News Flash:

Postprivatizare complicata

8 Martie 2001
815 Vizualizari | 0 Comentarii
Aviatia Utilitara ramane la sol •Privatizarea a creat o ruptura intre salariati si noul patron •Desi s-a incercat varianta cesionarii pachetului de actiuni catre angajati, acestora nu le-a convenit pretul solicitat de Catalin Ambrono Aviatia Utilitara SA a fost privatizata anul trecut, dupa ce s-a desprins din firma-mama de la Bucuresti, pachetul majoritar de actiuni fiind cumparat de Catalin Ambrono, directorul societatii iesene EuroBit SRL. Avand in vedere contextul in care s-a realizat privatizarea, firma avand datorii destul de mari si o situatie dramatica a patrimoniului, lucrurile nu au mers deloc mai bine. In plus, la sfarsitul acestei luni, pilotii firmei isi pot pierde licentele de zbor, daca nu vor sustine verificarea anuala, iar odata cu aceasta isi va pierde si Aviatia Utilitara obiectul de activitate. Salariatii sunt nemultumiti de actualul patron, in vreme ce acesta vizeaza o marire a cifrei de afaceri cu cateva miliarde de lei si un profit de peste un miliard de lei pentru anul in curs. In primele doua luni ale anului, insa, nu s-a intamplat mai nimic, spun salariatii, in vreme ce reprezentantii APAPS (fostul FPS), institutie care mai detine o actiune de control la Aviatia Utilitara, spun ca este prea devreme pentru a se putea pronunta. Locatie de gestiune Dupa cateva luni fara nici o oferta depusa la fostul FPS, in cele din urma Aviatia Utilitara Iasi a fost vanduta unei persoane fizice in iulie, suma totala a tranzactiei ridicandu-se la 5,3 miliarde lei, platibila in patru ani. Cu toate acestea, desi au trecut opt luni, salariatii sunt nemultumiti de rezultatele acestei privatizari. Nemultumirea se datoreaza, in mare parte, faptului ca privatizarea a dus la o schimbare totala a modului de lucru in cadrul societatii. Fosta conducere daduse avioanele in locatie de gestiune pilotilor, care plateau societatii cate 80 de dolari pentru fiecare ora de zbor, in conditiile in care pretul mediu a 60 de minute se ridica la 300 de dolari. "Pilotii aveau avioanele in locatie de gestiune, obtinand castiguri destul de mari, si luau, in acelasi timp, si salariu de la Aviatia Utilitara. Degeaba reclama acum ca nu au piese pentru avioane si ca acestea nu pot fi puse in stare de functiune, pentru ca ele trebuiau sa fie operationale, avand in vedere ca pana in luna iulie a anului trecut le-au avut in locatie de gestiune", spune Margareta Ghica, referent la Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului (APAPS). Nemultumirile salariatilor Aviatia Utilitara mai numara in prezent 28 de angajati, din care cinci piloti si un mecanic navigant, avand in dotare zece avioane. Angajatii se plang ca piese pentru avioane nu exista si ca salariile nu au mai fost acordate din luna decembrie a anului trecut. "Suntem in imposibilitatea de a lucra, caci nici unul din cele zece avioane nu mai este operational. Am putea sa reparam pentru zbor sase aparate, dar trebuie timp, aproximativ o luna, si bani. In plus, cum nu a fost platita o datorie catre aeroport, nici nu am putea decola. O alta datorie ne-a pus in imposibilitatea de a avea trafic aerian", spune directorul de zbor Cristinel Trandafir. Pilotii au intrat in panica pentru ca la sfarsitul acestei luni se fac verificarile anuale. Daca acestea nu sunt efectuate, pilotii risca sa-si piarda licenta de zbor. Buget de sapte miliarde Nemultumirile salariatilor sunt considerate de catre reprezentantii APAPS ca fiind neintemeiate. "Conducerea societatii ne-a prezentat un proiect de buget pe anul acesta extrem de consistent. Se propune ca din prestarile de servicii cu avioane sa se obtina 6,7 miliarde lei, iar din alte activitati inca 400 de milioane de lei, fiind estimat un profit de 1,1 miliarde lei. Abia au trecut doua luni din acest an, astfel ca nu ii putem lua la intrebari pe patronii societatii", mai spune reprezentantul APAPS. In plus, cumparatorul a acceptat toate clauzele impuse la privatizare, referitoare la obiectul de activitate si pastrarea numarului de salariati, desi pe alocuri acestea erau destul de dure. "Rezultatele pe anul trecut, cand sapte luni pilotii au avut avioanele in locatie de gestiune, nu au fost tocmai bune. Societatea a inregistrat venituri de 1,7 miliarde lei, dar a cheltuit 3,2 miliarde lei. Din acest total, cheltuielile cu salariile au reprezentat 1,1 miliarde lei sau aproape 1,7 miliarde lei cu tot cu impozitele aferente. Cu alte cuvinte, salariile au reprezentat aproape 100% din nivelul veniturilor", a mai precizat Margareta Ghica. Rezilierea contractului nu intra in discutie In mod normal, situatia societatii ar trebui sa fie mai buna, in conditiile in care Aviatia Utilitara Iasi s-a desprins din firma-mama de la Bucuresti abia la sfarsitul lui 1999, datoriile preluate nefiind chiat atat de mari. "Gradul de indatorare nu ar fi fost atat de mare daca fosta conducere ar fi platit taxele si impozitele la stat. Nu a fost asa, astfel incat, la privatizare, societatea inregistra datorii de doua miliarde lei, pe care cumparatorul trebuia sa le achite pe langa pretul de vanzare", spune Margareta Ghica. Propunerea de cesiune a actiunilor catre salariati, cu care Catalin Ambrono a fost de acord, nu s-a concretizat, acestia fiind nemultumiti de pretul cerut. "La semnarea contractului, cumparatorul a achitat 1,3 miliarde lei, urmand ca restul de patru miliarde sa le plateasca esalonat, vreme de patru ani. In cazul unei cesiuni a pachetului majoritar de actiuni, era normal sa le ceara salariatilor, care doreau sa preia controlul firmei, banii pe care i-a investit in societate. Au fost unele voci care au cerut rezilierea contractului, insa, deocamdata, nu exista motive pentru a face acest lucru. Rezilierea nu poate interveni decat daca nu sunt platite doua rate consecutive sau daca societatea isi pierde obiectul de activitate", mai spune reprezentantul APAPS. Catalin Ambrono va trebui sa plateasca urmatoarea rata catre APAPS in luna iulie a acestui an. Suma totala se ridica la 1,2 miliarde lei, din care 400 de milioane de lei reprezinta numai dobanda. Incercarea de contactare a actionarului majoritar de la Aviatia Utilitara SA, Catalin Ambrono, a esuat. Mihai ANDREI
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1349 (s) | 22 queries | Mysql time :0.025311 (s)