Economic Local

Poveste de succes a trei romani care au facut o fabrica de detergenti

Publicat: 27 mart. 2012
1

Trei investitori romani au construit in judetul Prahova o fabrica de detergenti lichizi a carei investitie finala se va ridica la finalul acestui an la circa un milion de euro. Romanii, care au primit finantare de la Uniunea Europeana, isi vand deja detergentul de vase, de rufe si sapunul lichid in peste 1.200 de magazine din comertul local, precum si in mai multe hoteluri si restaurante din tara sub brandurile Dolfy si Euro. Fabrica din comuna Tiparesti, care produce in prezent la 10% din capacitatea totala, ar putea obtine la finalul anului afaceri de 2,5 mil. lei (0,6 mil. euro la un curs de 4,35 lei pentru un euro).

La cativa kilometri de Ploiesti, in comuna Tiparesti, toata lumea a auzit despre fabrica de detergenti lichizi, una dintre putinele in vestitii din zona. „Este im posibil sa o ratati. Este o cladire mare, alba. E cea mai mare cladire din co muna si se vede ca a fost construita recent”, spune un localnic. Productia de detergenti lichizi la Tiparesti a inceput in vara lui 2011, iar in prezent in aceasta unitate de aproape 1.400 de metri patrati – 1.000 mp hala de productie si 370 mp birourile – se realizeaza 80 de sortimente pentru retail si HoReCa, de la balsam de rufe la ceara pentru parchet si de la sampon la produse pentru pardosele. In urmatoarele saptamani compania urmeaza sa isi puna in functie si linia de productie pentru creme si produse cosmetice.

Cum a inceput?

Din exterior nimic nu da de gol fabrica de detergenti lichizi a companiei Euro Grup. Cladirea mare si alba este insemnata insa, daca privesti atent, cu doua panouri cu insemnele UE. Acest lucru se datoreaza faptului ca 70% din banii necesari investitiei in hala de productie au venit de la UE. Pana in prezent au fost investiti 750.000 de euro, insa investitia va urca la 1 mil. euro dupa finalizarea statiei de epurare a apei.

„Compania noastra (Euro Grup – n. red.) si-a inceput activitatea in domeniul comertului. Acum mai bine de sase ani un client de-al nostru a venit si ne-a propus sa deschidem un punct de productie pentru detergenti. El se oferea sa cumpere tot ce realizam”, isi aminteste Daniel Stoica (44 de ani), administratorul unic al Euro Grup si unul dintre actionarii companiei. Clientul, al carui nume nu il dezvaluie, cumpara in continuare produsele companiei, insa nu mai are statutul de client unic. Astfel, in 2005 Euro Grup a inceput productia de detergenti in localitatea Nehoiu din Buzau. „Aveam o linie de productie neau tomata pentru detergenti la cinci litri”, isi aminteste Stoica. Dupa cativa ani insa spatiul inchiriat in care era amplasata unitatea de productie a fost vandut si compania a fost nevoita sa se mute initial in Ploiesti si apoi in Tiparesti. „Alegerea locatiei nu a fost intamplatoare. Parintii mei sunt din zona si aveau acest teren pe care l-am cumparat de la tatal meu”, spune Daniel Stoica. El si-a deschis primul business in Romania in ’99 impreuna cu mai multi membri din familia sa. Acum detine afaceri in domenii precum transporturi, reciclare de produse din plastic si containere maritime.

De la dero la reciclare

Planurile sale in business nu se opresc insa aici. Tot in zona Tiparesti antreprenorul roman vrea sa deschida, pe o suprafata de 10.000 mp, o fabrica de reciclare PET-uri. Pentru acest nou proiect, in care urmeaza sa investeasca 2,2 mil. euro, Stoica spune ca a depus un nou proiect la Uniunea Europeana pentru fonduri. „Pana in iunie urmeaza sa semnam contractul, iar apoi mai dureaza doi ani pana la finalizare.” Omul de afaceri spune ca s-a orientat catre acest domeniu pentru ca in prezent doar 15% din materialele plastice sunt reciclate, iar cerere exista mai ales din China. Tot din China vrea sa aduca si materiile prime pentru fabrica de detergenti lichizi. Stoica spune ca a incercat sa ia materiile prime direct de la marile grupuri din Europa, insa acestea l-au trimis la reprezentantele locale. „Nu au vrut sa ne vanda direct. Daca luam in calcul toate costurile, inclusiv transportul din China, ajungem la un pret cu 30-40% mai mic decat daca am lua de pe piata locala.”

