News Flash:

Prima initiativa de stabilire stiintifica a cauzelor accidentelor rutiere

13 Martie 2006
1118 Vizualizari | 0 Comentarii
•Un profesor universitar de la Facultatea de Mecanica din Iasi a prezentat reporterilor ZIUA de Iasi care ar fi solutia stoparii accidentelor in judetul Iasi •Radu Gaiginschi este primul cercetator din tara care a propus infiintarea unui institut care sa se ocupe cu rezolvarea accidentelor de circulatie •Profesorul iesean a gasit explicatii concrete si solutii viabile pentru mai multe zone cu risc accidentologic ridicat

Numarul foarte mare de accidente rutiere care s-au petrecut si se petrec in judetul Iasi a pus pe ganduri un profesor universitar de la Facultatea de Mecanica a Universitatii Tehnice Gh. Asachi Iasi. Prof. univ. dr. Radu Gaiginschi este primul si singurul cercetator din tara care si-a pus foarte serios problema cauzalitatii producerii accidentelor de circulatie. "Politia Rutiera constata producerea accidentelor rutiere si sanctioneaza persoanele care se fac vinovate de aceste evenimente rutiere. Mai mult decat atat ei nu pot face. S-a ajuns la o saturatie din partea Politiei Rutiere, adica soferii sunt claustrati de tot felul de cerinte din partea politistilor, insa aceste conditii de circulatie nu stopeaza in nici un fel numarul mare de evenimente rutiere", a spus Radu Gaiginschi, seful Catedrei de autovehicule rutiere a Facultatii de Mecanica. Pentru a arata care sunt cauzele producerii acestor accidente rutiere si pentru a elabora solutii pentru stoparea unor evenimente rutiere sangeroase, profesorul propune infiintarea unui Centru de accidentologie, institutie care sa monitorizeze toate accidentele si sa propuna Guvernului solutii efective pentru stoparea acestor evenimente. De circa 35 de ani in tarile Uniunii Europene astfel de centre functioneaza, aducand un rezultat cu mult peste asteptari. Spre exemplu, in Franta un centru similar celui propus de prof. Gaiginschi a scazut numarul accidentelor cu trei sferturi.

Centrul de accidentologie

Conform datelor oferite de prof. Gaiginschi, acest centru ar culege informatii detailate despre fiecare accident in parte. "Pentru a stabili de ce s-a petrecut un accident rutier trebuie culese informatii detaliate despre cauzele evenimentului si despre persoanele implicate. Spre exemplu, am analizat cauzele pentru care au murit mai multe persoane in padure la Schitu Duca in urma unor accidente rutiere. Am constatat ca toate accidentele s-au petrecut in perioada de toamna, de obicei la ora noua dimineata. Este vorba de un efect stroboscopic care produce o radiatie de 7 - 8 herti si care face ca soferul sa nu mai vada atunci cand lumina este filtrata de copacii din zona. Astfel, soferul nu realizeaza ce se petrece si intra cu autoturismul in copaci. Se poate observa pe marginea drumului din acea zona ca unul din doi copaci nu are coaja din cauza ca au intrat autovehicule in ei. Solutia stoparii accidentelor din acea zona? Sa fie taiati copacii!", a povestit prof. Gaiginschi. Un alt exemplu de acest gen poate fi dedus din accidentele care se petrec noaptea, cand autovehiculele merg in coloana. "La o viteza de 50 km/h, cand masinile merg in coloana, la o distanta de circa 15 metri intre acestea, se produce acelasi efect stroboscopic din cauza faptului ca se trece de la intuneric la lumina brusc. In acel moment, daca apare un pieton in fata autovehiculului, soferul nu il observa si poate sa-l accidenteze mortal. Solutia stoparii accidentelor in acest caz? O mai buna iluminare a respectivei zone, sau sa li se explice la soferi ca nu este deloc bine sa se mearga in coloana in astfel de conditii de trafic", a mai spus prof. Gaiginschi.

Cat ar costa Centrul

Acest Centru de accidentologie ar avea nevoie de un informatician, un inginer, un medic si un politician care sa sustina solutiile gasite in fata Guvernului. Pentru ca institutia care ar fi direct subordonata Guvernului sa poata functiona la nivel optim ar fi nevoie de un spatiu de circa 3 camere si calculatoare pentru a diferite calcule matematice. "Pentru acest Centru nu este nevoie de cine stie ce spatiu, insa trebuie oameni capabili si cu idei. Bugetul cu care ne-am descurca ar fi cam de 200 milioane lei (20 mii RON) lunar pentru a acoperi toate necesitatile de cercetare si aplicare a respectivelor idei", a conchis prof. univ. dr. Radu Gaiginschi.
Cezar ELISEI

Pasaj subteran sub Letcani

Conform datelor oferite de prof. Gaiginschi, statul roman cheltuieste anual circa 2,6 la suta din Produsul Intern Brut (PIB) pentru cercetarile penale, spitalizare si platirea daunelor care rezulta din accidentele rutiere. Aceasta suma uriasa, care reprezinta cateva mii de miliarde lei, este platita pentru circa 7 mii de accidente rutiere grave care se petrec anual in Romania. "Am facut un calcul si este mult mai rentabil, spre exemplu, sa fie construit un pasaj subteran pe sub drumul european 583 in dreptul localitatii Letcani, decat ca statul sa plateasca toate cheltuielile pe cale le implica un accident rutier grav in aceasta zona. In Uniunea Europeana un accident de circulatie costa 123 mii Euro, iar pe an Uniunea Europeana cheltuieste 160 miliarde Euro cu accidentele. Sunt sume uriase ce pot fi investite mai mult in prevenire", a spus prof. Gaiginschi. Necesitatea unui institut care sa caute solutii pentru stoparea accidentelor de circulatie se impune si din cauza faptului ca, desi in Romania sunt doar 180 autovehicule la o mie de locuitori (ultimul loc din Europa - n.r.), in tara au loc cele mai multe accidente din Europa (sapte evenimente grave la 10 mii de autovehicule - n.r.).
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.8071 (s) | 22 queries | Mysql time :0.693168 (s)