News Flash:

Proiectul care a tocat trei milioane de dolari

7 Aprilie 2009
2528 Vizualizari | 2 Comentarii
Proiectul care a tocat trei milioane de dolari
• Proiectul modernizarii Aeroportului International Iasi a scos din conturile Consiliului Judetean peste 3 milioane dolari americani in ultimii 16 ani • Din 1993 si pana in 2005, toti acesti bani s-au dus pe diferite studii de prefezabilitate, fezabilitate si documentatii tehnice diferite • Cu banii cheltuiti pe atatea studii, proiectul a tot batut pasul pe loc, desi toate Guvernele perindate la conducerea tarii au promis ajutor • Desi la vremea respectiva un astfel de studiu era binevenit, nerealizarea obiectivului a facut ca aceste studii sa expire si sa fie facute in zadar • O alta problema pe care o are actuala conducere a CJ este legata si de plata unor despagubiri imense catre o firma

Proiectul modernizarii Aeroportului International Iasi a scos din conturile Consiliului Judetean (CJ) Iasi peste 3 milioane dolari americani in ultimii 16 ani. Pornind de la studii de prefezabilitate, la cele de proiectare sau proiecte tehnice, diferitele partide care s-au perindat la conducerea administratiei judetene au aruncat cu bani in stanga si in dreapta pentru a demara proiectul, insa fara folos. Conform datelor furnizate de Consiliul Judetean Iasi, pentru toate studiile aferente lucrarilor la Aeroportul Iasi, timp de 13 ani, au fost alocate 3,3 milioane dolari americani la cateva firme specializate, toate studiile ramanand fara rezultat. Desi la vremea respectiva un astfel de studiu era binevenit, nerealizarea obiectivului a facut ca aceste studii sa expire si sa fie facute in zadar. La toate acestea se adauga si 1,5 milioane Euro pe care Consiliul Judetean trebuie sa le achite Inproiect SRL, antreprenorul care a facut modernizarile la aerogara in 2001. Suma se cifreaza la 1.5 milioane Euro, aceasta crescand datorita ratei de inflatie. Lucrarile pe care firma le-a facut la aeroport nu au fost pe placul fostei conduceri a CJ, care a cerut despagubiri de 140.000 lei, insa judecatorii au dat dreptate firmei Inproiect SRL, obligand administratia judeteana sa mai scoata niste bani din buzunarul propriu pe degeaba.

Cum s-au dus banii

In 1993, firmele Habitat Proiect SA si Iptana SA au realizat doua studii de prefezabilitate care vizau modernizarea aerogarii iesene. Habitat Proiect a primit pentru realizarea obiectivului 5.831.960 lei, respectiv 443.230 dolari la cursul din anul 1993. De parca un studiu de prefezabilitate nu ar fi fost de ajuns, consiliul a mai cerut realizarea unui al doilea studiu de acest gen. Acesta a fost intocmit de firma Iptana SA, care a incasat nu mai putin de 17.966.680 lei vechi, respectiv 1.365.485 dolari americani la cursul din anul 1993. Si tot in acelasi an, cateva luni mai tarziu, aceeasi firma Habitat Proiect SA a mai incasat 1.620.000 lei vechi pentru proiectarea obiectivului "Modernizarea aeroportului Iasi". Cum ani buni totul a fost in aer si proiectul modernizarii aeroportului iesean a ramas ca la inceput, s-a asternut praful timp de cativa ani peste acest obiectiv de investitii prioritar pentru dezvoltarea judetului. Noua ani mai tarziu, acesta a revenit in atentia autoritatilor. In anul 2002, aceeasi Iptana SA a realizat un alt studiu de fezabilitate privind un terminal cargo de la aerogara, pentru care a incasat suma de 50.914.566 lei, respectiv 16.801 dolari americani. Un an mai tarziu, in 2003, din nou Iptana SA a realizat proiectul tehnic, alaturi de caietele de sarcini si documentatia economica pentru realizarea unui terminal cargo la aeroport. Pentru acest studiu, firma a incasat 2.441.524.904 lei, respectiv 810.000 dolari. Ca si cum toate studiile facute pana atunci nu ar fi fost suficiente, in anul 2004 tot Iptana SA a intocmit un alt studiu de fezabilitate, dar de aceasta data pentru realizarea pistei aeroportului, studiu pentru care s-au cheltuit 535.500.000 lei, echivalentul a 174.573 dolari americani. In final, in anul 2005, administratia judeteana a alocat 130.305 lei noi, adica 371.369 dolari, banii fiind folositi pentru un studiu de prefezabilitate la realizarea obiectivului "Modernizarea Aeroportului International Iasi".



