News Flash:

Revolta vatmanilor

5 Aprilie 2001
620 Vizualizari | 0 Comentarii
•Muncitorii de la regia de transport in comun au luat cu asalt Primaria •Municipalitatea propune renuntarea la transportul public auto •Autobuzele de la regie ar urma sa fie concesionate soferilor

Conflictul care treneaza de trei zile intre Primaria municipiului Iasi si muncitorii de la Regia Autonoma de Transport in Comun Iasi a cunoscut ieri un maximum de intensitate. Cateva zeci de grevisti in frunte cu liderii sindicali au luat cu asalt cladirea Primariei, fortand participarea la discutiile dintre primarul Constantin Simirad si consiliul de administratie al regiei. Forta multimii a dus la ruperea cordonului gardienilor publici, liderii sindicali reusind sa ajunga la sedinta din Sala Mare a Palatului Roznovanu. Disputa dintre liderii grevistilor si Constantin Simirad nu a degenerat in scandal, asa cum s-a crezut initial. "Nu refuz dialogul. Eu as dori sa discut cu reprezentantii muncitorilor de la RATC. Dupa cum s-a vazut, muncitorii nu mai au incredere in liderii de sindicat. Mi-au trimis o lista de revendicari care nu este semnata de nimeni si atunci eu cu cine duc dialogul? Eu discut o lista de revendicari care sa fie asumata de sindicat, dar asa nu pot sa o discut. In consiliul de administratie al RATC am gasit cateva solutii si pe acestea ne vom axa si in discutiile de maine, la sedinta Consiliului Local Municipal. In Iasi se va dezvolta, cu precadere, transportul electric. Transportul auto va aduce doar calatorii catre statiile de tramvai. Astfel, tramvaiele in Iasi vor juca rolul unui metrou intr-un mare oras. Am suplimentat cu 10 la suta cheltuielile materiale, numai la biletele vandute. Aceasta masura am luat-o pentru ca la RATC sa existe o bula de oxigen de 1,8 miliarde lei pe luna. Efort financiar pe care il va face Primaria, in plus fata de celelalte, de 18 miliarde lei anual. La aceasta suma se adauga celelalte cuprinse in buget si, suma totala care merge anual la RATC va ajunge la 90 de miliarde lei. Mai mult nu ne putem permite. Dorim sa concesionam mijloacele de transport auto catre soferii care vor sa exploateze anumite linii din oras. Pentru maxi-taxi se vor stabili, de catre Consiliul Local, anumite trasee, astfel incat sa existe concurenta pentru regia de transport. Lipsa concurentei nu duce decat la stagnare si la involutie", a declarat primarul Constantin Simirad. Reprezentantii muncitorilor nu sunt de acord cu masurile propuse de conducerea municipalitatii, greva generala continuand si in prezent, pe timp nelimitat. "Grevistii au urmatoarele revendicari: demiterea directorului Petru Garlea, sistarea activitatii de maxi-taxi pana ce acestea intra in legalitate, respectarea hotararilor CLM Iasi de a nu exista doi operatori de transport pe acelasi traseu, acordarea gratuitatilor si subventii la cheltuieli, incetarea investitiilor paguboase acordate in proportie de 50% si achitarea datoriilor de 18 miliarde lei pe care le are Consiliul Local catre regie, datorii restante din anul 2000. Constantin Simirad nu a facut nimic pentru rentabilizarea transportului in comun de cand este primar. Daca tramvaiele nu circula cand ploua, atunci intra autobuzele. Tramvaiele au motoarele jos si intra apa, nu pot circula. Ati vazut ce au facut maxi-taxiurile in aceste zile de cand suntem in greva? Au distrus, au rupt vehiculele si oamenii au mers tot pe jos la serviciu. Nu sunt de acord cu concesionarea mijloacelor de transport. Toata lumea este prezenta la serviciu, dar nu lucreaza. Nu poate primarul sa le desfaca contractul de munca pentru ca sunt prezenti la serviciu. Vom sta in greva pana la demiterea directorului Garlea, punctul principal al revendicarilor noastre", a declarat Adrian Nedelcu, liderul sindical de la Sectia 1, cea de la care s-a aprins scanteia revoltei din RATC.

Efectele benefice ale grevei

Determinarile principalilor poluanti atmosferici de catre Inspectoratul pentru Protectia Mediului (IPM) Iasi au reliefat o scadere drastica a concentratiei acestora. Interesant este faptul ca scaderea concentratiei la principalii poluanti a survenit dupa ce parcul de autobuze al RATC nu a mai iesit la strada. Incepand cu prima zi de greva, la patru din cele cinci puncte de prelevare a probelor, s-a constatat disparitia dioxidului de sulf, poluant monitorizat zilnic de catre IPM Iasi. O concentratie de 0,001 mg/l la dioxid de sulf, determinata la punctul de prelevare de la Niciman SA, Pacurari, poate fi pusa pe seama activitatii agentului economic amintit. Valorile celorlalti indicatori (poluanti) determinate de autoritatea pentru protectia mediului a condus la rezultate imbucuratoare. La indicatorii dioxid de azot si amoniu, valorile au scazut sub mediile determinate zilnic. Scaderea concentratiei poluantilor atmosferici poate fi corelata cu absenta din trafic a autobuzelor RATC. Este cunoscut faptul ca mai mult de 85 la suta din parcul de autobuze al RATC si-a depasit norma de casare. Aspectul se rasfrange si asupra randamentului motoarelor care au devenit mai poluante.

•Pentru grevisti se profileaza un succes

Se pare ca actiunea revendicativa a angajatilor de la RATC va fi incununata de succes. In cadrul discutiilor avute ieri cu consiliul de administratie de la RATC, primarul Constantin Simirad a agreat ideea subventionarii regiei in limita a patru miliarde lei/luna. Dupa toate probabilitatile, grevistilor le vor fi satisfacute revendicarile. Sedinta de azi a Consiliului Local va consfinti daca municipalitatea va dori cu adevarat sa rezolve multitudinea de probleme ale RATC. "Primarul Constantin Simirad a aprobat programul de redresare a regiei. Urmeaza ca si consilierii sa avizeze masurile care trebuie introduse pentru ca RATC sa fie rentabila", a declarat Petru Garlea, presedintele consiliului de administratie de la RATC.
Ovidiu MARDARE
Catalin DUMITRESCU
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1343 (s) | 22 queries | Mysql time :0.018222 (s)

loading...