News Flash:

Profesorii nu lasa vrabia profesoratului din mana pentru cioara directoratului

22 Decembrie 1999
1082 Vizualizari | 0 Comentarii
•Solutia ideala: un director adjunct care sa se ocupe de finantare si calificat ca manager

Ministerul Educatiei Nationale va schimba metodologia de concurs pentru desemnarea directorilor de scoli. O modificare importanta adusa de acest proiect este ca directorii vor trebui sa cunoasca cel putin doua limbi de circulatie internationala la un nivel mediu si sa stie sa lucreze pe calculator. Profesorii care vor dori sa candideze la functia de director al unei scoli vor avea cel putin cinci ani vechime in invatamant, gradul didactic doi si calificativul "foarte bine" in ultimii cinci ani. Concursul va insemna o analiza a curriculum vitae al respectivului profesor si un interviu in care candidatul isi va prezenta planul managerial, ii vor fi evaluate cunostintele in legislatia scolara si nivelul de cunoastere a limbilor franceza si engleza. Din comisia de evaluare va face parte si un parinte al unui elev. Pana la data la care se vor desfasura aceste concursuri, directorii actuali de scoli vor fi greu pusi la incercare. Daca vor dori sa-si pastreze functiile, vor trebui sa urmeze cursuri de perfectionare manageriala. Aceste cursuri vor fi gratuite pentru o parte din directori. Din Iasi, 75 de directori vor participa gratuit la cursuri de perfectionare, in urma carora vor fi certificati ca manageri. Ceilalti directori care vor dori sa ramana in functii vor trebui sa-si plateasca singuri cursurile. MEN nu a precizat inca dupa ce criterii vor fi selectionati directorii care vor urma gratuit cursurile sau cat costa un asemenea curs. Pe de alta parte, ministerul a renuntat la ideea de a profesionaliza meseria de director de scoala. MEN vehicula la un moment dat ca directorii de scoli vor trebui sa aleaga intre meseria de profesor si cea de manager. Directorii de scoli din Iasi considera ca ar fi bine sa fie secondati de un director adjunct care sa se ocupe numai de finantare. Mai ales in conditiile actuale in care directorii trebuie sa faca rost de resurse extrabugetare pentru a suplini lipsa fondurilor de la buget.

Program zi lumina, salariu infim

Un director de scoala generala, liceu sau grup scolar are un program foarte incarcat sau mai bine zis lucreaza zi lumina. Pe langa cele sase ore de curs pe saptamana sustinute obligatoriu, trebuie sa asiste la ore, sa citeasca si sa puna in practica toate ordinele si notificarile venite de la MEN, sa fie la curent cu toate noutatile din specialitatea sa, sa dramaluiasca fondurile primite de la buget, sa alerge dupa sponsori, sa se gandeasca la diverse activitati comerciale care ar aduce scolii resurse extrabugetare si sa supervizeze majoritatea activitatilor din scoala. Pentru toate acestea, un director de scoala primeste in plus 300.000 de lei mai mult decit un profesor cu norma intreaga, 40 de ani vechime si gradul I. Activitatea manageriala pe care o presupune conducerea unei scoli, inseamna si experienta in manageriat. Aceasta insa, profesorii au acumulat-o "din mers", nefiind pregatiti ca manager. Ei si-ar dori sa existe directori de meserie care sa aiba ca obiectiv doar administrarea scolii. Nici unul dintre directori nu ar renunta la meseria de profesor in favoarea celei de director.

Carmen Petrus, directoarea Colegiului "Costache Negruzzi": "In strainatate exista aceasta meserie de director de scoala, persoanele respective neavand ore la catedra. Iar lucrurile merg bine. La noi nu exista siguranta ca legile date acum vor ramane in vigoare daca se schimba regimul politic. Iar daca renunt la meseria de profesor pentru cea de director si legile se schimba, ce fac? Unde si ce voi lucra?"
Ea este de parere ca ar trebui sa existe un director de meserie manager care s-ar descurca mult mai bine decat un profesor fara pregatirea necesara si care trebuie sa invete din mers cum se conduce o scoala. "Daca exista, sa zicem, un director adjunct sau un director asistent specializat in probleme de management totul ar fi foarte bine. Sau macar sa se faca unele cursuri de management in facultate - de comert, legislatie - care sa pregateasca viitorii profesori si pentru meseria de manager. Eu am participat la niste cursuri de management. Dar acestea au fost sporadice si de multe ori uiti ce inveti la cursuri pana te confrunti in viata de zi cu zi cu problemele respective. Cat despre motivatia pe care o ai ca sa-ti faci cat mai bine treaba de director, aceasta nu este decat morala. Retributia pe care o primeste un director de scoala este infima. Ramane doar bucuria ca ai facut un lucru bun pentru scoala ta. De multe ori m-am gandit sa renunt la aceasta functie si sa ma ocup din nou numai de munca la catedra. Dar nu am reusit niciodata sa fac acest lucru pentru ca am dorit sa duc pana la capat ceea ce am inceput", a precizat Carmen Petrus.

