Economic Local

REVOLTA REGILOR ASFALTULUI

Publicat: 29 aug. 2012
1

„Pe holurile Ministerului Transporturilor se vorbea numai italiana si spaniola in ziua in care a avut loc deschiderea ofertelor pentru licitatie. De parca nu eram in Romania”, ni se plange unul dintre regii asfaltului care a participat recent la deshiderea ofertelor depuse pentru cei 8,7 km ai tronsonului de autostrada Gilau-Nadaselu.

Segmentul reprezinta doar o mica parte din Autostrada Transilvania (415 km) si a fost scos la licitatie de CNADNR. Ofertele au fost deschise saptamana trecuta la Ministerul Transporturilor. Au depus oferte patru firme si noua consortii, ce cuprind mai multi constructori din Spania si Italia, dar si din Austria si Germania. Nu lipsesc nici asa-numitii regi ai asfaltului din Romania, intre care Pa&Co, Spedition UMB sau Consitrans.

Valoarea totala estimata a contractului si anuntata de CNADNR este intre 316,7 milioane lei (circa 70 de milioane de euro) si 348,4 milioane lei (78 milioane euro), ceea ce inseamna ca pretul per kilometru este intre 8 si 9 milioane euro.

Pe unde trece autostrada

Sectorul 3A1 trece prin Gilau (km 0 -km 5), Garbau (km 5- km 13). „Traseul autostrazii porneste de la limita sectorului 2B, la nord-est de localitatea Gilau, traversand la km 0+267 un drum local (…). La km 0 + 650 traseul autostrazii ocoleste cimitirul localitatii Gilau, pe la nord de acesta. In continuare autostrada traverseaza diferite vai si paraie (…)”, se arata intr-o fisa a CNADNR.

Pe traseul segmentului de autostrada va exista un viaduct cu o inaltime maxima de 27 de metri, dar constructorii contactati de gandul spun ca traseul nu este unul care sa le puna probleme in ceea ce priveste constructia.

In ce conditii constructorul care va castiga licitatia poate cere majorarea valorii contractului

Intr-o fisa de date a CNADNR se mentioneaza ca valoarea estimata a contractului este de 316,7 milioane de lei fara TVA, dar ca CNADNR „opteaza pentru achizitionarea ulterioara de noi lucrari/servicii similare de la ofertantul declarat castigator in valoare de 31,6 milioane de lei fara TVA”. Astfel ca valoarea totala estimata a contractului poate ajunge la 348,4 milioane de lei fara TVA.

Una dintre conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca o firma pentru a avea sanse sa castige licitatia este ca media cifrei de afaceri globale in ultimii trei ani sa fie de minimum 315 milioane de lei.

„Fara asocierea cu o firma italiana nu am fi avut sanse”

Vasile Rotaru, administrator Consinit Zalau, firma care a participat la licitatie in cadrul unei asocieri – Copisa Constructora Pirenaica – Consinit SRL – Eurocerad International SRL – recunoaste ca fara constructorul italian nu ar avea sanse sa castige contractul. „Firma italiana care conduce asocierea, Copisa, este una mare, care are fondurile necesare pentru a asigura finantarea lucrarilor”, spune Rotaru.

„Pentru noi este o locatie aproape. Detinem balastiere in apropiere de zona pe unde va trece autostrada Gilau-Nadaselu. Se spunea ca Bechtel aducea balast tocmai din Turcia. Pentru noi acest tronson este de interes si din punct de vedere tehnic si economic”, ne-a declarat dr. ing. Vasile Rotaru. Firma sa mai colaboreaza cu Copisa si in alte proiecte din tara din domeniul infrastructurii, insa Gilau-Nadaselu este cel mai mare proiect la care participa firma sa.

„Pai in ce tara se mai duc atatia straini sa construiasca autostrazi?”

„Nu sunt prea multe lucrari, asa se explica interesul crescut al constructorilor romani si straini pentru tronsonul Gilau-Nadaselu”, crede unul dintre constructori.

„Cand am fost la Ministerul Transporturilor, la deschiderea ofertelor – pentru ca m-am dus chiar eu in persoana, alte firme si-au trimis directorii de mana a treia – pe holurile ministerului se vorbea numai spaniola si italiana, parca nu eram in Romania. Pai in ce tara se mai duc atatia straini sa construiasca autostrazi? Strainii isi fac singuri la ei in tara autostrazile. Iar la noi, la licitatie, romanii erau in asocieri cu firme din strainatate, strainii erau lideri de asociere, iar firmele romanesti erau ”, ne-a declarat un rege al asfaltului, care nu a dorit sa ii mentionam numele.

Intrebat daca suma estimata de CNADNR – intre 70 si 78 de milioane euro – este suficienta pentru cei 8,7 km, unul dintre constructori spune ca „depinde cum te organizezi”. „O lucrare o poti face cu 70-80% din bani, o poti termina in cateva luni sau in doi ani, sunt multi factori de care depinde finalizarea unei lucrari”, a mai spus constructorul.

Pentru proiectarea si constructia autostrazii Transilvania, sector 3A, Cluj Vest (Gilau) – Mihaiesti, km 0+000 – km 25+500, tronsonul 3A1, km 0+000 – km 8+700 s-au aratat interesate patru companii (Consorzio Stabile Alveare, Tirrena Scavi, Collini Lavori si FCC Construccion) si noua consortii (Selina SRL – Doprastav as – Sodi Constructii SRL, OHL ZS – Tel Drum, Pa&Co International – Hochtief Solution, Lena Engenharia e Construcoes – Apolodor Grup Construct – Via Design SRL – Arcadis Eurometudes, Copisa Constructora Pirenaica – Consinit SRL – Eurocerad International SRL, Azvi – Delta ACM 93, Porr Bau GmbH – Hidroconstructia – Studio Corona SRL, Spedition UMB – Tehnostrade si Strabag SRL – Straco Grup SRL – Consitrans SRL – Drum Proiect SRL.

Ofertele pentru Gilau-Nadaselu ar fi trebuit deschise in martie, iar termenul pentru finalizarea contractului, finantat de la bugetul de stat, a fost stabilit la sase ani de la data atribuirii.

Proiectul autostrazii Transilvania (Brasov-Bors, 415 kilometri) a inceput in 2004, dar constructorul, compania americana Bechtel, a finalizat doar 52 de kilometri.

In 2011 Guvernul a decis ca Bechtel sa construiasca doar tronsoanele deja incepute, reprezentand 118 kilometri, iar restul sectoarelor sa fie scoase la licitatie.

Sursa: gandul.info





Adauga un comentariu