News Flash:

Razboi inegal cu evaziunea fiscala

1 Noiembrie 2000
1050 Vizualizari | 0 Comentarii
•Ministerul de Finante intra in razboi cu mafia alcoolului si a produselor petroliere •Remes si-a lasat oamenii sa lupte fara armele legale necesare •Directia de Finante se teme de eventuale tentative de mita si de intimidare

De astazi, Ministerul de Finante a inceput sa aplice controlul asupra transporturilor de alcool, bauturi alcoolice spirtoase si carburanti, afirma conducerea serviciului Monopol de Stat din cadrul Directiei Generale a Finantelor Publice si a Controlului Financiar de Stat Iasi, Vasile Dumitras. Cu toate acestea, pana la inchiderea editiei, Ministerul inca nu trimisese Directiei de Finante Iasi o serie de precizari tehnice privind aplicarea acestui control. Supravegherea transporturilor are ca scop stoparea evaziunii fiscale din aceste segmente economice, afirma Vasile Dumitras.

Incepand de azi, toate transporturile de alcool, spirtoase, motorina si benzina vor trebui insotite de documentele de control fiscal emise de agentii fiscali ai circumscriptiilor la care sunt arondati agentii economici producatori sau destinatari ai marfurilor. "Firmele care expediaza aceste marfuri vor trebui sa ne anunte dinainte, iar Directia va trimite un agent fiscal care va elibera certificatul de control fiscal al transportului. Cisternele in care marfa este transportata vor fi sigilate de acelasi agent fiscal, in prezenta producatorului. Actele eliberate si sigiliul vor dovedi ca marfa este produsa legal si ca taxele pentru aceasta au fost platite. Actele de control fiscal vor fi intocmite in patru exemplare tipizate pentru marfurile luate de la producatori si in trei exemplare pentru produsele livrate intre intermediari.

Controale si amenzi draconice

Marfurile supuse controlului fiscal vor fi controlate pe traseu de catre politisti sau de agenti ai Directiei de Finante, din Garda Financiara sau din serviciul Monopol de Stat. De asemenea, la sosire, beneficiarul nu va putea sa desigileze marfa decat in prezenta unui agent fiscal chemat la fata locului. Cei care incalca aceste prevederi vor avea de platit amenzi usturatoare. Pentru desigilarea containerelor fara un agent fiscal de fata, comerciantul va plati intre 100 si 200 de milioane de lei amenda contraventionala, iar marfa va fi confiscata. De asemenea, agentii economici vor trebui sa plateasca marfurile supuse controlului fiscal doar prin decont bancar. Achitarea marfii cu numerar sau cu alte instrumente de plata va scoate din conturile firmei contraveniente intre 200 de milioane si o jumatate de miliard de lei, iar marfa achizitionata va fi confiscata, afirma Vasile Dumitras. Controlul marfurilor nu se va limita doar la supravegherea transporturilor si a instrumentelor de plata. Comerciantii vor trebui sa prezinte lunar jurnalele de vanzari si cumparari la Directia de Finante, sub amenintarea unor amenzi cuprinse intre 200 si 300 de milioane de lei.

"Nu va lasati mituiti sau intimidati!"

Masurile luate de executiv au ca scop descurajarea producatorilor ilegali de alcool si de produse petroliere, precum si pe cei care introduc aceste marfuri pe piata neagra, afirma seful serviciului Monopol de Stat, Vasile Dumitras. Evaziunea fiscala in domeniu a adus acestora averi fabuloase, iar responsabilii Directiei de Finante se asteapta sa intampine o rezistenta inversunata in aplicarea acestui control. Conducerea DGF a atras atentia agentilor fiscali asupra unor posibile tentative de mituire sau de intimidare din partea comerciantilor ilegali de alcool si carburanti. "Am avut o sedinta cu conducerea Administratiei Financiare si acolo s-a atras atentia ca sunt posibile asemenea incercari de mituire sau de intimidare. Noi trebuie, insa, sa aplicam legea, oricare ar fi riscurile", a adaugat Vasile Dumitras.

Fiscul lupta cu mainile goale

Pentru aplicarea noilor masuri, Ministerul de Finante inca nu a pus la dispozitia angajatilor sai toate instrumentele necesare. Pana ieri, la inchiderea editiei, nu ajunsesera la Directia de Finante Iasi o serie de precizari metodologice necesare punerii in practica a controlului. "Inca nu stim cum vom proceda in cazul controalelor la transporturile nocturne. Ar trebui sa avem o baza legala pentru a efectua si aceste controale. In plus, inca nu dispunem de instrumente de comunicatie si nici de autovehicule pentru a trimite la fata locului toti agentii fiscali. Daca un transport de benzina ajunge la miezul noptii, ar trebui sa avem un inspector de serviciu, iar asa ceva inca nu este prevazut", a precizat Vasile Dumitras. De asemenea, ordinul ministerului nu diferentiaza transporturile efectuate de comerciantii care cumpara marfa cu scopul de a o revinde de transporturile necesare marilor consumatori. "Este scris in lege ca noi trebuie sa sigilam toate arecipientelex, insa recipient este si o cisterna, si o canistra de benzina. De asemenea, controlul este necesar numai la comercianti si intermediari. Nu are rost sa controlam fiscal o cisterna de motorina necesara unei firme de transport sau de lucrari agricole. Cu toate acestea, legea cere sa le controlam pe toate", a incheiat seful serviciului Monopol de Stat.

Supraimpozitarea este mama evaziunii

Mafia alcoolului si a carburantilor este, in prezent, cea mai puternica filiera ilegala interna cu care se confrunta responsabilii Ministerul de Finante. Productia ilegala si traficul pe piata neagra a acestor produse se datoreaza, in principal, impozitarii excesive la care sunt supuse. Peste 60% din pretul benzinei o reprezinta accizele si taxa pe valoarea adaugata, iar in cazul alcoolului procentul este inca si mai mare in favoarea statului. Accizele si TVA sunt taxe pe consum, care, pe de o parte, decapitalizeaza agentii economici, iar de cealalta parte scad nivelul de trai al populatiei, pentru ca se resimt direct in pretul de cumparare. "Diferenta dintre pretul de productie si pretul de vanzare este enorma, asa ca tentatia evaziunii este foarte mare", a recunoscut Vasile Dumitras. Conform acestuia, o firma poate obtine profit mai mare daca vinde produsele respective la numai jumatate din pretul de pe piata, insa pe filiere ilegale, pentru ca ar castiga mai mult prin cresterea rulajului.
Mihai URSU
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1326 (s) | 24 queries | Mysql time :0.020090 (s)

loading...