Sanatate

Regim colesterol mărit: Cum poți sub control această problemă

Publicat: 14 dec. 2021

Colesterolul mărit sau hipercolesterolemia reprezintă un nivel ridicat al colesterolului în sânge. Persoanele care se confruntă cu această problemă de sănătate trebuie să știe că există un regim pentru colesterolul mărit care îi poate ajuta să reducă hipercolesterolemia.

Hipercolesterolemia prezintă un risc cardiovascular crescut deoarece nivelurile mari de grăsimi în sânge sunt asociate cu prezența aterosclerozei, adică depunerea acestora pe pereții vaselor de sânge. Plăcile de aterom formate îngustează arterele, ceea ce poate cauza infarct de miocard sau accident vascular cerebral.

Deși multă lume asociază colesterolul cu ceva negativ, acesta are roluri improtante în organism, asigurând buna funcționare a membranelor tuturor celulelor corpului în care se găsește. În plus, colesterolul ajută la formarea vitaminei D3, este precursorul hormonilor steroizi, precum testosteron, progesteron sau cortizol, ajută la producerea bilei care are rol în digestia și absorbția grăsimilor și asigură funcționarea optimă a sistemului imunitar.

alimente pentru colesterol marit

Cauzele colesterolului mărit

De obicei, colesterolul este crescut de o alimentație bogată în colesterol, grăsimi saturate și de tip „trans”. Acestea cresc nivelurile de colesterol LDL.

O altă cauză a creșterii colesterolului este sedentarismul. În combinație cu această dietă duce la creșterea în greutate și, implicit, la creșterea colesterolului.

Obezitatea, diabetul zaharat de tip 2, hipotiroidismul, unele afecțiuni hepatice sau renale (sindromul nefrotic) pot cauza hipercolesterolemie.

Creșterea colesterolului poate fi cauzată și de anumite mutații genetice, precum hipercolesterolemia sau dislipidemia familială.

În plus, consumul cronic de alcool, înaintarea în vârstă, stresul și unele medicamente pot duce la creșterea nivelului colesterolului.

grafica colesterol si globule rosii2

Simptomele colesterolului mărit

În cele mai multe cazuri, creșterea nivelului colesterolului nu are simptome decât când situația este gravă, cum se întâmplă în cazul aterosclerozei. Când grăsimile s-au depus la nivelul arterelor de la nivelul inimii, pot apărea dureri toracice, oboseală și intoleranță la efort.

În situația în care grăsimile s-au depus la nivelul vaselor periferice, pot apărea senzații de amorțeli ale membrelor în condiții de efort.

Când depunerea grăsimilor are loc la nivelul arterelor carotide, pot să apară amețeli, stări de confuzie sau dureri de cap.

Cea mai des întâlnită este ateroscleroza, care apare pe parcursul anilor și pentru a fi identificată sunt necesare analize de sânge.

În multe cazuri, acumularea de grăsimi la nivelul abdomenului poate fi uneori semnul creșterii colesterolului.

alimente pentru colesterol marit

 

Regim colesterol mărit: Ce ne recomandă medicii

Pentru a putea ține sub control colesterolul mărit există unele alimente care sunt de mare ajutor. Acestea oferă o doza mare de fibre solubile, care leagă colesterolul și precursorii săi in tubul digestiv și ajută la eliminarea acestora din organism. Unele alimente oferă grăsimi polinesaturate care reduc instantaneu nivelul de colesterol rău, în timp ce altele au steroli și stanoli, care împiedică organismul să absoarbă colesterolul.

Fulgii de ovăz sau cerealele pe bază de ovăz la micul dejun reprezintă o bună soluție pentru reducerea colesterolului. Acestea oferă organismului 1 – 2 grame de fibre solubile.

Fasolea este o sursă bună de proteine vegetale, care conține calciu, fier și fibre solubile care scad nivelul colesterolului din sânge.

Migdalele, nucile, alunele și alte fructe cu coaja lemnoasă reduc colesterolul rău. Mai mult, nucile au nutrienți suplimentari care protejează inima.

Produsele pe bază de soia conțin estrogeni vegetali și bioflavonoide care reduc colesterolul din sânge, iar toate verdețurile și cruditățile de pe piață reduc colesterolul din sânge.

Prazul are un conținut bogat de fibre solubile care dau o consistență gelatinoasă preparatelor cu praz și care reduc absorbția intestinală de zahăr și colesterol.

Struguri reduc nivelul colesterolului și al acidului uric în sânge, fiind detoxifianți și buni regeneratori.

Alimentele care conțin steroli și stanoli cresc capacitatea organismului de a absorbi colesterolul din alimente.

grafica colesterol si globule rosii




Adauga un comentariu