Local

Primăria Iași, împrumut de 17 milioane de euro pentru reabilitarea infrastructurii de tramvai Iași – Dancu

Publicat: 29 ian. 2020

Primăria Municipiului Iași intenționează să împrumute 17 milioane de euro de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). Banii vor fi utilizați pentru realizarea proiectului „Reabilitarea infrastructurii de tramvai Iași – Dancu”, sumele alocate Municipiului Iași în cadrul Programului Operațional Regional 2014 – 2020 – Axa Prioritară 4 „Sprijinirea dezvoltării urbane durabile” fiind insuficiente. Valoarea totală a proiectului este de 104.022.631,88 lei, contribuțiile asigurate fiind de 28.780.507,72 lei, constând în fonduri europene, sume de la bugetul de stat și TVA recuperabil de la bugetul de stat. În aceste condiții, necesarul de finanțat este de 75.242.124,16 lei. Un proiect de hotărâre în acest sens va figura pe ordinea de zi a ședinței Consiliului Local de vineri, 31 ianuarie.

Conform documentului menționat, perioada de grație este de până la trei ani, urmând ca rambursarea să poată fi făcută în următorii 12 ani, în rate egale, trimestriale (dacă împrumutul este în lei) sau semestriale (dacă împrumutul este în euro). Dobânda este influențată de indicele Euribor la 6 luni, la care se adaugă marja de 1,25 – 1,50% pe an, marja finală urmând a fi negociată.

La data de 31 decembrie 2019, Municipiul Iași înregistra un grad de îndatorare de 8,35%. În cazul contractării împrumutului de la BERD, gradul de îndatorare nu ar depăși nivelul de 8,70% în niciun an de ramburs.

Vineri, 31 ianuarie, de la ora 10.00, are loc ședința de plen a Consiliului Local

Proiectul „Reabilitarea infrastructurii de tramvai Iași – Dancu” are două componente: modernizarea căii de rulare a tramvaielor și infrastructurii spre Dancu și achiziția a patru tramvaie. Municipalitatea a organizat deja licitații pentru ambele paliere ale proiectului.

Pe 11 noiembrie 2019 primarul Mihai Chirica a semnat contractul de achiziție, prin intermediul fondurilor europene, a 16 tramvaie moderne, cu o lungime minimă de 26 de metri, care vor urma să deservească mai multe zone în care infrastructura de profil va fi modernizată. Câștigător al licitației aferente a fost desemnată compania turcească Bozankaya Otomotiv Mak. Iml. Ith. Ve Ihr. A.Ş. Valoarea totală a achiziției celor 16 tramvaie este de 140.964.270 lei, fără TVA (167.747.481,3 lei, cu TVA), adică circa 35.241.000 euro, respectiv 2.202.566 euro pentru fiecare tramvai. Contractul a fost împărțit pe trei loturi, corespunzătoare proiectelor „Reabilitarea infrastructurii de tramvai în Municipiul Iași – Reorganizarea circulației pe bulevardul Tudor Vladimirescu”, „Reabilitarea infrastructurii de tramvai în Municipiul Iași” și „Reabilitarea infrastructurii de tramvai Iași – Dancu”. Toate cele trei proiecte vizează și lucrări de modernizare a liniilor de tramvai, refacerea carosabilului și trotuarelor și construirea de stații.

De asemenea, pe 7 iunie 2019 a avut loc deschiderea ofertelor în cadrul licitației care vizează reabilitarea infrastructurii de tramvai Iași – Dancu și reabilitarea podului Ciurchi II. Procedura de achiziție publică a atras o singură ofertă, din partea asocierii Mari Vila Com SRL București – Conest SA Iași. Licitația organizată în Sistemul Electronic de Achiziții Publice prevede doar executarea lucrărilor de construcții, fără achiziția a patru tramvaie dedicate pentru acest traseu, și a avut o prevedere bugetară de 45.035.176,97 lei.

În cadrul Programului Operațional Regional – Axa 4 „Sprijinirea dezvoltării urbane durabile” Municipiului Iași i-a fost alocată inițial suma de 58.348.400 euro. Cea mai mare parte a sumei, anume 47.390.570 euro, a fost alocată pentru Axa 4.1 „Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă”, restul fondurilor fiind alocate astfel: Axa 4.2 – 5.263.026 euro, Axa 4.3 – 2.473.972 euro, Axa 4.4 – 2.176.395 euro, Axa 4.5 – 1.044.436 euro. Astfel de alocări au fost acordate și comunicate tuturor municipiilor din țară, acestea având posibilitatea de a-și stabili, între anumite limite, prioritățile în funcție de specificul local.

