cateva saptamani
Remediu: Diminuarea volumului de lucru si luarea de pauze suplimentare

Semn/ Simptom: Gaze dureri gastriceconstipatie
Durata: cateva saptamani
Remediu: Aporturi suplimentare de apa si de alimente bogate in fibre (fructe si legume)

Semn/ Simptom: Foame
Durata: 2 -4 saptamani
Remediu: Luarea de gustari cu continut mic de calorii (fructe si legume)

Semn/ Simptom: Nevoia de a fuma
Durata: Dorinta de a fuma este mai frecventa in primele zile de sevraj
Remediu: Implicare intr-o activitate (plimbare) sau utilizarea unui substituent de nicotina (guma))



Reguli pentru depasirea dorintei de a fuma:

- Consumul de apa - pentru a elimina cat mai rapid nicotina si alte produse chimice din organism.
- Respiratia profunda - In locul pauzelor de tigara, luati cateva pauze pentru respiratie. Retineti aerul in piept, apoi expirati incet.
- Implicarea intr-o alta activitate - Cand simtiti nevoia de o tigara, este uneori utila schimbarea activitatii (o plimbare pe jos, sunati un prieten, cititi o carte interesanta etc)
- Lasati timpul sa treaca - Fumatorii fumeaza atunci cand organismul cere nicotina. Dorinta de a fuma dispare deseori dupa cateva minute.

Renuntarea la fumat nu este o sarcina usoara, astfel incat fostii fumatori merita mici recompense. Banii care in mod normal erau cheltuiti pe tigari pot fi pusi deoparte si folositi pentru cumpararea unor cadouri sau pentru o investitie majora.



4. Rezistenta in timp

Aceasta este ultima si cea mai importanta etapa a renuntarii la fumat. Pentru a evita posibilele tentatii, pot fi utilizate aceleasi metode ca in cazul simptomelor de sevraj. Inca o data, este necesara stabilirea din timp a unui plan de actiune ce contine alternativele disponibile si activitatile utile in aceste situatii.
Poate cea mai periculoasa este dorinta neasteptata de a fuma, ce apare uneori la cateva luni (sau chiar) ani de la renuntare.

Sfaturi pentru a trece cu bine prin aceste incercari:
- nu pierdeti din vedere motivele pentru care ati renuntat si beneficiile pentru sanatate, familie si situatia materiala
- nu va lasati inselat - o mica scapare ("doar o tigara") poate duce de fapt la esecul intregului efort de a renunta la fumat
- pe de alta parte, nu folositi "mica scapare" drept pretext pentru a reincepe sa fumati
- evitarea alcoolul - consumul de alcool reduce sansele de reusita
- analizarea incercarilor anterioare de a renunta la fumat, pentru a identifica factorii care au dus la esec
- nu uitati ca renuntarea la fumat este un proces si nu o actiune imediata

Sursa: www.romedic.ro


Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1282 (s) | 22 queries | Mysql time :0.018243 (s)

loading...