Prima secventiere completa a genomului porumbului

21 Noiembrie 2009
1173 Vizualizari | 0 Comentarii
Prima secventiere completa a genomului porumbului
Genomul complex al porumbului a fost descifrat in intregime de cercetatorii americani, o descoperire care va accelera dezvoltarea de soiuri mai productive pentru una dintre principalele plante de cultura din lume, potrivit unui studiu preluat de AFP. Geneticienii, de la Facultatea de medicina din Universitatea Washington din St Louis (Missouri), au identificat cele aproximativ 32.000 gene grupate in zece cromozomi care formeaza genomul acestei cereale. Acesta este, de altfel, cel mai mare genom al unei plante descifrat pana in prezent. Prin comparatie, genomul uman numara 20.000 de gene repartizate pe 23 cromozomi, care sunt suportul pentru informatiie genetice. Codul genetic al porumbului este imens, cu 2,3 miliarde baze ADN reprezentate prin literele T, C, G si A. Marimea acestui cod este comparabila cu cea a omului, care numara 2,9 miliarde baze ADN. Sarcina geneticienilor de a stabili ordinea corecta a literelor a fost uriasa, avand in vedere dimensiunile genomului porumbului si repartizarile complexe ale literelor. Circa 85% din segmentele de ADN se repeta, iar numarul de gene similare din diferite locuri ale genomului a complicat munca de secventiere, subliniaza cercetatorii, al caror studiu a fost publicat, ieri, in revistele Science, Proceedings of the National Academy of Sciences si PLoS Genetics. Anul trecut, un studiu preliminar a indicat ca porumbul ar avea peste 50.000 gene, dar, dupa ce cercetatorii au plasat zecile de mii de segmente ADN in ordinea corecta, numarul genelor a scazut la 32.000. Porumbul este a treia cereala cultivata pe plan mondial, dupa orez si sorg. Cea mai mare cantitate de porumb este produsa in SUA: 200 milioane tone anual - adica 44% din totalul obtinut la nivel mondial - evaluate la 44 miliarde dolari.