News Flash:

RATC - radiografia unui faliment programat

14 Martie 2001
843 Vizualizari | 0 Comentarii
•Regia de transport local risca sa-si inchida portile •Subventiile au scazut an de an •Numarul calatorilor transportati a crescut •Disciplina a fost unul din punctele tari ale regiei •Sindicatele sunt nemultumite de conducerea regiei si de indiferenta municipalitatii Din 1990 si pana in prezent, activitatea Regiei Autonome de Transport in Comun (RATC) Iasi a fost un sir neintrerupt de convulsii generat de succesive blocaje financiare. Indiferenta municipalitatii si starea precara a infrastructurii regiei pun tot mai mult, in ultima perioada, sub semnul intrebarii posibilitatea sustinerii transportului local in oras. Subventionata sub limita de subzistenta, RATC risca sa intre intr-un colaps financiar, poate cel care-i va incheia activitatea. •Subventii sub limita de supravietuire Nivelul subventiilor a scazut dramatic in ultimii patru ani. In 1997, nivelul acestora a fost de 37,18%. In 1998, acestea au fost reduse la 33%, ca in anul urmator sa scada la 20,5%. Anul trecut, municipalitatea a acordat regiei de transport local subventii in limita a 19,2% din bugetul de venituri si cheltuieli al acesteia. Subventionarea regiilor de transport local din alte judete din tara se face in limita a 40-50% din bugetele de venituri si cheltuieli. Regia Autonoma de Transport Bucuresti beneficiaza de subventii de aproximativ 80% din bugetul sau. Mentinerea in echilibru a balantei de venituri si cheltuieli a RATC s-a facut prin cresterea veniturilor realizate de regie intr-un procentaj egal cu cel dat de diminuarea subventiilor. Numai in anul 2000, prin neacordarea subventiilor pentru transportul in comun, RATC a inregistrat pierderi de peste 18 miliarde lei. •Bugete de austeritate Din tabelul alaturat, in structura veniturilor regiei se remarca pentru anul 2000 o crestere la activitatile de baza si din alte activitati. In paralel s-a putut pune in evidenta scaderea dramatica a subventiilor. Toate acestea s-au realizat in conditiile cresterii numarul de kilometri parcursi si reducerii cu 25% a personalului regiei. Chiar daca a crescut productivitatea muncii, pierderile regiei pe anul 2000 s-au datorat urmatoarelor cauze: 1) Aprobarea cu mari intarzieri a reajustarii tarifelor la biletele de calatorie si necorelarea acestora cu majorarea indicelui de crestere a preturilor. In anul 2000, singura majorare de tarif s-a facut la 1 februarie, pretul unei calatorii crescand de la 1.850 de lei la 2.500 de lei. Mentinerea fortata la acest pret a biletelor de calatorie, in conditiile majorarii preturilor la combustibili, piese de schimb si energie electrica, a determinat neacoperirea integrala a costurilor de productie; 2) Neacordarea integrala si la timp a subventiilor cuvenite si nedecontarea in totalitate a gratuitatilor stipulate prin normele executivului si Consiliului Local; 3) Unificarea cotei de TVA la 19%, ceea ce a determinat majorarea cu 8% a acestei taxe pentru prestatorii de servicii; 4) Lipsa disponibilitatilor financiare datorata blocajului existent a condus la cresterea penalitatilor si a intarzierilor la plata obligatiilor catre stat si furnizori; 5) Cresterea galopanta a preturilor la utilitatile necesare sustinerii transportului in comun; cresterea numarului de calatori fraudulosi; 6) Concurenta neloiala a firmelor de maxi-taxi, concurenta stimulata de pasivitatea municipalitatii de a aduce aceasta activitate in legalitate. Nu este de mirare ca datoriile regiei catre furnizori si catre bugetul de stat au depasit in 2000 suma de 53,64 miliarde lei. La aceasta suma trebuie avute in vedere si penalitatile pentru intarzierile la plata. •Disciplina a fost pe primul plan Trebuie precizat ca pentru a limita pierderile regiei s-au facut masive disponibilizari. In perioada avuta in vedere au fost disponibilizati circa 1.000 de angajati. Ultima transa de disponibilizari s-a facut la 1 aprilie 2000, data la care numarul salariatilor din RATC s-a mai redus cu 282. Disponibilizatii au beneficiat de prevederile OG 9/1997 primind intre 6-12 salarii compensatorii. In prezent, la RATC lucreaza 1.850 de angajati, alte 105 posturi urmand sa fie ocupate de personal TESA. In privinta mentinerii disciplinei, conducerea RATC nu a facut rabat de la nici o norma in