News Flash:

Privatizarea privatizarii

7 Noiembrie 2000
656 Vizualizari | 0 Comentarii
Reforma economica din Romania a inceput, oficial, inca din luna ianuarie 1990, cand acele comitete revolutionare, nu putine la numar, la inceput, au proclamat debutul unei noi perioade. Cum popularitatea anumitor "forte" ajunse la putere depindea de masurile luate imediat, romanii s-au vazut, dintr-o data, bombardati din toate partile cu tot felul de avantaje si facilitati. Toate masurile luate atunci si-au atins scopul, acela de a atrage cat mai mult capital politic, pentru ca guvernarea sa fie asigurata pe cel putin un mandat si jumatate. Ca majoritatea masurilor luate in acea perioada s-au dovedit a avea efecte negative asupra economiei romanesti, asta nu mai constituie un secret pentru nimeni, astfel ca, un mandat si jumatate mai tarziu, alte forte politice, cu alti oameni si specialisti, au venit sa propuna reforma reformei. Ca de fiecare data cand se inregistreaza o schimbare politica importanta, vizand aici mutarea centrului de greutate dinspre stanga spre dreapta, s-a spus ca tot ceea ce s-a facut pana atunci nu a fost bun, ca este nevoie de aceasta reforma a reformei. Masuri s-au luat, nici o problema, dar cand guvernantii trebuiau sa se tina mai tare pe pozitii, acest lucru nu s-a intamplat. Desi au promis schimbarea, au continuat adoptarea unor masuri populiste, din care unele au vizat in mod direct cumpararea linistii sociale. Cel mai celebru caz - platile compensatorii, care, in trei ani, au costat judetul Iasi peste 160 de miliarde lei.
Oficial, privatizarea a inceput in 1992, odata cu infiintarea Agentiei Nationale pentru privatizare (ANP). In mare parte, aceasta institutie, subordonata cativa ani si unui minister al privatizarii, a preluat angajati din vechile structuri comuniste, in special de la fostul Comitet de Stat al Planificarii (CSP). E drept, pe langa cei cu "state vechi" s-au mai strecurat si nou veniti, care, potrivit unui actual oficial al FPS, nu au trebuit sa invete in noaptea dinaintea examenului subiectele despre care fusesera instiintati ca le vor primi a doua zi. In orice caz, fondul a mostenit o buna parte din structurile vechi, astfel ca "rezultatele" nu au intarziat sa apara. In functie de coloratura politica a fiecarui guvern care s-a perindat pe la palatul Victoria, Fondul Proprietatii de Stat (denumire pe care o poarta din 1993) a mers mai bine sau mai prost, insa tot timpul a fost tinta unor asidue critici. In prezent, cu ceva mai putin de o luna inainte de alegerile generale, Parlamentul s-a rasculat impotriva FPS, cerand capul presedintelui. O miscare a parlamentarilor despre care s-a scris foarte mult, pornita exact atunci cand trebuia. Daca tot s-a vorbit despre o reforma a reformei, probabil ca promisiunile care vor veni se vor axa pe o politica de privatizare a privatizarii. Nu de alta, dar s-a vazut ca tot ce apartine statului merge pe un drum extrem de stufos, a carui singura explicatie nu este decat dorinta de imbogatire a unor anumiti directori. Pana in ce punct, asta ramane de vazut.
Mihai ANDREI
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2564 (s) | 22 queries | Mysql time :0.140923 (s)