News Flash:

Peste 30 de ani pe schelele bisericilor

14 Aprilie 2001
2362 Vizualizari | 0 Comentarii
Florin Tabarnea este din Iasi si a inceput sa picteze de la o varsta frageda. Simtind inclinatia spre frumos, a urmat initial cursuri de arta plastica la pictorul Victor Jurca, din cadrul Patriarhiei Ortodoxe Romane, apoi a ucenicit la pictorul C. Radulescu din Constanta si la pictorii italieni Armando si Lorenzo Campagnini. Si-a format mana copiind lucrari ale unor cunoscuti artisti plastici, precum C.D. Stahi, N. Grigorescu, N. Tattarescu, Th. Aman, studiind tainele culorii ca autodidact. Predispozitia nativa pentru exprimarea emotiilor resimtite in limbajul culorilor, dedicarea in totalitate a timpului acestei pasiuni nobile, l-au facut sa progreseze repede, reusind lucrari in game sustinute si de valoare artistica in continua evolutie. A participat cu lucrari la expozitii personale si de grup, in tara si strainatate, multe dintre operele sale fiind achizitionate de diversi colectionari particulari de arta. Este membru al Asociatiei Artistilor Plastici din Iasi. Convins ca arta este, inainte de toate, un mod de comunicare intre suflete, Florin Tabarnea este un impatimit al culorii, incercand sa transmita si celorlalti extazul sau in fata naturii pline de promisiuni, de exprimare deplina a sentimentelor.

"De la pictorii italieni am invatat mai mult decat in toate scolile romanesti"

- Pentru prima data am fost scolit de un pictor bisericesc numit Nectarie Bostan. Inca de mic am avut o atractie catre frumos, catre tot ce este pur. Am inceput cu ucenicia pura (tratat lemn, slefuit etc). Ucenicia am urmat-o cu doi frati italieni, Armando si Lorenzo Campagnini, care lucrau la restaurarea si realizarea picturii Catedralei "Sf. Mihail" din Alba Iulia. Acolo am fost repartizat de catre Patriarhia Ortodoxa Romana. Asta se intampla in 1967, cand aveam varsta de 16 ani.
- Ati avut ce invata de la pictorii italieni?
- De la italieni am invatat mai mult decat in toate scolile romanesti, ca tehnica, expunere si fidelitate cromatica. Erau niste oameni foarte deschisi si iti impartaseau toate tainele acestei meserii. Nu aveau secrete in ceea ce priveste pictura bisericeasca. Aveau un mod deosebit de a discuta cu noi, romanii. Cu ei am lucrat doi ani.
- Ce s-a intamplat dupa terminarea lucrarilor la Catedrala "Sf. Mihail"?
- Am fost repartizat tot de catre Patriarhie la Lugoj, la pictorul Victor Jurca. Cand am intrat in stadiul de stagiar am fost repartizat la pictorul Nicu Gavrilean (fratele binecunoscutului pictor Dimitrie Gavrilean), din Gura Humorului.
- Cat a durat aceasta perioada de ucenicie?
- Aproximativ zece ani.

O jumatate din lucrare este sufletul artistului

- Dupa zece ani, deja va considerati un artist care cunostea indeajuns tainele picturii bisericesti?
- Nu. In acesti ani am invatat care sunt afinitatile cromatice si tehnologia de tratare si pregatire a lemnului, a panzei, tot ce se numeste suport pictural. Intotdeauna apar noutati. Pictura nu este o stiinta exacta. In permanenta trebuie sa inveti. Depinde de lucrarea pe care o faci, de cerinte. Ca sa realizezi o lucrare buna trebuie sa contribui cu foarte mult suflet. O jumatate din lucrare este sufletul artistului.
- Ce etape trebuie urmarite pentru realizarea picturii unei biserici?
- Realizarea picturii unei biserici se face pe anumite tehnici de lucru; tempera, tempera grasa, fresca, ulei. De exemplu, pentru fresca trebuie sa faci intai o tencuiala fara ciment, pentru a nu avea actiuni asupra varului si stratului de fresca. Stratul de fresca este compus din var, calt si nisip. Varul care intra in acest strat trebuie sa aiba o vechime de minimum cinci ani. Fresca se lucreaza pe peretele ud. Intai se realizeaza fizionomia si apoi se face fondul. Culorile se aleg in functie de scena religioasa sau sfantul respectiv. Sunt preoti care vor lucrari pe rece si toate fondurile pleaca din albastru, altii vor fondul pe culori calde si fondurile sunt pe ocru. Trebuie sa lucrezi in alternanta cromatica.
- Cand ati inceput sa realizati singuri lucrari?
- Dupa cei zece ani de ucenicie si stagiatura, am inceput sa lucrez singur, cu lucrari usoare; de la icoana de sevalet pana la o pictura a unui pridvor. Vroiam sa vad daca ma pot integra, daca pot face fata. Am avut incredere in fortele mele si nu mi-a fost frica sa ma avant cu lucrari de anvergura. Prima mea lucrare a fost icoana Maicii Domnului.

