News Flash:

Razboiul celor doua proze

14 Aprilie 2002
1160 Vizualizari | 0 Comentarii
De o saptamana, presa ieseana e arena unei teribile invalmaseli, cu iz de Caragiale si de "Twin Peaks".
"Se-ntampla iar...". xsta e primul lucru care iti vine in minte, atunci cand auzi dinspre strada Smardan niste strigate de lupta care au tinut afisul si in stagiunea trecuta. Strigatele razboinice sunt insotite de intamplari ciudate, ce emana o senzatie acuta de deja-vu. Nu vi se pare ca ati mai vazut o data piesa asta? Un ziar se dedubleaza; doua ziare par unul singur; unii spun ca ei, de fapt, sunt altii; altii spun ca ceilalti nici nu sunt; Bob cel rau pandeste peste tot... Pentru ca presa ieseana sa se transforme intr-un Twin Peaks moldovenesc, lipseste doar un urias care sa danseze languros pe muzica de Angelo Badalamenti.
Din "Twin Peaks", comedia aluneca rapid spre Caragiale, intr-o inedita si virtuala combinatie de "Telegrame" si "O gazeta pierduta": "derbedei nerusinati furat munca gazetari cinstiti stop partid guvernamant odios manevrat mafie economica stop vivat Europa stop cetateni onorabili rugam luat atitudine stop ideal nobil in pericol stop bussines nerusinat acaparat principii elevate stop reactiune perfida instalat tron ingeresc stop".
Ce s-a intamplat, de fapt, dincolo de toate aceste perdele de fum, asezonate cu tot tacamul de foi volante, megafoane, pagini indoliate si clipuri tv? Acum 11 ani, niste ziaristi s-au hotarat sa devina patroni. Afacerea lor s-a numit "Monitorul", si un timp a crescut si a adus bani.
Dupa o vreme, condusa prost, afacerea s-a impotmolit, asa ca ziaristii-patroni au vandut-o, bucata cu bucata, altui patron. Noul patron a inchiriat "Monitorul" vechilor ziaristi-patroni, care au continuat sa castige bani frumosi de pe urma firmei in care acum erau doar chiriasi.
Bani din vanzarea tirajului, bani din publicitate, bani din afaceri sustinute de influenta ziarului. Zeci de mii, sute de mii de dolari... Acesti bani si aceasta influenta sunt, de fapt, adevarata miza a intregului razboi, purtat in numele nobilelor idealuri ale presei democratice. Bani si influenta. Asta au pierdut vechii chiriasi ai lui Mihai Iacob, asta vor si noii chiriasi. Nu e nici un secret si nici o filosofie, e doar un adevar elementar, care se invata la orice scoala serioasa de management al presei.
Doua firme, doua grupuri de patroni, s-au luptat pentru dreptul de a folosi o marca inregistrata. Atat si nimic mai mult. In acest razboi, ziaristii si cititorii au fost si sunt doar o masa de manevra, scoasa la inaintare, magulita, lingusita si bagata in seama in doze bine calculate. Asta e tot. Restul sunt iluzii pentru luat ochii naivilor.
Ce va urma? Deocamdata, combatantii din strada Smardan s-au agitat mai mult, au fost mai zgomotosi si le-au furat startul adversarilor din strada Sfantul Lazar. Au facut parada de principii nobile, dar au destule schelete in dulap.
De cealalta parte, noua trupa de la "Monitorul" are un ambalaj consacrat, dar mai are de inventat si un continut pe masura. In plus, interesele politice din preajma noii echipe vor cantari destul de greu in ecuatie, la fel de mult ca si in cazul adversarilor lor.
Nu suna prea poetic, la fel ca frumoasele principii invocate in acest razboi, dar asta e realitatea: amestecata, intortocheata, adesea fetida. Ca intestinele unei primadone pe care toata lumea o aplauda.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1401 (s) | 22 queries | Mysql time :0.026065 (s)