Sanatate

Regim hiposodat: Ce este acesta și ce beneficii oferă?

Publicat: 10 ian. 2022
farfurie cu mancare ce nu contine sodiu
O viață fără griji merită efortul adoptării unei diete sănătoase

În anul 2022 majoritatea produselor ce se comercializează au un conținut ridicat de sodiu (natriu). Motiv pentru care medicii recomandă un regim hiposodat.

Sodiul este un element al tabelului periodic fără de care organismul uman nu ar putea să funcționeze. Are un rol deosebit în menținerea echilibrului electrolitic și hidrolitic din sânge, având rol în funcționarea optimă a organelor și a sistemelor de organe. Nevoia de sodiu este dovedită științific și la nivel celular, unde fără prezența sa nu se pot realiza majoritatea proceselor.

persoana ce adauga sare intr o oala cu mancare
Sarea este un aliment de care ar trebui sa ne bucurăm doar limitat

Surse de sodiu din viața de zi cu zi

Atât la naștere, cât și cu înaintarea în vârstă, corpul are nevoie de sodiu pentru a își desfășura funcțiile. Însă cantitatea de sodiu diferă de la copil la adult crescând cu vârsta, iar în cazul femeilor ce poartă o sarcină, se recomandă a menține valori cât mai joase. Cu trecerea vârstei de 50 de ani se recomandă din nou o descreștere în cantitatea de sodiu.

Sursa principală de sodiu de care dispunem astăzi este reprezentată de către sarea de bucătărie. În trecut administrarea dozei de sodiu era o problemă globală, dar datorită industrializării si creșterii comerțului din ultimul secol, acum este disponibilă.

Totodată, putem enumera și niște alimente ce au un conținut ridicat de sodiu, anume soia, carnea, legumele semipreparate, toate conservele, produsele fast-food și sosurile din comerț.

diverse condimente asezate pe o masa
Condimentele nu conțin sodiu

Ce trebuie să conțină un regim hiposodat?

Un regim hiposodat se reduce la o alimentație sănătoasă, în care se poate contoriza cantitatea de sare ce se consumă și menținerea unor cifre scăzute. S-a specificat mai sus că valorile variază în funcție de vârstă, excesul cauzând deteriorarea sistemului circulator și a rinichilor prin suprasolicitare.

Principalele alimente ce au conținut scăzut de sodiu sunt mierea, zahărul, cerealele integrale, lapte, iaurt, chefir, fructe deshidratate, fasolea, lintea, mazărea și orezul. Dar se pot adăuga și mult mai multe ingrediente pe care se specifică absența sau prezența unui conținut scăzut de sodiu.

grafica sistemul circulator la oameni
Sodiul duce la hipertensiune sistemică

Sodiul se găsește foarte mult și sub formă de conservanți alimentari (glutamat monosodic, nitrat de sodiu, bicarbonat de sodiu, etc. ) ce în ultima perioadă sunt folosiți tot mai frecvent. Trendul dietei hiposodate fiind unul ce a apărut odată cu creșterea aportului de alimente procesate ce provin din comerț.

Cum trebuie să se desfășoare un regim hiposodat

Sodiul este un element de care nu ne putem detașa, fiind esențial în realizarea funcțiilor vitale. Cu toate beneficiile pe care prezența sa le oferă, excesul acestui element chimic aduce multe neplăceri. Dieta cu regim hiposodat fiind foarte recomandată de către medicii specialiști pentru pacienții ce suferă de insuficiență cardiacă, hipertensiune sau diverse boli la nivelul rinichilor.

sare varsata pe o masa
Sarea este o bogăție de care strămoșii noștri nu se bucurau zilnic

Regimul hiposodat nu trebuie văzut drept o restricție de la alimentele obișnuite ce pot fi găsite în comerț, ci ca un motiv suplimentar și poate chiar, oportunitate, de a nu mai mânca la restaurante și de a găti acasă. Presiunea mărită a sângelui este o afecțiune ce nu trebuie să fie ignorată, deoarece cantitățile de sare din alimente sunt într-o continuă creștere în ultimii ani, iar o viață lipsită de vizite la spital merită efortul.





Adauga un comentariu