Dat fiind gradul foarte mic de absorbție a fondurilor europene la nivel național și experiența anterioară pe alte axe de finanțare europeană, Autoritatea de Management a Programului Operațional Regional (AMPOR), prin Agenția pentru Dezvoltare Regională Nord-Est (ADRNE) a solicitat municipiilor să întocmească proiecte cu o valoare totală de până la 200% față de alocarea inițială. Angajamentul AMPOR a fost că, din economii făcute în urma licitațiilor și prin realocări între axele de finanțare, vor fi făcute suplimentări consistente ale fondurilor europene, astfel încât municipiile să beneficieze de finanțări mai mari față de cele inițiale. La fel ca alte autorități locale, Primăria Municipiului Iași s-a conformat și a redactat proiecte cu o valoare semnificativ mai mare față de cea sigură. Astfel, pe Axa 4.1 municipalitatea ieșeană a realizat și depus pentru evaluare cinci proiecte: „Reabilitarea infrastructurii de tramvai în Municipiul Iași – Reorganizarea circulației pe bulevardul Tudor Vladimirescu” cu o valoare totală de 114,197,308.33 lei (aproximativ 24 de milioane de euro), „Reabilitarea infrastructurii de tramvai în Municipiul Iași” cu o valoare totală de 114.359.729,95 lei (aproape 24 milioane de euro), „Reabilitarea infrastructurii de tramvai Iași – Dancu” cu o valoare totală de 104.022.632 lei (circa 22 milioane de euro), „Sistem alternativ de mobilitate urbană utilizând stații automate de închiriere a bicicletelor – Iași VeloCity” cu o valoare de 22.226.523,64 lei (circa 4,7 milioane de euro) și „Sistem de management al transportului public și e-ticketing”, cu o valoare de 12.645.900,88 lei (aproape 2,7 milioane de euro), în total aproape 77,5 milioane de euro.

Până în prezent Primăria Municipiului Iași a semnat contractele de finanțare nerambursabilă, precum și contractele de lucrări de construire pentru proiectele „Reabilitarea infrastructurii de tramvai în Municipiul Iași – Reorganizarea circulației pe bulevardul Tudor Vladimirescu” (114,197,308.33 lei, circa 24 de milioane de euro) și „Reabilitarea infrastructurii de tramvai în Municipiul Iași” (114.359.729,95 lei, aproape 24 de milioane de euro).

Municipiul Iași va beneficia și de 16 tramvaie cu lungimea de circa 30 de metri destinate transportului public. La licitație a fost primită o singură ofertă, din partea producătorului polonez PESA Bydgoszcz. Organizatorul achiziției a fost Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, iar beneficiarul Municipiul Iași. Valoarea totală estimată a contractului este 184.000.000 lei, fără TVA (aproximativ 38,73 milioane de euro), adică maxim circa 2,42 milioane de euro, fără TVA, pentru fiecare tramvai. Durata contractului este de 24 de luni, din care perioada de livrare de opt luni. Cele 16 tramvaie sunt destinate rutelor 1, 3, 7, 8 și 13. Procedura de achiziție se bazează tot pe obținerea fondurilor necesare prin Programul Operațional Regional – Axa 4.1.

De asemenea, Municipiul Iași are în mod oficial asigurată finanțarea europeană pentru achiziția a 44 de autobuze electrice, din care 24 de 10 metri și 20 de 12 metri. Licitațiile sunt organizate de Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, iar achizițiile vor fi finanțate cu fonduri europene tot prin Programul Operațional Regional – Axa 4.1.



loading...

Comentarii
  • Fara imprumuturi nimic nu se face. 8m 9 % e nimica toata. Si o casa o uei cu rate, si o masina, etc. Chirica ar trebui sa ia fonduri pebtru masini de spalt strszile si trotuarele pentru fiecare cartier in parte!!! Fiecare cartier sa aiba o echipa si atunci stim VINOVATII si dati afara!!! Pacat ca sistemul PSD ist inca e SE FACE TOTUL INAINTE DE ALEGERI!!!

  • Sa se gandeasca de la inceput si LARGIREA EI, sa nu patim ca in CUG,. Largire ca acolo vor fi multe ansambluri rezidentiale!!! Macar acuma sa gandeadca Chirica!!!

  • Nu ar fi mai bine sa se desfiinteze linia de tramvai si sa se bage doar autobuze ? s-ar largi si benzile de circulatie pentru masini, iar deplasarea cu autobuzul e mai rapida. Scuze daca gresesc. E doar o parere personala.

  • „razvan” autobuzul poluează, si pe urma din Dancu unde te duci cu el? Ce traseu ii faci?? Si aglometatia de pe traseu, asa tramvaiul are cale libera, in 10 mon ajungi in centru!!! Asta cu desfiintarea liniei a fost si ideea prosteasca a PNL lui!! Tot ei s au opus si construirii spitalului de urgență si ai vazut ministrul lor a PNL lui ce bucuros anunta ca a semnat el!!

  • De ce nu se baga troleibuze? Lasati stourile ca in 10946/29.01.2020 nu este specificat ce se face cu imprumutul… o sa fie zona Aurel Vlaicu – Dancu reabilitata dupa ce rechinii din constructii si cei imobiliari vor face ei jumatate din asfaltari pentru cartierele de blocuri si centrele comericale pe care au inceput deja sa le construiasca acolo…

  • Cand aveti de gand sa schimbati si cablurile de alimentare dintre statiile de redresare ale ctp ca au peste 40 de ani de functionare si foarte multe cabluri sunt terminate,imbatrinite,pot ceda oricand??????

Adauga un comentariu