Titlurile zilei

Primăria Iași vrea imposibilul! Limita de viteză pe străzile din municipiu va fi de 30 km/h pe prima bandă. Sensurile sunt ocupate de mașini parcate. Specialist: „Este o prostie!”

Publicat: 28 iul. 2021
Traficul de pe străzile din municipiul Iași și prima bandă ocupată de mașini parcate de pe principalele artere din oraș
Edilii vor să transforme complet regulile de circulație din Iași. Sunt propuse restricții de viteză pe prima bandă. Măsura vizează principalele artere din municipiu

Șoferii vor trebui să se acomodeze cu o nouă regulă anunțată de Primăria Iași. Pe prima bandă a principalelor artere din oraș nu se va circula cu o viteză mai mare de 30 km/h. Propunerea se află în dezbatere publică, iar cei interesați pot completa un chestionar

Municipalitatea ieșeană intenționează să modifice regulile de circulație. Prin intermediul unei sesiuni de consultări publice, ieșenii sunt anunțați că vor fi instituite restricții de viteză în cazul străzilor de categoria I (6 benzi) și categoria a II-a (4 benzi). Proiectul municipalității prevede ca, pe prima bandă a categoriilor de străzi, să fie instaurată restricția de viteză de 30 km/h, o reducere cu 20 km/h. Edilii suțin că, prin această măsură, vor fi reduse riscurile de producere a accidentelor, fiind protejați în special pietonii care se angajează în traversare.

„Probabilitatea unui accident fatal pentru un pieton crește proporțional cu viteza. Riscul de deces este de 9 ori mai mic la 30 km/h, decât la 50 km/h, iar leziunile sunt mult mai ușoare. Cu cât un șofer conduce mai repede, cu atât trebuie să anticipeze mai mult ceea ce se întâmplă în jurul său. Câmpul vizual se restrânge odată cu creșterea vitezei. Micșorând viteza de deplasare, de la 50, la 30 km/h, câmpul vizual crește, de la 90 grade, la 120 grade. Astfel, șoferul poate anticipa pietonii care intră pe carosabil sau copiii care, din joacă, pot apărea dintre două mașini”, se arată în proiectul Primăriei.

Prima bandă este ocupată de mașini parcate pe majoritatea străzilor

Pe lista străzilor de categoria I se află arterele Bd. Independenței, A. Panu sau strada și șoseaua Păcurari. În cazul primelor două artere, situațiile sunt rare când șoferii staționează pe prima bandă. Însă, în cazul șoselei și străzii Păcurari, pe tot parcursul zilei, prima bandă este ocupată de mașini parcate. Pentru ca măsura să fie respectată, este nevoie de intervenția Poliției Locale. Chiar și în această situație, mașinile respective trebuie parcate în altă parte, dar Primăria Iași nu a construit măcar o parcare subterană sau supraterană.
Reprezentanții Poliției Locale Iași se așteaptă la un val de nemulțumiri din partea șoferilor.

„Se vor face toate demersurile pentru ca acea bandă să fie liberă. Asta intră în atribuțiile Poliției Locale. Colegii de la Biroul Rutier vor verifica dacă această restricție va fi respectată. Cu siguranță vor fi mulți nemulțumiți, dar ne vom adapta. Este un câștig și pentru transportul public, pentru că se va folosi prima bandă”, a declarat Liviu Zanfirescu, directorul Poliției Locale Iași.

Specialiștii dau de pământ cu proiectul Primăriei

Reporterii „BZI” au cerut opinia specialiștilor în materie de trafic, care au precizat că inițiativa este greu de implementat, chiar și din punct de vedere legal.

„Din punctul meu de vedere, este o prostie. Nici nu știu dacă este legal. Restricțiile se pun pe un sector de drum, nu pe o bandă. Restricția de 30 de kilometri pe oră se impune în zonele rezidențiale, în apropierea școlilor, pe străzile cu o bandă pe sens. În al doilea rând, nu cred că se va respecta această restricție. Cum se va efectua controlul?! Un polițist urmărește șoferul de pe prima bandă, iar alt polițist urmărește banda a doua? În forma asta, este o prostie!”, a precizat un specialist în domeniu, care a preferat să-și păstreze anonimatul.

Pentru descongestionarea traficului, Primăria Iași mai are în vedere construirea a două pasaje subterane în Rond Agronomie și pe strada A. Panu.

Autoritățile invocă exemplele altor țări din Uniunea Europeană

În proiectul propus de Primăria Iași au fost evidențiate exemple din alte țări din Uniunea Europeană, unde limitarea de viteză a fost instituită pe mai multe sectoare de drum. Au fost oferite exemple din Austria, Elveția, Franța, Germania, Belgia, Olanda sau Elveția.

