News Flash:

RATC poate deveni rentabila daca va fi dotata cu autobuze noi

22 Martie 2001
1233 Vizualizari | 0 Comentarii
•70 de minibuze au posibilitatea sa redreseze financiar regia •Este obligatoriu ca autobuzele vechi sa fie scoase din circuit •Regia ar avea un profit de peste cinci miliarde lei/an •S-ar renunta la subventii pentru transportul in comun

Dificultatile financiare pe care le traverseaza Regia Autonoma de Transport in Comun (RATC) Iasi vor fi subiectul urmatoarei sedinte a Consiliului Local. Fata de planurile de redresare ale regiei avansate de conducerea RATC, un specialist in transporturi a propus preluarea unor idei care sunt agreate in tarile civilizate. Sorin Iacob, fost director la ITSAIA Vaslui, care are o experienta de 25 de ani in domeniul transporturilor, a calculat ca RATC ar deveni profitabila daca ar mentine in exploatare 70 de minibuze noi. Calculul, destul de simplu, ascunde insa rationamentul unui specialist pentru care economia de piata reprezinta in primul rand rentabilitate si eficienta.

•RATC transporta numai 50% din calatorii declarati in statistici

Zilnic, 300.000 din cei peste 400.000 de locuitori ai orasului devin potentiali utilizatori ai mijloacelor de transport. La o marja de eroare de aproximativ 30%, explicabila in contextul fluctuatiei numarului de calatori, rezulta ca, zilnic, 210.000 de ieseni utilizeaza diverse mijloace de transport. 50.000 de ieseni apeleaza la autoturisme. Alti 50.000 de ieseni utilizeaza cele aproximativ 6.000 de taxiuri aflate in circulatie in oras. Cealalta parte, de 110.000 de ieseni, utilizeaza mijloacele de transport in comun. La un calcul sumar rezulta ca RATC transporta lunar maxim 3,3 milioane de calatori. Anual, numarul calatorilor transportati de RATC se ridica la maxim 40 de milioane. "Statisticile RATC nu reflecta cu exactitate situatia din teren. Numarul calatorilor pe care RATC ii transporta este cu mult mai mic decat cel indicat in documentele regiei", a declarat Sorin Iacob.
Daca se va dovedi ca Sorin Iacob are dreptate, inseamna ca RATC a transportat cel mult jumatate din numarul calatorilor pe care i-a reflectat in evidentele sale. Statisticile RATC au reflectat faptul ca, in 1998, regia a transportat 87,9 milioane de calatori, in 1999 - 85,9 milioane de calatori iar in 2000 - 72,9 milioane de calatori.

•Numai jumatate din parcul RATC este activ

Un alt motiv care ar fi condus la destabilizarea financiara a regiei a fost incarcatura mare de angajati pe fiecare mijloc de transport activ. Incarcatura de angajati pe mijlocul de transport reprezinta raportul intre totalul angajatilor din regie si numarul unitatilor de transport. Un mijloc de transport in comun este considerat activ numai daca este scos la strada. Numai 140 de unitati din cele 324 de mijloace de transport in comun (tramvaie, autobuze si troleibuze), care au intrat in componenta parcului regiei, in 2000, au fost active. RATC a numarat in acelasi an un numar de 1.850 de angajati. Facand raportul amintit rezulta ca pentru fiecare mijloc de transport scos la strada au fost alocati 13 salariati. Numarul respectiv de salariati alocati pentru un mijloc de transport in comun este considerat imens fata de rentabilitatea sperata de regie. Daca luam in calcul numarul mediu de calatori la fiecare cursa, de maxim 40, asa cum mentioneaza statisticile RATC, rezulta ca, la fiecare mijloc de transport in comun, angajatii regiei detin o pondere de aproximativ o treime din totalul celor transportati.

•70 de autobuze mari consumatoare de motorina

Potrivit calculelor lui Sorin Iacob, cele 25 de autobuze elvetiene second-hand marca FBW, cu motor Mercedes, daca vor fi lasate sa circule pe traseele RATC vor aduce pierderi de 11 miliarde lei anual. In calcul s-au luat consumurile de carburant (45 litri/100 km), cei 40 calatori/cursa, precum si o norma de 110.000 km/an efectuati de respectivele autobuze. Incasarile din bilete si abonamente de la calatorii transportati de cele 25 de autobuze FBW s-ar cifra la 12,9 miliarde lei. Cheltuielile de transport ar fi de 23,59 miliarde lei. Diferenta de aproximativ 11 miliarde lei urmeaza sa fie suportata de catre contribuabili. Pierderile vor fi mai mari daca se are in vedere un lot de alte 45 de autobuze, marca Ikarus, care prezinta acelasi grad de uzura si consum exagerat de combustibili ca si autobuzele marca FBW. Pierderile in cazul celor 70 de autobuze ar fi de 25 de miliarde lei, rezultate numai din obiectivele de exploatare. Daca se mai adauga si banii solicitati de RATC pentru gratuitatile acordate la transportul in comun, rezulta ca, anual, in regie trebuiesc pompate 40 de miliarde lei. Suma, impartita la numarul locuitorilor orasului, inseamna un efort financiar anual de un milion de lei pentru fiecare iesean. Sorin Iacob a mentionat ca in parcul RATC nu-si gasesc locul autobuze cu puterea de 360 CP, asa cum sunt cele marca FBW. Pentru a se adapta la traficul la care este solicitat, parcul RATC trebuie sa fie dotat cu unitati cu capacitate mica sau medie si cu puterea motorului pana in 150 CP.

•Minibuzele par sa fie solutia salvatoare

Solutia propusa de Sorin Iacob, in ideea realizarii unui profit pentru RATC, o reprezinta minibuzele de 140 CP. Problema transportului la orele de varf poate fi rezolvata ca si la Roma, respectiv cu minibuze ce sunt arondate pe traseele intens circulate. Particularizand pentru Iasi, cele 70 de minibuze, cu o capacitate de 40 calatori/cursa, ar realiza incasari din bilete si abonamente tot de 12,9 miliarde lei. Starea tehnica si dotarile minibuzelor permit un cuantum al cheltuielilor de transport de maxim 7,3 miliarde lei. Ar rezulta un profit brut de 5,6 miliarde lei/an. Daca luam in calcul achitarea ratelor de leasing, rezulta ca, anual, prin plata a 4,6 miliarde lei/lot, cele 70 de minibuze ar realiza un profit brut de un miliard de lei. Dupa trei ani, prin achitarea ratelor, RATC ar realiza anual un profit brut, numai prin exploatarea autobuzelor, de 5,6 miliarde lei/an.
Ovidiu MARDARE
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1680 (s) | 22 queries | Mysql time :0.033507 (s)