National

Presedintele ANPC: „Vreau solutii concrete de la banci pentru clientii cu credite in CHF. Pana acum si-au batut joc!”

Publicat: 18 mart. 2015
1

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor solicita bancilor solutii concrete pentru clientii cu credite in franci elvetieni, pentru ca, desi la nivel declarativ acestea se arata deschise negocierilor cu clientii, au venit doar cu cateva cazuri rezolvate.

„La nivel declarativ, bancile spun ca sunt deschise, spun: ‘Consumatorii nu vin la noi, nu vin sa discute’. Si, iata ca i-am pus la aceeasi masa. Vreau sa vad cu ce solutii concrete vin bancile, ca pana acum doar si-au batut joc. Am chemat si inainte bancile la negociere in institutie, au promis ca vin cu cele mai bune solutii pe care le au pentru toti consumatorii care sufera din cauza cresterii cursului, dar pana acum nu au venit cu nicio solutie. Au fost doar cateva cazuri pe care le putem numara pe degetele unei maini (…) Vreau sa vad solutiile, pentru ca pana acum si-au batut joc!”, a explicat Marius Dunca, presedintele ANPC.

Citeste si Cosmarul creditelor in franci aproape de final. Instantele straine au decis in favoarea clientilor

El a mentionat ca se astepta ca bancile sa fie dispuse la discutii, pentru ca povara trebuie impartita intre consumatori si banci.

ANPC va participa, in calitate de mediator, la negocierile dintre clientii cu credite in franci elvetieni si banci, anuntate pentru luna aprilie. Clientii vor fi reprezentati de Asociatia Utilizatorilor Romani de Servicii Financiare (AURSF) si Grupul Clientilor cu Credite in CHF.

Pana atunci, ANPC va intocmi, zilnic, cate un proces verbal de constatare a clauzelor abuzive in contractele de creditare, aceste procese verbale urmand sa fie transmise instantei, a mai spus presedintele institutiei. El a precizat ca, de la izbucnirea crizei creditelor in franci, la ANPC au fost depuse 240 de reclamatii de la clienti cu credite majoritar ipotecare si nevoi personale cu ipoteca, din care au fost analizate circa 180 si s-a constatat existenta unor clauze abuzive.

Citeste si Cosmarul creditelor se poate incheia. O firma din Iasi sustine ca are solutia minune!

„In fiecare zi intocmim un proces verbal pe care il inaintam instantei, plus sanctiuni contraventionale pentru fiecare banca in parte. Daca isi doresc procese, o sa stam doar in procese. Daca nu inteleg situatia clientilor, iarasi o sa stam doar in procese”, a spus Dunca.

Printre abuzurile bancilor constatate de ANPC in urma sesizarilor se numara modificarea marjei de dobanda, bancile profitand de necunoasterea consumatorilor, comisioane de penalizare aplicate la intregul credit, nu doar la ratele restante, comision ilegal de risc, comision de administrare aplicat ca procent din suma intregului credit, precum si comisioane de rambursare in avans diferite de procentele prevazute de lege (0% pentru creditele cu dobanda variabila si maximum 1% pentru creditele cu dobanda fixa — n. r.).

Presedintele ANPC a mai spus ca institutia a trimis, deja, in instanta 23 de procese verbale pe clauze abuzive, iar altele urmeaza sa fie trimise incepand de saptamana urmatoare.

„Avem patru procese verbale doar pentru un operator bancar, cu infractiuni, pe care le vom inainta instantei”, a precizat Dunca.

Citeste si Atentie, ieseni! Bancile din Iasi care trag tepe clientilor au fost drastic sanctionate

In cazul in care ANPC castiga procesul cu banca pe o clauza abuziva, banca respectiva este obligata, conform legii, sa elimine respectiva clauza din toate contractele de credit similare si sa ramburseze sumele percepute clientilor de la inceputul creditului pana la eliminare. Insa, primele procese incepute pe astfel de spete dateaza din anul 2012 si nu s-a ajuns, inca, la o solutie definitiva.





Adauga un comentariu