"Scoala romaneasca de pictura a ajuns un dezastru"

- Ca pictor bisericesc, considerati ca sunt sfinti sau scene care se lucreaza mai usor si mai greu?
- Aici este vorba de tehnica. Cea mai simpla tehnica este pictura bizantina. Pictura realista este cu totul altceva, iar pictura clasica romaneasca, vorbesc aici de Grigorescu, Tattarescu, C. D. Stahi, este cea mai grea tehnica. In momentul de fata, scoala romaneasca de pictura este un dezastru. Sunt foarte multi absolventi de arte frumoase si nu cunosc paleta cromatica.
- Este cineva vinovat de acest lucru?
- Toata vina o poarta profesorii de la scoala. Nu-si dau interesul pentru a aduce scoala romaneasca de pictura la cotele pe care le-a avut candva.
- Sa nu uitam ca profesorii care predau studentilor de la Academia de Arte sunt nume rasunatoare ale artei romanesti...
- Acesti profesori nu-si dau interesul sau studentii nu percep acest lucru.
- Studentul care nu are talent pentru pictura nu poate obtine o diploma.
- Este foarte simplu: dupa cinci ani de studii, studentii se prezinta la examen cu lucrari cumparate. La mine au venit foarte multi studenti care m-au rugat sa nu semnez lucrarea X sau Y pentru a fi prezentata la examenul final.
- Cum este posibil asa ceva? Pe parcursul celor cinci ani de studii, profesorii si-au format deja o parere vizavi de talentul studentului pentru pictura.
- Lucrarea de diploma nu se da in fata profesorului. Aceasta se realizeaza acasa si te prezinti cu ea. Din aceasta cauza a pierdut foarte mult scoala romaneasca de pictura si avem atatea kitsch-uri.

Pictorii Patriarhiei Romane, cuci scosi la norma

- Daca pictura clasica romaneasca este cea mai grea, care sunt cerintele acum pentru pictarea unei biserici?
- Cerintele sunt impartite. S-a facut foarte multa pictura bizantina, deoarece asta o poate face orice pictor care stie sa traga o linie dreapta. La ora actuala, ceea ce se picteaza in biserica nu este ceva grozav. Nu este nici alternanta cromatica, nici linie anatomica etc. Nu au nimic din ceea ce se cheama arta. Este lucru mecanic.
- Biserica are ceva de spus aici?
- Pe langa Patriarhia Ortodoxa Romana exista o comisie care scoate pictori la norma. Pentru realizarea picturii unei biserici mergem si ne racolam mana de lucru cea mai ieftina, nu cea mai talentata. De aici pleaca greseala. Daca as putea sa nu-i dau nici un ban ar fi si mai bine. Aceasta comisie califica pictori zugravi bisericesti, pictori de categoria I-a, a II-a, a III-a.
- De ce talentele nu sunt acceptate?
- Nu sunt acceptate pentru ca un talent scolit le da clasa pictorilor scosi de Patriarhia Romana. Este exact ca pe timpul comunistilor. Un comunist corect trebuia sa fie prost si sa nu cunoasca puterea banului. Asa este si in pictura: sa nu stii decat sa faci sfantul.
- Nu sunteti un pictor scolit. Totusi, unde ati invatat atatea lucruri?
- Cand am vazut ca incep sa ma depaseasca diferite tehnici, mai ales in materie de restaurare si lucrari foarte complexe, mi-am vandut apartamentul, masina si am plecat in Olanda, Franta, la scolit.
- Care a fost prima lucrare de anvergura a dv.?
- Biserica de la Floresti (Trifanesti), din Republica Moldova.
- In momentul in care pictezi o biserica, exista o "lege" care nu te lasa sa te abati de la anumite reguli?
- Sigura ca da. Exista o lege canonica care iti da niste linii stricte. In acea carte gasesti anumite detalii, in functie de cerintele canonice, cum trebuie sa arate sfintii.
- Sunteti si un restaurator de obiecte de cult, icoane.
- Prima restaurare a fost cea a mobilierului de la Biserica "Banu". Tot mobilierul din biserica (scaune arhieresti, iconostrane) trebuia restaurat. Mai mult, preotul a vrut ca mobilierul sa fie alb.
- Conducerea Palatului Culturii s-a opus la schimbarea culorii mobilierului?
- In general, cei de la patrimoniu merg pe linia pastrarii culorii. Uneori, preotul paroh impune o schimbare, ignorand cele spuse de specialisti. Mitropolia a fost foarte multumita de lucrare, cu acest prilej primind si o distinctie.