acest sens. In anul 2000 s-a desfacut contractul de munca la opt angajati. Au fost sanctionati pentru diverse abateri 178 de salariati. Un raport al RATC indica faptul ca numarul celor sanctionati in 2000 a fost mai mare decat in anul 1999. Serviciul de Control si Siguranta Circulatiei a contabilizat diminuarea accidentelor rutiere produse din vina conducatorilor RATC. In anul 1999, 23,54%, deci aproximativ un sfert din numarul accidentelor rutiere in care au fost implicate mijloacele de transport ale RATC, s-au produs din vina conducatorilor apartinand regiei. Anul trecut, ca urmare a cresterii exigentelor impuse de conducerea RATC, numarul accidentelor de circulatie provocate de angajatii regiei s-a redus pana la o cincime din cele in care au fost implicate autobuzele, tramvaiele si troleibuzele. Diminuarea numarului angajatilor regiei a atras si consecinte mai putin placute, care s-au rasfrant negativ asupra activitatii de transport. Datorita fluctuatiei mari de personal se resimte o acuta lipsa de soferi si vatmani, ceea ce a condus la crearea unor probleme in desfasurarea activitatii la strada si mai ales in acordarea drepturilor de concediu de odihna pentru respectiva categorie de salariati. •Incasari diminuate si multe gratuitati In anul 2000, cele 137 de autobuze, 154 tramvaie si 39 de troleibuze ale RATC au parcurs in total 14.034.000 km, adica echivalentul a 40 distante Pamant - Luna sau a 351 tururi ale ecuatorului. Eforturile facute pentru mentinerea in strada a mijloacelor de transport in comun nu au fost acoperite de incasarile realizate din bilete sau din abonamente. Gratuitatile pe are RATC a trebuit sa le suporte prin legile date de executiv si prin hotararile Consiliului Local Iasi i-au diminuat an de an incasarile si, implicit, posibilitatile de a se mentine in echilibru financiar. In anul 1998, din cei 68.687.000 calatori care au apelat la serviciile regiei, 16.261.000 s-au bucurat de gratuitati. In anul 1999, 16.014.000 calatori din cei 71.949.000 transportati de RATC au beneficiat de gratuitati. Pentru anul trecut, RATC a fost obligata sa acorde gratuitati la transportul in comun la 15.504.000 calatori din cei 57.402.000 pasageri. Chiar daca s-a remarcat o scadere cu 15% a calatorilor transportati in 2000 fata de anul 1999, cresterea numarului de kilometri realizati de mijloacele de transport in comun a condus la scaderea incasarilor. •Parcul este reparat numai in atelierele RATC Mentinerea in stare de functionare a mijloacelor de transport in comun se face in exclusivitate prin eforturile regiei. Fondurile pentru materiale si piese de schimb au fost atat de diminuate incat, de mai multi ani, tramvaiele, troleibuzele si autobuzele sunt reparate numai de catre angajatii RATC. "300 din cele 324 de mijloace de transport sunt in prezent in functiune. Probabilitatea de defectare a acestora este foarte mare deoarece tehnologiile pe care le aplicam pentru reparatii si reconditionari nu au acelasi nivel calitativ cu procedeele utilizate de catre unitatile specializate", a declarat Neculai Abalasei, inginerul-sef al RATC. Necesarul de piese de schimb si materiale este subtiat la minim. Asigurarea stocurilor la aceste capitole reprezinta pentru RATC doar un vis prea colorat. In lipsa fondurilor, regia este obligata sa reconditioneze piesele de schimb. Neavand aceleasi tehnologii de fabricatie ca si producatorii, calitatea pieselor si durata de viata a acestora nu este aceeasi. Singurul utilaj care ar corespunde cerintelor regiei este o ghilotina care poate taia tabla de grosimi pana la 20 mm. Utilajele insuficiente pentru tratamente termice, standurile vechi ce nu mai corespund normelor actuale, strungurile din anii '60 si '70, care prelucreaza cu abateri, sunt doar cateva din inconvenientele ce pot fi semnalate zilnic in activitatea regiei. Practic, angajatii de la RATC se ocupa de la confectionarea unui surub pana la inlocuirea caroseriei unui mijloc de transport in comun. Nici o piesa de schimb nu mai reprezinta vreun secret pentru salariatii din sectorul de intretinere a parcului RATC. "Reconditionam tot aparatajul electric, facem lucrari de forja, executam confectii metalice, lucrari de tinichigerie si tapiterie. Reparatiile capitale si recarosarile autobuzelor le facem tot in atelierele regiei. Lipsa mijloacelor