„Reducerea vitezei de deplasare pe prima bandă, a vehiculelor, la 30 km/h poate face posibilă realizarea unor aranjamente suplimentare ale străzilor care să ofere un loc mai bun mobilității active în spațiile publice. O viteză mai mică pe prima bandă va crește siguranța celor care preferă mobilitatea alternativă și circulă pe pistele pentru biciclete sau preferă mersul pe jos și circulă pe trotuare. Reducerea vitezei de deplasare pe prima bandă la 30 km/h va face posibilă, prin reducerea diferenței de viteză între diversele utilizări, de a promova mobilitatea activă (mersul pe jos, cu bicicleta, trotineta, skateboard, role etc.)”, se mai arată în proiectul municipalității.

Ieșenii interesați de dezbatere pot completa un chestionar online publicat la adresa https://forms.gle/Rr6sLFXviqmDj4SH6. Pe de altă parte, anul trecut, primarul Mihai Chirica a anunțat un proiect prin care mașinile sub Euro 3 nu vor mai avea acces în municipiu.





Comentarii
  • Asta e viteza lui Panseluță de ani buni la cârma primăriei. Mai vedeți la orașe ca Cluj, Oradea, Timișoara si chiar Bucuresti daca au asemenea standarde. Nu e posibil ca diferență de viteza sa o bage angajaților din primăria Iasi ?

  • Piste de biciclete pe cand? Eu las masina acasa daca am pista de bicicleta, decat sa stau ca oaia in trafic sa nu ajung nicaieri.

  • Primăria Iași este ocupată și condusă de o echipă de marionete incapabile ,lipsite de vixiune și profesionalism mai bezmeticilor voi comparați Iașul cu orașe din Belgia ,Olanda ,Austria nu va e rușine ? va bateti joc de încrederea acordată de contribuabili ,după ce ca nu aveți infrastructură,parcări ,ați elibert hsotic ,,autorizații construcții,,acum veniți cu soluții de astea ?santeți nebuni și cetatenii naivi că va suportă

  • Specialisti retardați. Prima banda sa fie pt transport public și bicicliști. Scoateți din oraș toate mașinile sub euro4. Din 2025 toate mașinile sub euro5. Cei care fac taxi, user etc sa aibă mașini electrice.

  • impozite pe harburile de la euro4 in jos – 10000 de lei daca vrei sa poluezi
    toti cocalarii polueaza cu hleaburile si ocupa domeniul public
    cine are bani de masina cu minimum euro5, hibrid sau electrica sa circule, restul sa bata talpa, sa ia bicicleta sau mijloc de transport
    boschetarii stau in camere de camin dar au giupanu non-euro fara catalizator si vor la mol in weekend
    afara cu gunoierii din oras

  • Nea Florine! Dar daca toti soferii o sa renunte dintr-o data la masini si le vor lasa direct in ambuteiaje? Dar daca soferii din ambuteiaje nu vor mai fi asa politicosi cu autospecialele politiei, pompieri si salvari? Nu mi se pare normal sa executi manevre de inchirceala cand esti prins in ambuteiaj, nici legea nu prevede, ambuteiajul este ambuteiaj. Primaria sa rezolve ambuteiajele pentru a avea prioritate autospecialele, nu sa se bazeze pe bunul simt al soferachilor prinsi in ambuteiaje!

  • Mai nebunilor:))) unii au copii ii duc la grădiniță chiar nu vad cum am putea toți să lăsăm mașinile acasă…. toți boschetari cu trotinete și biciclete vb de lăsat mașini acasă + cu mijlocul de transport în comun e jale la 36 de grade cu masca in autobuz 30 de oameni îți dai seama e superb.

  • Cand benzina a crescut brusc in Germania, a doua zi toti soferii au abandanat masinile la o anumita ora si au plecat pe jos. Consecinta pana seara preturile la benzina erau mai mici decat in ziua precedenta. As vrea sa vad in timpul vietii o astfel de masura care arata solidaritatea unui popor sau macar a unei comunitati. Daca am avea inca o farama de demnitate de la daci, chiar ar fi posibil. Nu cred ca majoritatea este un popor de oportunisti, de lasi, de manelisti. Trebuie sa o dovedim doar si atunci vom afla ca demnitatea e un dar care-ti modifica si sensul vietii. Sa speram ca se intampla !

  • Pentru Bagamias…..gradinitele ar trebui sa fie langa adresa de domiciliu…daca te-ai mutat la Mama Ciorilor sau in Cuca Macaii stai acolo….sau in cel mai bun caz da-ti copilul la gradinita din sat. Este o idee buna ca multa lume sa renunte la masini…..mersul pe jos sau cu bicicleta nu sunt idei rele.

  • Scoate-ti tramvaiele din circulatie! Banda 1 sa fie pt transport in comun si biciclisti! Nimic sub euro 5 sau 6 in oras! Toate mijloacele de transport persoane private sa fie electrice! Asigurati transport gratuit pt toate scolile/gradinitile din Iasi! Face-ti cate o parcare mare la fiecare intrare in oras ca sa-si lase taranii harburile acolo cand vin in Iasi!

