Actualitate

Propunerea Ministerului Economiei. Amendă de 4 la sută din cifra de afaceri pentru furnizorii energetici

Publicat: 14 ian. 2022
maini cu un pix, un calculator si o factura
ANPC a dispus furnizorilor la care s-au constatat abateri să recalculeze toate facturile care nu respectă prevederile legii

Florin Spătaru, ministrul de resort, a afirmat vineri, 14 ianuarie 2022, într-o conferință de presă, că Ministerul Economiei va propune creșterea amenzilor pentru furnizorii de energie care nu respectă legislația la 4% din cifra de afaceri.

„Voi propune Guvernului săptămâna viitoare să dăm sancţiuni drastice pentru cei care nu respectă legea. Cei care practică aceste măsuri vor putea fi sancţionaţi cu până la 4% din cifra de afaceri. Nu pot să accept ca un furnizor de energie să afecteze milioane de oameni prin încălcarea legii”, a spus Spătaru.

De asemenea, Mihai Culeafă, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), a precizat că instituţia a primit peste 2.000 de sesizări în 2021 şi peste 400 de reclamaţii doar în ultima săptămână.

„Suntem în curs de verificare a tuturor furnizorilor şi vreau să transmit că nu va scăpa niciun furnizor. Am verificat până acum 70 de furnizori şi ne concentrăm cu toate forţele pentru a putea să acoperim solicitările şi pentru a putea face aceste verificări în timp”, a spus Mihai Culeafă.

„Electrica Furnizare, care are 3,3 milioane de consumatori, va recalcula până la 31 ianuarie toate facturile în conformitate cu Legea 259/2021. Consumatorii nu vor fi deconectaţi şi nu vor plăti penalităţi”, a precizat președintele ANPC.

ANPC va propune ANRE retragerea licenţei de furnizare a Gaz Vest, companie care a mai fost amendată anul trecut pentru nerespectarea legii

Tot vineri, ANPC a anunţat, în cadrul unui comunicat, că a aplicat amenzi în valoare de 450.000 de lei unui număr de 27 de companii furnizoare de electricitate şi de gaze naturale, în cadrul controalelor derulate de Comandamentul pentru Energie al instituţiei în perioada 6-13 ianuarie.

În această primă săptămână a controalelor, comisarii ANPC au verificat 72 de puncte de lucru ale operatorilor economici furnizori de energie din întreaga ţară, se precizează în comunicat.

În afară de amenzi, ANPC a dispus furnizorilor la care s-au constatat abateri să recalculeze toate facturile care nu respectă prevederile legii.

Totodată, ANPC a emis 4 propuneri de încetare a practicilor comerciale incorecte în raport cu consumatorii

ANPC a verificat în această perioadă puncte de lucru ale următoarelor companii furnizoare de energie: CEZ Vânzare SA, Distrigaz Sud Reţele, Engie România, RCS & RDS SA, Enel Energie Muntenia, Electrica Furnizare SA, Digi Energy, Pado Group Infrastructures SRL, E.ON Energie România SA, Euro Seven Industry SRL, Restart Energy One SRL, Gaz Vest, Megaconstruct SA, Gazmir Iaşi SRL,

Grenerg SRL, Res Energy Solutions SA, Distrigaz Vest SA, CPL Concordia România SRL, CIS Gaz SA, Speakover Romance SRL, Premier Energy SRL, Gaz Nord Est Hârlău, Prisma Serv Company SRL, Gaz Est SA, Prisma Gaz SRL, MVM Trade Energy Plus SRL, Nova Power, Electric & Gaz Power Trade SRL, SST Group Transilvania SRL, Nord Gaz SRL.

Printre cele mai importante abateri constatate de către comisarii ANPC se numără:

neaplicarea plafonării şi compensării preţurilor conform OUG 118/2021 începând cu 01.11.2021;

tabelul privind consumul de energie electrică de pe site-ul companiei nu cuprinde consumul zilnic de referinţă, inclusiv marja de 10%;

informările privind compensarea facturilor de energie electrică şi gaze naturale transmise clienţilor nu conţin elementele din care este compus preţul la care se aplică compensarea;

nerestituirea la termen a avansului achitat la trecerea la alt furnizor;

nerespectarea termenului de răspuns la solicitările petenţilor de încheiere a contractelor de furnizare pentru energie electrică şi gaze naturale, punând consumatorii în situaţia de a nu cunoaşte statusul contractului o perioadă de până la 60 de zile.

ANPC a mai constatat următoarele abateri

contractele emise nu conţin preţul serviciilor din preţul gazului, doar preţul total, astfel încât consumatorul nu poate verifica modalitatea de calcul al compensării acordate;

diferenţe de preţ între 2 notificări privind preţul emis de operatorul economic unui consumator;

împiedicarea sub orice formă a comisarilor ANPC de a exercita atribuţiile de serviciu: nerespectarea termenului de răspuns;

procedură nesigură: operatorul economic nu s-a asigurat că notificările privind majorările de preţ au fost primite de consumatori;

practică comercială incorectă: majorările succesive ale tarifelor nu au fost determinate de modificări legislative.

Comandamentul pentru Energie din ANPC va continua verificările până pe data de 31 martie 2022

În această perioadă, în cazul în care constată nereguli la facturile de energie electrică şi gaze naturale, consumatorii pot depune o reclamaţie online sau în scris la sediile Comisariatelor Judeţene pentru Protecţia Consumatorilor





Comentarii
  • ÎN CE LUME TRĂIM? Persoana care se ocupă de citirea contoarelor de energie electrică E.ON solicită clienților un scaun pentru a putea ajunge să citească indexul. Angajata SC MSC OPERATIONAL SA, având maxim 1,60 înălțime se suie încălțată pe scaunele clienților și citește contorul. Niciodată nu respectă programul afișat, vine cu o intârziere chiar și de 2 ore – nici macar nu are bunul simt să își ceară scuze, dimpotrivă are impresia că este ceva normal.

Adauga un comentariu