Cum se fabrica?

Materiile prime vor ajunge in fabrica din Tiparesti unde compania realizeaza atat produsele pentru curatat, cat si o parte din ambalaje si etichetele produselor. In hala de productie fiecare aparat si fiecare dintre cei 14 angajati are rolul sau. Initial nu este usor sa intelegi toate rolurile, insa incet totul prinde contur. In doua containere mari are loc osmoza apei (purificarea apei – n. red.). Aceasta este folosita ulterior pentru productia produsului care este amestecat in doua malaxoare supravegheate de un singur angajat. Printr-un sistem de tevi produsul este turnat in ambalaje, carora dupa ce li se pune capacul sunt etichetate si gata sa ia drumul hotelurilor sau magazinelor. Pare un scenariu rupt din emisiunea „How it’s made” („Cum se fabrica”). Langa aceasta linie automata de productie si imbuteliere detergenti exista si un aparat care imbuteliaza sampoane, balsamuri de par si geluri de dus la pliculete. Produsele realizate la Tiparesti au ambalaje si gramaje diferite, de la pliculete de cateva grame la unitati de cinci kilograme. Spre exemplu, un sapun lichid de 500 de grame costa 2,66 lei, iar o solutie de curatat cuptoare la 750 ml. 3,01 lei. Un detergent lichid automat pentru rufe albe, disponibil la 5 litri, costa 20,75 lei.

In trei ani, la capacitate maxima

In prezent fabrica lucreaza la 10% din capacitatea maxima de 500 tone pe luna, in conditiile in care fabrica ar lucra in trei schimburi. „In prezent in fabrica lucreaza 14 persoane intr-un singur schimb. Cu cat creste productia, mai angajam. Vrem ca anul acesta sa ajungem la 25% din total, iar peste trei ani sa functionam la capacitate maxima.” Stoica explica faptul ca initial fabrica lucra doar in baza comenzilor de la clienti, insa acum productia este realizata pe baza de stocuri. Produsele realizate la Tiparesti sunt vandute in comertul traditional si modern si in unitati de HoReCa. Compania lucreaza direct cu unii jucatori – detine o flota auto proprie formata din patru masini – si prin intermediul distribuitorilor cu altii. Unul din contractele directe este cu Interex, un lant de 11 supermarketuri, dintre care unul in Ploiesti. „Pentru alte retele de magazine lucram cu distribuitori locali. Costurile sunt foarte mari in retailul modern, de aceea vrem sa o luam pas cu pas. Mai mult, lanturile mari de magazine impun pretul”, spune Stoica. Produsele Euro Grup ajung insa prin intermediul distribuitorului Papiric si in magazinele Mega Image, potrivit informatiilor de pe site-ul Papiric. De asemenea, alte peste 1.000 de magazine traditionale cumpara de la fabrica din Prahova. „Toate localitatile din jur cumpara de la noi.”

Acum incepem sa ne gandim la profit

Totusi, in prezent 70% din business vine din HoReCa si doar 30% din retail. „E mai usor sa gasesti firme de curatenie, care sunt utilizator final. Totusi, cu cat devii mai cunoscut, incep si clientii sa vina la tine.” Compania are in plan sa mearga si in afara tarii, in prezent purtand negocieri cu o firma din Bulgaria. Stoica spune ca un client local a recomandat produsele realizate la Tiparesti unei companii din Bulgaria, iar aceasta din urma a venit sa ceara o oferta. „Abia acum incepem sa ne gandim la profit. Estimam o marja de profit de 15% la o cifra de afaceri in acest an de 2,5 mil. lei”, concluzioneaza Stoica. Pe piata locala de detergenti cei mai cunoscuti jucatori sunt P&G, Unilever si Henkel, cu afaceri cumulate de peste jumatate de miliard de euro.





Adauga un comentariu