  • Anonim, invata sa scrii corect si apoi emiti pretentii public. Nu jigni taranii ca nu au nicio vina. Prosti suntem noi ca acceptam ca niste incompetenti sa testeze pe nervii nostri ideile lor tampite venite peste noapte! Completati chestionarul de consultare publica de pe site-ul primariei si scrieti-le sa nu mai abereze cu comparatii intre Iasi si Graz, Paris, Munchen, etc. Sa faca obligatoriu in scoli si nu numai, ore de educatie rutiera, ca educatia sexuala o putem oferi noi copiilor, cand vom considera ca este cazul. Pietonii ar trebui educati sa nu mai mearga ca vitele, ar trebui semaforizate toate trecerile pentru pietoni si le-ar trebui niste amenzi usturatoare celor care nu inteleg ca viata are prioritate si ca tu ca pieton, trebuie sa te asiguri si sa ai grija de viata ta, inainte sa te arunci ca oaia pe trecere. Instituiti taxe locale pentru gunoaiele care circula prin oras si sunt adevarate pericole. Controlati statiile ITP sa nu mai treaca toate harburile cu spaga. Scoateti mijloacele de transport in comun care au norul de fum mai lung decat acestea. Limitare la 30 pe prima banda si la 50 pe a doua, este cea mai idioata gaselnita pe care au putut-o scorni cei care primesc salarii de pomana in Primaria Iasi.

  • Idea de a avea mașină proprie va dispărea în câteva zeci de ani , încă nu suntem pregătiți dpdv psihic și condiții le transportului alternativ lasă de dorit .

  • Oricum se circula cu 100 in oras si nu se dau amenzi. E fix degeaba aceasta schimbare.
    Ar fi frumos sa fie radare fixe peste tot, ca ar scoate bani frumosi orasul din banii descreieratilor vitezisti

  • O idee foarte buna, traficul va fi mai lent dar mai fluid, in plus va scade numarul accidentelor. Ideal ar fi 25km/h … deoarece in cazul unui impact frontal intre 2 masini cumulata ar fi de 50km/h .. deci viteza de deplasare in localitati

  • Am uitat sa precizez: in Germania cand a crescut benzina, au dat-o la cresa si apoi la gradinita. Cand a scazut au redus focul sa nu se afume. La noi creste benzina ca apa in fantana dupa ploaie.

  • Reguli degeaba sau capcane pentru amendarea fraierilor.

    Montarea de limitatoare de viteză pe toate benzile din zona cu 30km/h este singura soluție viabilă, dacă se dorește cu adevărat limitarea vitezei și nu provocarea de accidente.

    Mergeți și acum prin oraș și veți vedea inclusiv mașini de Poliție care circulă cu 50 km/h în zone cu limitare de 30km/h. Mergeți și în Franța, Anglia și Germania și veți vedea același lucru, avertizarea de limită de 30 este însoțită și de limitarea fizică.

  • Un copac uscat e gata sa cada pe o trecere de pietoni pe soseaua Arcu, in zona fostei Billa.
    Primaria asteapta „minunea”?!… Vad ca au echipe care lucreaza in zona. De ce nu incep cu pericolul?

  • O regula ce nu poate fi aplicata in mod practic. Majoritatea benzilor de langa trotuar sunt oricum pline de masini parcate, iar in rest nu va respecta nimeni asa ceva.

    Daca vreti sa decongestionati traficul, interziceti masinile sub euro 6. Punct.

  • Cred ca 5 km /h e perfect. Bai ce cretini pot gândi ca 30 km /h elimina accidentele? Dacă ai de traversat Iasul câți ani ne ia. Chirica asta este cumva absolvent de geografie?Unde A-T mai auzit așa tâmpenie? Cred ca reduc viteza pt ca sa poată circula și tanti aia de la RATP care a făcut accident. Pt ca ea nu poate merge decât cu 30 la ora . Cum creste viteza pac accidentul.Chirica atunci când a fost izbit la moara de foc tot 30 la ora avea? Ce ghinion pe noi!!!Acolo nu poți face stanga nici acum pt ca semafoarele pt la stanga sunt nefuncționale.Covluzie : nu este indicat reducerea vitezei . Căutați sa disciplinați conducătorii auto pro crearea de condiții civilizate pe strada.

  • „Căutați sa disciplinați conducătorii auto” – nu se va intampla niciodata pt ca ala e neam cu x si y e „jmecher” si au pile.

  • Vai de mama lor de idioti….cu pasi mici iti doresti din ce in ce mai mult sa te duci din orasul asta si sa nu te mai uiti in urma.

  • eu zic sa mergeti cu tramvaiul care vreti sa mergeti cu 30 la ora. soferia si masina nu e pentru oricine. dar in ziua de azi toate sunt pe dos.

Adauga un comentariu