tehnice se traduce prin calitatea slaba a lucrarilor pe care le facem. Suntem obligati sa procedam asa pentru ca altfel nu am putea scoate la strada mijloacele de transport in comun", a subliniat inginerul-sef Neculai Abalasei. •Investitii nesemnificative Investitiile din anul 2000 ale RATC au fost cifrate la 6,744 miliarde lei si a reprezentat o suma nesemnificativa pentru nevoile regiei. Investitiile pentru intreaga regie nu inseamna doar bani pentru repararea si intretinerea parcului din dotare. Trebuie refacuta si calea de rulare si celelalte trasee deservite de regie. Aproximativ 80% din traseele de pe care opereaza regia trebuie refacute. Banii necesari pentru reparatii si reabilitari de trasee ar inghiti bugetul local pentru multi ani. O parte din trasee au fost preluate, dupa realizare, fara o verificare amanuntita. Asa se explica de ce, la scurt timp dupa darea acestora in exploatare, au inceput sa apara tot felul de probleme de ordin tehnic. Pentru remedierea defectelor semnalate la calea de rulare, anul trecut, RATC a cheltuit aproximativ 12 miliarde lei. "Mai mult carpim si ne intrebam cat vor tine reparatiile pe care le facem. Nu avem utilajele necesare iar manopera este foarte mare. La investitiile pe care le avem nu facem decat sa supravietuim de la o zi la alta. Asta nu inseamna progres", a replicat Neculai Abalasei. Din cauza pierderilor inregistrate, regia a avut, anul trecut, posibilitatea obtinerii unui imprumut de 20 de milioane USD din Comunitatea Europeana pentru refacerea infrastructurii. Pedaland pe politica de supravietuire, RATC si-a axat investitiile pe achizitionarea de mijloace de transport second-hand. In 2000 au fost aduse la Iasi 15 tramvaie GT4 si a fost semnat un contract pentru 25 de autobuze Mercedes. Pentru anul in curs este prevazuta aducerea a 50 de tramvaie Tatra, precum si achizitionarea unui lot de minibuze ROCAR. •Sindicatele sunt nemultumite Nemultumirea angajatilor a crescut an de an, pe fondul disponibilizarilor masive, a diminuarilor salariale si a degradarii conditiilor de munca. In prezent, la RATC au demarat negocierile pentru noul contract colectiv de munca, fapt ce ar constitui o garantie ca sindicatele nu vor bloca activitatea de transport local. Situatia conflictuala intre sindicate si conducerea RATC, pe de o parte, si intre sindicate si municipalitate, pe de alta parte, a aparut dupa refuzul repetat al primarului Constantin Simirad de a se implica in rezolvarea problemelor regiei. Sindicatele au atras atentia in repetate randuri ca neglijarea problemelor regiei de catre Consiliul Local il va costa foarte mult pe contribuabil. Primarul Constantin Simirad a amanat de cinci ori sa participe la sedintele consiliului de administratie de la RATC. Refuzul repetat al acestuia a determinat sindicatele sa reia conflictul de munca pe care l-au deschis pe 14 decembrie 2000. Conflictul s-a acutizat dupa ce primarul Constantin Simirad si sindicatele din RATC au solicitat demisia lui Petru Garlea, presedintele consiliului de administratie al regiei. "Angajatii sunt nemultumiti. Municipalitatea si actuala conducere a regie nu s-au implicat in rezolvarea problemelor cu care se confrunta transportul local. Toate necazurile au pornit de la bani. Consiliul Local nu ne-a dat banii pentru gratuitatile la transportul in comun pe care am fost obligati sa le asiguram. Lunar, regia a pierdut din aceasta cauza intre 2,5 - 3 miliarde lei. Pierderile reale ale regiei sunt mult mai mari. Trebuie avut in vedere si faptul ca nu a fost corelat pretul biletelor de calatorie cu cheltuielile de transport. Decalajul imens intre cele doua capitole ne-au adus in pragul falimentului. A intra in greva in acest moment ar insemna sa distrugem si ceea ce mai avem. Lucrul la o treime din capacitatea de transport ar insemna pierderi insuportabile pentru regie. Din pacate, exista posibilitatea declansarii unei greve spontane", a declarat Vasile Sandu, liderul celui mai mare sindicat din RATC. In replica, Petru Garlea a preferat sa se limiteze doar la o mentiune laconica: "Modul de a salva situatia o reprezinta un credit pe care l-ar face Consiliul Local pentru investitii. Alta posibilitate nu exista, deocamdata". Ovidiu MARDARE
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.4310 (s) | 23 queries | Mysql time :0.313720 (s)