News Flash:

Razboiul notarilor

18 Martie 2003
1319 Vizualizari | 0 Comentarii
•O Hotarare a Consiliului Local cu privire la marirea taxelor de timbru a impartit notarii ieseni in doua tabere •Pe de o parte, noua notari ieseni sustin ca taxele de timbru nu trebuia sa fie majorate de cinci ori, pentru ca Hotararea Consiliului Local care reglementeaza acest lucru nu a fost adoptata in termenul stabilit de lege •De cealalta parte, notarii care au marit taxele de timbru sustin ca nici nu mai era nevoie de o hotarare a Consiliului Local

Notarii publici din Iasi sunt impartiti in doua tabere. Unii considera ca taxele de timbru nu trebuia sa fie marite de cinci ori, contestand o Hotarare a Consiliului Local, care stabileste acest lucru. Altii au marit fara nici o retinere taxele, sustinand ca nici nu mai era nevoie de Hotararea Consiliului Local, atata vreme cat exista o Ordonanta de Guvern care stabileste actualizarea acestora. Consiliul Local a adoptat, la inceputul lunii februarie, o hotarare care prevede reactualizarea taxelor de timbru. In virtutea principiului autonomiei locale, actele normative care prevad reactualizarea taxelor ofera Primariei posibilitatea de a le stabili la un anumit cuantum. Incepand cu 1 ianuarie, taxele de timbru care trebuie platite de catre cei ce cumpara sau vand case si terenuri, precum si de cei ce vor sa faca autentificarea unui testament s.a.m.d., trebuie sa achite la notariat taxe de cinci ori mai mari. Acest lucru ar fi mai putin important pentru cetatenii obisnuiti de 12 ani cu scumpirile, daca nivelul acestor taxe nu ar depasi, in anumite situatii, suma de 50 milioane lei pentru un act de vanzare - cumparare. Tot incepand de anul acesta, taxele de timbru se varsa la bugetul local. De exemplu, pentru vanzarea unui teren sau a unui apartament, a caror valoare este cuprinsa intre 500 milioane si 5,1 miliarde lei, se va achita o taxa de timbru de 30,79 milioane lei, plus 0,75% din ceea ce depaseste 2,566 miliarde lei. Dupa cum se poate remarca, aceste taxe sunt uriase in comparatie cu cele 6 milioane lei cat se platea anul trecut, la nivel de baza. Pentru autentificarea unui testament se platesc 77 mii lei, in loc de 15 mii lei cat se achita anul trecut. Pentru autentificarea actelor de partaj se achita 257 mii lei, in loc de 50 mii lei. Pentru autentificarea contractelor de inchiriere se achita 103 mii lei, in loc de 20 mii lei.

Taxe contestate in instanta

Pe raza municipiului Iasi functioneaza 26 de cabinete notariale. Reprezentantii a noua cabinete notariale din Iasi considera ca valoarea taxelor de timbru a fost marita arbitrar, fara a se respecta normele legale in domeniu. Acestia au atacat in Contenciosul Administrativ Hotararea Consiliului Local nr. 13/2003, care prevede marirea de cinci ori a taxelor de timbru. Guvernul a oferit posibilitatea ca toate consiliile locale si judetene sa mareasca taxele de timbru intre anumite limite, in baza OG 36/2002 si a normelor metodologice de aplicare a acesteia. Ordonanta respectiva stabileste ca, pana in luna mai 2002, consiliile locale si cele judetene adopta hotarari privind stabilirea taxelor si impozitelor locale pentru anul fiscal 2003. Insa, in luna mai 2002, nu erau adoptate inca normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei. Ulterior, Guvernul a acordat un term •de 30 de zile de la publicarea normelor metodologice de aplicare a acestei Ordonante in Monitorul Oficial, in care consiliile locale si judetene puteau adopta hotarari de revizuire a normativelor ce stabileau nivelul acestor taxe la cuantumul vechi (pentru a le mari). Termenul limita expira la 4 ianuarie 2003. "Consiliul Local a depasit cu mult termenul legal de 30 de zile, adoptand confuz, pe 3 februarie a.c., o hotarare. La respectiva data, Consiliul Local era decazut din dreptul de a adapta o astfel de hotarare", se arata intr-un memoriu trimis de cei noua notari Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania. "Municipalitatea avea obligatia sa revizuiasca hotararea data anul trecut, in termen de 30 de zile. A facut-o cu mare intarziere. Acesta este punctul nostru de vedere", a declarat Ioan Toma, unul dintre notarii care contesta marirea taxelor de timbru. In consecinta, pentru ca municipalitatea ieseana a depasit termenul stabilit de Guvern, ramane in vigoare vechea hotarare, care prevede nivelul vechi al taxelor de timbru, sustin cei noua notari.

Autonomia locala si taxele

In virtutea principului autonomiei locale definit de Legea 215/ 2001, autoritatile locale stabilesc impozitele si taxele locale in limitele si conditiile stabilite de Parlament. De regula, legile care stabilesc taxe si impozite nu le impun autoritatilor locale in anumit nivel al acestora, ci prevad anumite limite intre care acestea pot fi stabilite. Revenind la taxele de timbru, notarii care se pronunta pentru pastrarea lor la nivelul anului 2002 sustin ca normele metodologice de aplicare a OG 36/ 2002 nu stabilesc decat anumite limite in care autoritatile locale le pot mari. La limita minima din actul normativ mentionat sunt redate vechile taxe. "Noi nu am facut decat sa supunem aprobarii CL marirea taxelor de timbru in cuantumul stabilit de Ordonanta de Guvern", a declarat Verona Chichirau, sefa Directiei Finantelor Publice Locale. Pe de alta parte, notarii care accepta reactualizarea taxelor de timbru considera ca nu mai era nevoie de o hotarare de Consiliu Local pentru a stabili limitele taxelor de timbru, atata vreme cat acest lucru era precizat in Ordonanta de Guvern. "Este o ordonanta pe care suntem obligati s-o aplicam. Ar fi fost nevoie de o hotarare a Consiliului Local, in conditiile in care majorarea taxelor s-ar fi facut peste limita stabilita de Ordonanta", a declarat Georgeta Maximovici, presedintele Camerei Notarilor Publici Iasi.
Constantin MAZILU
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2018 (s) | 22 queries | Mysql time :0.064844 (s)