News Flash:

Pentru un moft, o zi de calvar

24 Septembrie 2000
740 Vizualizari | 0 Comentarii
Mereu dornic sa intreprinda cate ceva inedit, primarul Iasilor a preluat o idee de la ultima intrunire a reprezentantilor Oraselor Durabile, pe care s-a luptat din rasputeri s-o aplice si la Iasi. Buna sau nu, nu mai conteaza: important pentru Simirad este probabil doar impresia sa ca orice lucru care atrage atentia asupra onorabilei sale persoane echivaleaza cu un dram de capital electoral. Dupa ideea vopsirii taxiurilor in galben, a ctitoriei dezastrului numit si "Piata Natiunii" sau cea a perceperii taxei pe iluminatul public, celui in cauza i s-a nazarit acum sa introduca, incepand de azi, o noua traditie: actiunea anuala numita "Orasul meu - o zi fara masini". Trecand peste faptul ca Iasul este al iesenilor si nicidecum al domniei sale, de origini din comuna botosaneana Cotusca, denumirea aberatiei de mai sus ar vrea sa ne sugereze, parca, o unanima recunoastere si chiar apreciere a initiativei. Lucru cu totul fals. In paginile ziarului nostru de azi mai puteti gasi si parerile unor ieseni chestionati pe marginea subiectului in discutie si a unor turisti veniti in Iasi cu diverse probleme. Dupa cum se poate observa cu usurinta, nu sunt prea multi entuziasti... Acum, pentru ca natura si scopul acestui experiment al unui om caruia putin ii pasa de cei din jur au fost facute, speram, macar o idee mai transparente, sa analizam putin efectele acestei actiuni a "laborantului" Simirad asupra docililor sai "cobai" - cetatenii unui oras care continua sa fie numit "fosta capitala a Moldovei" si "capitala culturala a tarii":
1. Iesenii sunt obligati sa se inghesuie cu totii in mijloacele de transport in comun, al caror numar va fi si asa restrans, prin excluderea autobuzelor RATC si a maxi-taxi-urilor particulare. Si, cum la Iasi nu s-a inventat inca metroul, este de asteptat ca tramvaiele si troleibuzele sa devina niste adevarate cutii de conserve. Vrei - nu vrei, bea Grigore aghiazma!
2. Pe langa dificultatea angajatilor de a se deplasa in timp util catre serviciu, atat intreprinderile de stat, cat si firmele particulare, au astazi de suferit de pe urma lipsei posibilitatilor de miscare a marfurilor, activitate practic paralizata fara transportul bazat pe motorul cu combustie interna. Asadar, aprovizionarea si livrarile societatilor comerciale au fost puse la pamant.
3. Institutiile publice, bancile, scolile, incearca, de asemenea, probleme care, chiar daca n-or fi ele insurmontabile, le dau peste cap activitatea.
4. Desi e o exceptie de la regula, alaturi de Pompieri si Politie, din cauza numarului extrem de redus de masini, Ambulanta poate intampina dificultati serioase, ca in fiecare zi, in salvarea tuturor eventualelor persoane fie aflate in necaz cu sanatatea, fie victimele unor accidente (care nu pot fi numaidecat auto). Numai ca, in zilele cu trafic obisnuit, mai sunt si alte autovehicule care pot prelua un suferind, daca masina Salvarii intarzie...
5. E greu de presupus ca eventualele avarii la retelele de apa, telefoane, gaz metan, electricitate sau, mai nou, cablu TV, pot fi remediate in timp util prin interventii la distante de kilometri a unor echipe pedestre. Or fi avand si ele dezlegare de la primar sa mearga cu masina ori s-au dotat deja cu niscaiva carute sau biciclete?
6. Firmele cu profil de desfacere a combustibililor pot soma linistit astazi, chiar daca sunt deja aprovizionate. Altfel spus, au pierderi masive, in absenta vanzarilor.
7. Viata politica a Iasului sufera brusc o noua revigorare, binevenita dupa "eforturile" alesilor de a-si face cunoscute declaratiile cu privire la moartea liderului sindical de la Tepro. De data aceasta, destul de multi se vor fandosi in fata micilor ecrane, afirmand ca sprijina ideea lui Simirad si considerand probabil ca, in felul acesta, vor avea si ei parte de-o feliuta din tortul primarului. Haosul in care au fost aruncati iesenii, fie si numai pentru o zi, nu mai conteaza... Asadar, show TV!
Si lista poate continua. Sa incercam acum o abordare prin prisma efectelor asupra orasului:
1. O usoara diminuare a poluarii, care, oricum, nu se compara cu cea din orasele vest-europene: practic, la noi nu se mai produce mare lucru, nu atat cat sa genereze o poluare in toata regula. Iar masinile nu sunt nici atat de multe ca in Vest si nicidecum un factor de poluare mai important decat industria. Presupunand, totusi, prin absurd, ca reducerea poluarii ar fi de 100%, toate acestea sunt valabile numai pentru o zi.
2. Eventual o usoara slabire, pe ansamblu, a economiei locale, ca urmare a disfunctionalitatilor din acest sector, date de interdictia de a folosi mijloace auto.
3. Intrarea in randul oraselor europene care au aplicat politica zilei fara trafic auto. Ramane de vazut care vor fi urmarile acestui lucru dar, bazandu-ne pe respectabila lista a oraselor infratite cu Iasul (ca sa dam totusi un exemplu de asa-zisa cooperare internationala la nivel de municipalitati), avem suficiente motive sa credem ca foloasele Iasului vor fi infime.
Iata si un efect sigur pe care manifestarea impusa astazi de Primarie il va avea asupra lui Simirad: televiziunile nationale vor fi iarasi cu obiectivele atintite asupra "omului din Cotusca", trambitand aplicarea unei idei europene, a unei abordari vizionare a problemei mediului inconjurator etc. Idee discutabila, insa, in conditiile de la noi. Deja cunoscut prin masurile sale deseori socante (aici Simirad se poate lua de mana cu fostul primar al Clujului), seful municipalitatii iesene va fi iarasi - cu numele - pe buzele multora, intretinandu-si pozitia de notorietate relativa castigata pana in prezent. Si aceasta, pe gratis: pretul e deja platit de ieseni, in aceste clipe. In final, cateva amanunte legate de "pregatirea" actiunii:
Nu au fost cooptate organizatiile de protectie a mediului, nici una nefiind implicata in aplicarea acestui proiect. Nu a existat pic de organizare, singura pregatire a populatiei pentru o astfel de actiune fiind faptul ca Primaria a alocat 100 de milioane de lei pentru tiparirea unor afise care au fost lipite zilele trecute prin oras si cu asta basta. In plus, nici Simirad si nici consilierii locali nu s-au obosit sa afle parerea celor care si-au incredintat destinele in mainile lor, inainte de a adopta o asemenea decizie. A discuta despre eventualele despagubiri pe care alte municipalitati europene probabil ca le acorda, in compensatie, pentru pagubele produse, anumitor agenti economici tine deja de domeniul literaturii stiintifico-fantastice. Colac peste pupaza, inca de la primele ore ale diminetii, iesenii au avut de infruntat o vreme capricioasa, cu o ploaie mocaneasca de mai mare dragul - o placere de mers pe jos...
Marcela DONCIU
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1211 (s) | 22 queries | Mysql time :0.019133 (s)

loading...