News Flash:

Preluarea scolilor speciale de catre Protectia Copilului este ilegala

7 Februarie 2001
1226 Vizualizari | 0 Comentarii
•Sindicatele din invatamant spera ca acestea sa treaca din nou sub jurisdictia Ministerului Educatiei si Cercetarii Problema scolilor speciale si a centrelor de plasament a fost discutata pentru prima data la o conferinta nationala special organizata pe aceasta tema de Federatia Sindicatelor Independente din Invatamant "Spiru Haret". Desfasurata la sfarsitul saptamanii trecute la Tirgu Mures, conferinta a reunit peste 300 de persoane din 25 de judete: directori de scoli speciale, centre de plasament, inspectori pentru invatamant special, inspectori in Ministerul Educatiei si Cercetarii, responsabili cu invatamantul special, reprezentanti ai comisiilor de invatamant din Senat si Camera Deputatilor, ministrul Educatiei - Ecaterina Andronescu, presedinti ai directiilor judetene pentru protectia copilului, reprezentanti ai fundatiilor. Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului si Adoptiilor, fosta Agentie Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului (ANCPD), nu a fost reprezentata de nimeni la acest congres, desi s-au trimis invitatii. Organizarea acestei conferinte nationale a fost determinata de problemele ce au aparut dupa preluarea de catre fosta ANCPD a unitatilor de invatamant special. Amintim ca, in aprilie anul trecut, toate centrele de plasament si scolile speciale au fost preluate de ANCPD. S-a spus atunci ca, astfel, scolile speciale si centrele de plasament vor beneficia de o finantare mai buna datorita fondurilor din exterior pe care urma sa le primeasca ANCPD. Sindicatele din invatamant considera insa ca macar scolile speciale ar trebui sa revina sub tutela MEC. "In continutul actualei legislatii lipseste o definire exacta a termenilor specifici sistemului. Propunem redefinirea precisa a termenilor: copil cu handicap social, copil cu handicap din mediul familial, copil in regim rezidential etc. Lipsa definirii termenilor a produs confuzii si a determinat erori in urmarirea obiectivelor pentru fiecare caz in parte. Totodata, au fost preluati copii din mediul familial si ignorati copiii strazii. Realitatea demonstreaza ca ANCPD este ca si inexistenta pentru copiii strazii. Centrul de greutate al activitatii ANPDC trebuie sa cada pe recuperarea, ocrotirea si ingrijirea acestor copii ai strazii", ne-a spus Gheorghe Isvoranu, presedintele Federatiei Sindicatelor Independente din Invatamant "Spiru Haret". Acesta a precizat ca, in timp ce copiii strazii sunt ai nimanui, ANPCD a preluat copii din scoli speciale care au familii. "Chiar daca au un handicap - sunt surzi, orbi - acesti copii au familie. Noi credem ca au mai multa nevoie de protectie copiii de pe strada, decat cei care au familii, dar sufera de un mic handicap. De acesti copii ai strazii ar trebui sa se ocupe ANCPD", a mai spus Gheorghe Isvoranu. O alta problema a scolilor speciale si centrele de plasament este procesul instructiv-educativ. In mod normal, in scolile speciale, procesul de instruire si educatie nu inceteaza o data cu ultima ora de curs, ci ar trebui sa continue pe toata durata zilei (activitatile recuperatorii, de compensare si recreative avand un caracter unitar). "Actuala legislatie nu prevede realizarea procesului instructiv-educativ din centrele de plasament cu personal specializat in acest domeniu. De aceea, insistam ca procesul instructiv-educativ din centrele de plasament sa fie reintrodus sub controlul exclusiv al MEC", a mai spus Gheorghe Isvoranu. De la preluarea scolilor speciale si a centrelor de plasament de catre ANCPD, s-au dat cateva reglementari care prevad introducerea in sistem a unor posturi inventate ad-hoc (educator-specializat), necorespunzatoare exigentelor educatiei copiilor. Sindicatele cer excluderea acestor posturi si preluarea lor de catre personalul calificat si specializat in psihopedagogie. Directorii scolilor speciale au ajuns sa se certe si de la tevile de calorifer "Prin infiintarea ANCPD s-a creat o structura de personal paralela, supradimensionata, care consuma fonduri uriase. Noi vrem ca structurile administrative sa fie redimensionate si sa treaca in subordinea Ministerului Educatiei. MEC si-a demonstrat capacitatea de a administra unitatile din sistem, fara a beneficia de o structura uriasa de personal", a mai spus Gheorghe Isvoranu. Acesta a precizat ca au fost situatii in care directorii scolilor speciale - unul din subordinea ISJ Iasi, care se ocupa de invatamant, si altul din partea Directiei de Protectie a Copilului, care se ocupa de partea administrativa - au ajuns sa se certe de la tevile de calorifer: cat din teava este a inspectoratului si cat a directiei? Concluziile conferintei nationale au fost clare: sa se stabileasca obiectul muncii ANCPD, iar invatamantul special sa revina sub jurisdictia MEC. "Ecaterina Andronescu a inteles ca aceasta este o problema delicata si dureroasa. Noi speram ca scolile speciale sa revina la Ministerul Educatiei pentru ca altfel se pastreaza tensiunile si este posibil sa apara situatii ca la Scoala de Nevazatori xVatra Romaneascax Bucuresti! Directorul acestei scoli a considerat ca este ilegal ca institutia sa fie preluata de ANCPD si a dat in judecata Guvernul Romaniei! Si a castigat procesul, iar scoala respectiva apartine acum de MEC. Este clar ca aceasta preluare nu a rezolvat nimic. ANCPD a luat copiii cu familii din scolile speciale si patrimoniul acestora, dar nu a facut nimic pentru copiii strazii care sunt cu adevarat aflati in dificultate", a incheiat Gheorghe Isvoranu.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1468 (s) | 22 queries | Mysql time :0.014741 (s)