Cheltuiti cu cap?

Dan Carlan, secretar de stat in Ministerul Mediului, a aratat ca desi s-au cheltuit peste 3 milioane dolari pentru aceste studii, proiectul a avut nevoie de astfel de lucruri pentru a avea si un punct de plecare. "Regretabil nu este faptul ca s-au cheltuit acesti bani. Fiind un proiect care depaseste 250 milioane Euro, fondurile pentru documentatia aferenta sunt la fel de ridicate. Problema acum consta in rezolvarea situatiei juridice a terenurilor de la aeroport, precum si asigurarea finantarii pentru executie. Cand ele vor fi rezolvate, atunci va fi bine, iar in cele din urma si banii cheltuiti pentru studiile respective isi vor gasi destinatia", a aratat Dan Carlan. Un astfel de studiu costa aproximativ zece la suta din valoarea proiectului, la acea vreme calculul fiind facut altfel decat in prezent. Constantin Simirad, actualul presedinte al CJ Iasi, a aratat ca vina pentru pierderea unor sume imense de bani apartine vechii conduceri, care nu a stiut sa gestioneze corect proiectul. Seful CJ a sustinut ca nu este normal ca institutia pe care o conduce sa plateasca despagubiri uriase pentru o greseala a fostei conduceri, cazul Inproiect SRL fiind deja foarte cunoscut. "S-au platit despagubiri uriase, de peste un milion Euro, celui care are firma ce a facut modernizarile la aeroport. Au fost atatia bani dati pe apa sambetei, cheltuiti pe terminalul acela care nu face mai mult de o suta mii Euro. Am platit penalitati degeaba, totul din vina celor de dinainte care nu au stiut sa gestioneze proiectul cum trebuie", a spus Constantin Simirad.



Stadiul actual

Cu banii cheltuiti pe atatea studii, proiectul a tot batut pasul pe loc, desi toate guvernele perindate la conducerea tarii au promis ajutor. Poate cea mai mare teapa a venit in timpul guvernarii liberale, care desi a promis peste 200 milioane Euro pentru modernizarea completa a aerogarii, CJ Iasi nu a vazut nici un ban, ba chiar a fost lipsit si de cele zece milioane Euro pe care tot Guvernul PNL i-a dat. Actualul Executiv a promis implicarea in acest proiect, pentru care ar fi pregatite cateva sute milioane Euro. Pasul pe care autoritatile judetene il asteapta acum este cel al rezolvarii problemei terenurilor din preajma aeroportului. Si aceasta pare o situatie fara iesire, Constantin Simirad aratandu-se nemultumit in mai multe randuri de nerezolvarea problemei. Promisiuni sunt aproape saptamanal, de fiecare data cei de la Iasi fiind sfatuiti sa astepte ordonanta de Guvern care le-ar oferi 142 hectare de teren, aflate acum in proprietatea Statiunii de Cercetare Dancu, necesare dezvoltarii proiectului.


Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

stadiul actual
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (2)

iesean  | #65235
Eu cred ca acesti bani au fostredictionati spre buzunarele unorsefi din cons judetean ,vedeti becali sta an puscarie sa zicem vinovat de ceva dar unii care au furat romania stau bine de tot an libertate n.Esi becali si fa ceva sa scapam de ciocoii din romania.
Elena  | #65236
De ce nu raspunde nimeni ???????????????????????????sunt banii nostri.......domnilor "ALESI" ???????????????
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.3041 (s) | 24 queries | Mysql time :0.178239 (s)