Alaturi de alti pictori la realizarea restaurarii Bisericii "San Pedro" din Venetia

- Cat dureaza o restaurare?
- Depinde de complexitatea lucrarii. Unele dureaza un an, altele cinci sau chiar zece ani. De exemplu, la Biserica "40 de sfinti", realizarea catapetesmei a durat doi ani.
- Ce s-a intamplat la Sinaia?
- La Sinaia, la Manastirea "Inaltarea Domnului", care se afla la cota 1000, am pictat 52 de icoane. La realizarea picturii acestei manastiri au fost pretentii foarte mari. Pictura trebuia sa fie de o factura foarte fina. La lucrare am muncit sase luni.
- In cei peste 30 de ani de activitate artistica, cate icoane si biserici ati pictat?
- Am pictat peste 100 de biserici si cam 1.000 de icoane.
- Expozitii in tara, in strainatate...
- In tara am avut vreo patru expozitii si foarte multe in strainatate, cum ar fi Viena, Paris, Olanda etc.
- Ati pictat vreo biserica in strainatate?
- Da. Am participat, alaturi de alti pictori din strainatate, la restaurarea Bisericii "San Pedro" din Venetia, si o alta din Paris.
- Cum ati ajuns acolo?
- Am avut o expozitie, iar restauratorilor le-au placut lucrarile mele si m-au invitat sa lucrez alaturi de ei.
- Apropo de lucrarile expuse in strainatate. Se vindeau lucrarile dv.?
- Niciodata nu m-am intors acasa cu vreo lucrare. Vindeam si cuiele de la tablouri.

104 sfinti, o icoana unicat in tara

- Am auzit ca ati pictat o icoana unicat in tara. Despre ce este vorba?
- Este vorba despre icoana tuturor sfintilor romani, icoana care se gaseste la Biserica "40 de sfinti" din Iasi. In aceasta icoana sunt cuprinsi cei 104 sfinti romani. Cu acest prilej am primit si o distinctie din partea IPS Daniel.
- Cat valoreaza aceasta icoana?
- In jur de 50 de milioane de lei.
- La ce lucrati acum?
- Lucrez la restaurarea Bisericii "Sf. Nicolae" din Husi. Este o restaurare foarte grea, de altfel. Lucrare este de inalta tinuta tehnica, stilul pictorilor Tattarescu, Grigorescu, adevarata pictura romaneasca. Fara lipsa de modestie, pot sa va spun ca am fost considerat ca singurul din Moldova care poate face asa ceva. Lucrarea va dura aproximativ doi ani. Valoarea lucrarii se ridica la un miliard de lei. Dar nu este platita la adevarata ei valoare. Daca ar fi sa mi se plateasca la adevarata valoare ar trebui sa primesc in jur de opt miliarde lei. La noi in tara pictura nu este platita. Marea majoritate a catapetesmelor bisericilor din Iasi sunt restaurate de mine.
- Ati participat vreodata la restaurarea vreunei manastiri?
- Am fost o singura data la Manastirea Agapia si cand am vazut cum se restaureaza nu mi-a mai trebuit.
Artistul complex Florin Tabarnea are patru copii, care au inceput deja sa-i calce pe urme. Toti au icoane pictate de manuta lor, iar pictorul spera ca macar doi sa fie cu adevarat talentati.
Casandra STAVARACHE
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1224 (s) | 22 queries | Mysql time :0.013948 (s)