Ovidiu Pricop, directorul Colegiului National: "Este o munca colosala. Mereu trebuie sa te informezi in legatura cu ultimele noutati din invatamant, din specialitatea ta, pentru a putea face fata muncii la catedra si pe langa aceasta se adauga celelalte zeci de probleme pe care trebuie sa le rezolvi ca director de scoala si care sunt foarte diverse. Si chiar daca am facut unele cursuri de specialitate, n-as putea spune ca sunt foarte bine pregatit ca manager. Ca sa nu mai vorbim de retributia unui director de scoala, care este foarte mica in comparatie cu munca depusa. Singura motivatie este aceea ca vrei sa faci ceva pentru scoala si pentru elevii tai. Insa nu as renunta niciodata la meseria de profesor in favoarea celei de director, pentru ca nu as avea nici o siguranta ca legea va ramane neschimbata".

Carmen Losonczy, directoarea Liceului de Informatica "Grigore Moisil": "Este logic ca directorul unei scoli sa fie profesor si sa aiba legatura cu procesul de invatamant, pentru ca altfel nu ar putea sti exact ce trebuie sa faca pentru scoala respectiva, care sunt necesitatile si problemele ei. Normal ar fi ca un director de scoala sa aiba un adjunct care sa se ocupe numai de problemele de finantare. Pentru ca este imposibil ca director sa faca, in cele opt ore prevazute in program, si cursuri si management. De cele mai multe ori, vin dimineata si plec seara de la serviciu. Dar asta e situatia si daca nu se va gasi o solutie viabila la aceasta problema cred ca nici un profesor nu va renunta la meseria sa in favoarea celei de director de scoala".

Seryl Talpalaru, directorul Liceului "Emil Racovita": "Nu exista o pregatire efectiva a directorilor de scoli. Ei trebuie sa se descurce cum pot si sa invete pe parcurs ce inseamna management. Am facut niste cursuri de specialitate care mi-au prins foarte bine, dar nu au fost suficiente. In nici un caz, directorul unei scoli nu poate renunta la ore. Pentru ca ar insemna sa intrerupa contactele cu activitatea didactica timp de patru ani, fapt ce ar duce la o deprofesionalizare. Cred ca un director ar trebui sa aiba mai multi adjuncti, fiecare dintre acestia sa se ocupe de cate o problema importanta pentru scoala. Cat despre motivatia finaciara, aceasta nu exista pentru un director de scoala. Pentru un program de dimineata si pina seara, cei 300.000 de lei in plus la salariul de profesor nu inseamna aproape nimic. Nici macar de meditatii nu mai avem timp. Ca profesor mai ai timp sa faci cateva ore de meditatie pe saptamana, ore care te ajuta sa supravietuiesti. As putea spune ca un profesor dedicat meseriei sale face un sacrificiu atunci cand accepta sa fie numit directorul unei scoli. Pentru ca, in acest caz, renunti la satisfactiile pe care ti le ofera meseria de profesor".

Mihaela Toma, directoarea Grupului Scolar "Nicolina": "Este interesant sistemul din alte tari in care exista meseria de director de scoala. Dar nu stiu daca la noi ar avea efect un asemenea sistem, tinand cont de nestabilitatea legislativa. De aceea, cred ca directorii ar trebui sa urmeze cursuri de management care sa cuprinda mai multe directii - contabilitate, administratie, secretariat. Doar asa ar putea conduce bine o scoala". Mihaela Toma considera ca un grup scolar este mai greu de condus decat un liceu cu renume: "Cand ajungi director la un grup scolar este clar ca vei avea o multime de probleme de rezolvat. Sunt si mai multe forme de invatamant - scoala de ucenici, scoala profesionala, liceu teoretic, liceu tehnic etc. Iar parintii elevilor au venituri mai mici si nu pot ajuta foarte mult scoala. Insa grupurile scolare au un atuu pe care ar putea sa-l foloseasca: instruirea practica; ea poate crea foarte multe relatii cu comunitatea locala. Dar asta depinde de directorii scolilor si cat de buni manageri sunt acestia".

"Se va merge in continuare pe acelasi sistem: profesorul este director dar isi pastreaza si titulatura. Daca am fi mers pe sistemul ca directorii de scoli sa fie considerati functionari publici, ar fi fost avantajati de salariu, dar nu ar fi avut siguranta postului. In schimb, se vor introduce cursuri optionale de management in facultati iar studentii care vor urma aceste cursuri vor putea deveni directori de scoli", a concluzionat Camelia Gavrila, inspector scolar general al ISJ Iasi.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1385 (s) | 22 queries | Mysql time :0.015754 (s)