News Flash:

Protejarea intereselor consumatorilor

2 Iulie 2007
1084 Vizualizari | 0 Comentarii
• Problemele persoanelor care cumpara bunuri de folosinta indelungata, in special electrocasnice, au fost prezentate in cotidianul ZIUA de Iasi din cursul saptamanii trecute


In ceea ce priveste drepturile consumatorului, in cazul lipsei conformitatii, consumatorul are dreptul sa i se aduca produsele la conformitate, fara plata, prin reparare sau inlocuire, in functie de optiunea consumatorului, sau sa beneficieze de reducerea corespunzatoare a pretului ori de rezolutiunea contractului privind acele produse.
Desigur ca solicitarea consumatorului, in ceea ce priveste inlocuirea sau repararea produsului in functie de optiunea sa, nu trebuie sa fie imposibila sau disproportionata. Art. 11 al Legii nr. 449/2003 prevede ca o masura reparatorie va fi considerata ca disproportionata daca ea impune vanzatorului costuri care sunt nerezonabile in comparatie cu cealalta masura reparatorie, luandu-se in considerare: valoarea pe care ar fi avut-o produsele daca nu ar fi existat lipsa de conformitate; importanta lipsei de conformitate; daca cealalta masura reparatorie ar putea fi realizata fara un inconvenient semnificativ pentru consumator.
O masura reparatorie va fi considerata ca fiind imposibila daca vanzatorul nu are un produs identic pentru inlocuire.

Inlocuirea produsului

Orice reparare sau inlocuire a produselor va fi facuta in cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilita de comun acord intre vanzator si consumator, si fara nici un inconvenient semnificativ pentru consumator, luandu-se in considerare natura produselor si scopul pentru care acesta a solicitat produsele.
Termenul "fara plata", prevazut mai sus, se refera la costurile necesare aducerii produselor la conformitate, inclusiv costurile postale, manopera si materialele.
Prezenta lege da dreptul consumatorului sa solicite o reducere corespunzatoare a pretului sau rezolutiunea contractului in cazul in care: nu beneficiaza nici de repararea, nici de inlocuirea produsului; vanzatorul nu a luat masura reparatorie intr-o perioada de timp rezonabila; vanzatorul nu a luat masura reparatorie, fara inconveniente semnificative pentru consumator.



Raspunderea vanzatorului

Raspunderea vanzatorului, conform prevederilor art. 9-14 ale prezentei legi, este angajata daca lipsa de conformitate apare intr-un termen de 2 ani, calculat de la livrarea produsului.
Consumatorul trebuie sa informeze vanzatorul despre lipsa de conformitate in termen de doua luni de la data la care a constatat-o.
Pana la proba contrara, lipsa de conformitate aparuta in termen de 6 luni de la livrarea produsului se prezuma ca a existat la momentul livrarii acestuia, cu exceptia cazurilor in care prezumtia este incompatibila cu natura produsului sau a lipsei de conformitate.
In ceea ce priveste garantia, prezenta lege stipuleaza ca aceasta este obligatorie din punct de vedere juridic pentru ofertant, in conditiile specificate in declaratiile referitoare la garantie si in publicitatea aferenta.
In primul rand, garantia trebuie sa precizeze elementele de identificare a produsului, termenul de garantie, modalitatile de asigurare a garantiei (intretinere, reparare, inlocuire), inclusiv denumirea si adresa vanzatorului si ale unitatii specializate de service.
In al doilea rand, garantia trebuie sa cuprinda mentiuni cu privire la drepturile conferite de lege consumatorului si sa ateste in mod clar ca aceste drepturi nu sunt afectate prin garantia oferita.
Este obligatoriu ca garantia sa fie redactata in termeni simpli si usor de inteles.



Certificatul de garantie

Art. 22 al Legii nr. 449/2003 prevede ca orice clauza contractuala sau intelegere incheiata intre vanzator si consumator inainte ca lipsa de conformitate sa fie cunoscuta de catre consumator si comunicata vanzatorului, care limiteaza sau inlatura, direct ori indirect, drepturile consumatorului, sunt nule de drept.
In ceea ce priveste continutul certificatului de garantie predat consumatorului, acesta trebuie sa indeplineasca o serie de conditii. In primul rand trebuie sa precizeze garantia legala de conformitate, valabila 2 ani de la livrare. In al doilea rand, trebuie sa se mentioneze garantia comerciala, pe care vanzatorul sau producatorul o acorda voluntar. Si nu in ultimul rand, certificatul de garantie trebuie sa faca mentiune cu privire la garantia legala pentru viciile ascunse, in conformitate cu prevederile OG nr. 21/1992 si ale Codului civil, pentru durata medie de utilizare a produselor.


Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

inlocuirea produsului raspunderea vanzatorului
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.5369 (s) | 22 queries | Mysql time :0.419848 (s)