Eveniment-Social

Principii „Montessori”, aplicate într-o școală gimnazială din Iași!

Publicat: 09 iul. 2022
_____ Vizualizări 1 Comentariu
Principii Montessori aplicate într-o școală gimnazială din Iași
Principii „Montessori” aplicate într-o școală gimnazială din Iași

Școala Gimnazială Specială ”Constantin Păunescu” Iași a găzduit recent prima activitate din cadrul proiectului „Together; Stronger”,  activitate la care au participat 23 de profesori din 5 țări partenere: România, Turcia, Lituania, Portugalia și Macedonia. Proiectul susține educația copiilor cu cerințe educative speciale și este finanțat în cadrul programului Erasmus+ al Uniunii Europene, „Acțiunea Cheie 2”, Parteneriate de schimb interşcolar.

Activitatea a prevăzut activități derulate în cele 5 instituții partenere Școala Gimnazială Specială ”Constantin Păunescu”, Iași, România; Abdulkadir Persembe Vakfi Imam Hatip Ortaokulu, Toroslar Mersin, Turcia; Kedainiu specialioji mokykla, Kedainiai, Lituania; Agrupamento de Escolas de Lousada, Portugalia; OOU Mirce Acev Gjorce Petrov Skopje, Macedonia.

Scopul a vizat valorificarea abordării pedagogiei Montessori în educarea elevilor cu cerințe educaționale speciale.

Ce semnifică principiile „Montessori”

Educația Montessori ajută la dezvoltarea copilului și îl transformă într-un adult complet, împlinit și confortabil cu el însuși, dar și cu cei din jur. Spre deosebire de educația clasică în care predomină ideea de învățare și transmitere a unor cunoștințe, educația Montessori susține și sprijină calea naturală de dezvoltare a ființei umane bazată pe activitate autodirijată, învățare practică și joc colaborativ. Mai exact, această abordare presupune înțelegerea faptului că omul are tendința să învețe lucrurile de care are nevoie pentru a se integra în societate. Dezvoltarea personală, caracterul și personalitatea sunt valori ce trebuie insuflate în copil. Nu puțini sunt acei copii plictisiți sau stresați într-o societate cu boli mintale în continuă creștere. Potrivit abordării „Montessori”, nu există o modalitate unică, perfectă, de a ajuta copilul în călătoria sa către maturitate, ideile pedagogice esențiale născându-se în urma observării copiilor din diferite culturi și țări.

Cursul le-a oferit posibilitatea  de a se familiariza cu filosofia și conceptele teoretice care stau la baza pedagogiei „Montessori” și care explică procesul de adaptare a copilului la mediul fizic şi social printr-o serie de tendințe naturale asociate unor perioade de dezvoltare bine delimitate. De aceea, pregătirea mediului în acord cu etapa de dezvoltare și cu tendințele specifice vârstei reprezintă un element cheie în structurarea activităților educaționale care au menirea de a-l ajuta pe copil să se dezvolte natural și independent.

Serie de activități desfășurate

În prima activitate din cadrul acestui proiect, coordonată de Școala Gimnazială Specială „Constantin Păunescu” Iași, profesorii din cele 5 țări au beneficiat de un curs de formare prin care au fost inițiați în principiile pedagogiei „Montessori”.

„Participanții au avut, de asemenea, posibilitatea de a observa cum este structurat mediul școlar în cadrul vizitei pe care au efectuat-o la unitatea de învățământ «Montessori  School of  Iași»,  ghidați fiind de către d-na prof. Simona Nicolae, cea care a susținut și cursul de formare, oferindu-le răspunsuri la întrebările legate despre metodele de predare «Montessori»”, a declarat Antonina Bliorț, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean Iași.

Feedback-ul profesorilor implicați în această experiență de formare arată că participarea la curs a constituit o oportunitate de dezvoltare personală și profesională într-un cadru intercultural, o perspectivă nouă de abordare a actului educațional, cu valențe de aplicabilitate în educația elevilor cu cerințe educative speciale. Descoperind metode ale pedagogiei alternative de tip „Montessori”, fiecare echipă participantă va reflecta asupra posibilităților de integrare ale acestora în mediul pedagogic din școala de proveniență și va realiza workshop-uri, materiale de diseminare și materiale didactice inspirate din pedagogia „Montessori”.

Această primă etapă va fi urmată de alte 4 activități desfășurate în țările partenere și care vor viza activități de parteneriat interșcolar, proiectate în acord cu principiile „Montessori” și destinate elevilor cu cerințe educaționale speciale.

Comentarii
  • Daaaaaa, nici pedagogia romaneasca nu mai e buna, trebuie sa venim cu englezisme in titulaturi si proiecte, ca de, altfel nu poate fi prostit romanu,l sa aratam ca avem colaborari de top si altele, de parca pana acum copii nostrii au fost in lagare, au fost siliti, au fost needucati. Rusine invatamantului romanesc care se subjuga astfel unor concepte ce nu au la baza pedagogia si cultura romaneasca.

Adauga un comentariu