News Flash:

Problema supermarketurilor a fost sesizata Comisiei Europene

20 Martie 2008
882 Vizualizari | 0 Comentarii
Problema supermarketurilor a fost sesizata Comisiei Europene
• Problema supermarketurilor, care impun producatorilor taxe mult prea mari pentru expunerea produselor in marile lanturi de magazine, a ajuns in atentia Comisiei Europene • In raspunsul membrilor Comisiei Europene se arata ca actiunile supermarketurilor si hypermarketurilor sunt ilegale atunci cand demonstreaza o atitudine abuziva fata de micii producatori • "Daca o companie este singura sau una dintre cele mai mari de pe piata si impune conditii incorecte de comercializare, ca preturi si taxe nerezonabile si abuzive, incalca legile concurentei", se precizeaza in raspunsul Comisiei Europene

Problema supermarketurilor din judetul Iasi, care impun producatorilor taxe mult prea mari pentru expunerea produselor in marile lanturi de magazine, a ajuns in atentia Comisiei Europene. In urma materialelor aparute in presa, reprezentantii centrului de informare al Comisiei Europene Europa Direct din Iasi au inaintat catre Comisia Europeana o sesizare privind nemultumirile producatorilor agricoli. "Ne-am sesizat in urma materialelor aparute in presa si am trimis o sesizare catre Comisia Europeana, referitoara la taxele foarte mari impuse producatorilor de catre supermarketuri", a precizat Paul Matei, reprezentantul centrului Europa Direct din Iasi. In raspunsul membrilor Comisiei Europene se arata ca actiunile supermarketurilor si hypermarketurilor sunt ilegale atunci cand demonstreaza o atitudine abuziva fata de micii producatori. "Daca o companie este singura sau una dintre cele mai mari de pe piata si impune conditii incorecte de comercializare, ca preturi si taxe nerezonabile si abuzive, incalca legile concurentei", se precizeaza in raspunsul Comisiei Europene. De aproximativ o luna de zile, producatorii au demarat o adevarata campanie impotriva supermarketurilor, fiind nemultumiti de taxele foarte mari impuse de acestea pentru a-si expune produsele. Patronatele si sindicatele din industria alimentara au anuntat ca vor continua revolta impotriva supermarketurilor si politicilor impuse de acestea producatorilor agricoli. "Patronatele din industria alimentara au luat o atitudine publica. Cerem Consiliului Concurentei sa verifice activitatea supermarketurilor. O sa facem o confruntare cu toate documentele pe fata pentru a demonstra politica preturilor adoptata de supermarketuri. Initial nu stiam, credeam ca asa e regula, nu aveam experienta necesara pentru a ne sti drepturile. Nu este firesc: supermarketurile sa se dezvolte si noi sa saracim", a sustinut Tudor Dorobantu, secretar general al federatiei Agrostar. Producatorii autohtoni solicita protectia statului in fata politicilor supermarketurilor, care le impun preturi si taxe care blocheaza piata si libera concurenta. Producatorii solicita guvernului sa realizeze o legislatie speciala destinata retailului, care sa protejeze industria alimentara si, implicit, agricultura romaneasca.

Nemultumirile producatorilor

In raspunsul trimis de Comisia Europeana se mai precizeaza ca, din cauza abuzurilor supermarketurilor, cel mai mult au de suferit producatorii si consumatorii. "In cazul abuzurilor hypermarketurilor, cel care sufera primul este producatorul, iar ulterior consumatorul, care trebuie sa plateasca pretul final al produsului", se arata in comunicatul trimis de membrii Comisiei Europene. Singura solutie pentru producatori ramane realizarea unei petitii prin intermediul asociatiilor agricole, inaintata atat autoritatilor nationale, cat si catre Uniunea Europeana. Reprezentantii sindicatelor din industria alimentara au anuntat ca, daca nu vor ajunge la nici o solutie in urma discutiilor cu reprezentantii supermarketurilor, sunt decisi sa inceapa actiuni de protest, precum si o campanie de informare a cetatenilor asupra taxelor si comisioanelor foarte mari impuse de marile magazine. Producatorii agricoli sustin ca supermarketurile au monopolizat piata alimentara, dictand preturi exorbitante, care ascund zeci de taxe necesare pentru expunerea produselor alimentare. Pe langa taxa de intrare in magazin sau taxa "de raft", agentii economici mai au de achitat taxa de deschidere, valabila pentru noile magazine inaugurate, taxa de promotie, taxa de catalog, la care se aduna adaosul comercial, toate fiind obligatorii pentru a exista in rafturile supermarketurilor. Acestia afirma ca trebuie sa plateasca sume care ajung la ordinul miilor de Euro numai pentru prima intrare pe rafturile unui magazin. "Pentru a-mi face intrarea intr-unul din supermarketurile locale mi s-a cerut o suma de aproape 10 mii Euro. Se mai adauga o taxa de cateva zeci de milioane pentru fiecare tip de produs expus la raft si alte taxe pentru a fi incluse in ofertele speciale sau alte promotii specifice", a declarat Liviu Matrasaru, comerciant de dulciuri si paste fainoase. Micii producatori nu au nici o sansa in fata taxelor de mii de Euro, impuse de supermarketuri. Singura posibilitate a micilor producatori de a-si vinde marfa in marile magazine sau supermarketuri este prin intermediul unor grupuri de producatori, pentru a putea amortiza din costurile taxelor impuse pentru expunerea produselor.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

nemultumirile producatorilor
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1449 (s) | 23 queries | Mysql time :0.015302 (s)