News Flash:

Rectorii romani vor mai multa putere

11 Iunie 2003
924 Vizualizari | 0 Comentarii
•La intrunirea de la Constanta a Consiliului National al Rectorilor, acestia au cerut un rol de decizie asupra strategiei invatamantului romanesc

Vineri si sambata, la Universitatea "Ovidius" din Constanta a avut loc intrunirea Consiliului National al Rectorilor. Cei peste o suta de participanti - rectori ai universitatilor de stat si private din tara - au formulat, in numele Senatelor universitatilor pe care le conduc, o serie de propuneri privitoare la cateva dintre problemele generale ale invatamantului superior romanesc. Conform documentelor continand concluziile Consiliului, prezentate de secretarul stiintific al Universitatii Tehnice, Gheorghe Zet, rectorii romani au cerut crearea unui cadru legislativ adecvat, astfel incat Consiliul National al Rectorilor sa aiba nu doar un rol consultativ, ci si unul de decizie in privinta strategiei invatamantului superior romanesc.

Masteratul

Rectorii au mai discutat structura si durata ciclurilor din invatamantul superior, agreand in general formele existente, cu exceptia celor de la arhitectura. "S-a propus ca, in loc de 5 ani de facultate, sa se faca 3, urmati de calificarea de conductor - arhitect, plus 2,5 ani de masterat, cu calificarea de arhitect plin", a spus Gheorghe Zet. Universitarii romani si-au exprimat preferinta fata de specializarea postuniversitara de tip master (cu de la 3 la 4 semestre) in dauna studiilor aprofundate (cu doar 2 semestre), acest din urma tip urmand sa intre in lichidare. O preocupare importanta a rectorilor romani a fost armonizarea invatamantului superior romanesc cu cel european, acestia propunand armonizarea nomenclatorului specializarilor universitare romanesti cu cel occidental, generalizarea sistemului de credite transferabile, armonizarea curriculara s.a.m.d. "Rectorii au propus elaborarea unor criterii unice de acordare a punctelor de credit pentru fiecare disciplina, astfel incat, la toate facultatile de acelasi tip din tara, aceeasi materie sa fie la fel cotata. S-a mai propus si ca elementele comune din programele de invatamant de la facultatile de acelasi tip sa fie de 70% din total, transferul studentilor de la o facultate la alta de acelasi profil fiind in acest fel facilitat", a adaugat Gheorghe Zet.

Prea putini bani

Alte chestiuni abordate de Consiliul National al Rectorilor au fost: problema acreditarii europene a universitatilor, problema evaluarii externe a cadrelor didactice, problema invatamantului militar si a celui privat, introducerea, in fiecare facultate, a unor cursuri optionale pe problematica integrarii europene etc. O chestiune delicata pentru politehnistii ieseni a fost aceea a stabilirii coeficientului de finantare pe tip de invatamant, care are un rol decisiv in stabilirea finantarii de baza a universitatilor. "Din cate a relatat, rectorul nostru a cerut o crestere a coeficientului de finantare a invatamantului tehnic. In conditiile in care sportul are un coeficient de 3, iar fizica de 1,9, coeficientul pentru invatamantul tehnic este de doar 1,65, ducand la o subfinantare a universitatilor tehnice", a mai spus Gheorghe Zet. (D.P.)
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1324 (s) | 22 queries | Mysql time :0.017772 (s)

loading...