National

Romania, sub 2 km de tuneluri rutiere – FOTO

Publicat: 05 feb. 2012
1

România are în prezent noua tuneluri rutiere, cu o lungime cumulata de 1,6 kilometri, desi este o tara traversata de munti, care justifica existenta unor astfel de lucrari de arta. Ungaria, tara predominant de câmpie, are de doua ori mai multi kilometri de tuneluri rutiere. În ultimii 20 de ani, România a construit un singur tunel rutier, cel de pe Cheile Bicazului, care are o lungime de putin peste 150 de metri. Anul 2013 ar urma însa sa aduca primul tunel situat pe o autostrada, pe traseul dintre Orastie si Sibiu.

„Tunelurile rutiere în România sunt foarte scurte, suntem printre ultimii din lume la acest capitol. Nu este normal, având în vedere ca tara noastra este împartita de Muntii Carpati si în prezent toate drumurile traverseaza aceste forme de relief ca în secolul 18, când treceam cu postalioanele”, spune Teodor Iftimie, pro­fesor universitar spe­cia­lizat în constructii de tuneluri în cadrul Facul­tatii de Cai Ferate, Drumuri si Poduri de la Uni­versitatea Tehnica de Constructii Bu­curesti.

În România exista în prezent noua tuneluri rutiere, cu o lungime de 1,6 kilometri, însa doar unul dintre acestea, cu o lungime de putin peste 150 de metri, a fost construit dupa Revolutie, mai exact cel de la Lacul Rosu, de pe DN 12C Gheorgheni – Bicaz.

„Din pacate, am construit dupa Revolutie putine tuneluri, dar si drumuri în general, iar acest lucru se datoreaza inertiei tuturor factorilor implicati, de la beneficiar pâna la proiectant si executant. Fata de tuneluri, exista o atitudine gresita, si anume ca sunt scumpe”, explica Teodor Iftimie. Astfel, un metru liniar de tunel construit în roca costa 10-15 mii de euro, în timp ce pe un teren mai fragil costurile se ridica la 30-50 de mii de euro pe metru liniar.

Ministerul Transporturilor, care an de an a avut miliarde de euro la dispozitie pentru a pune la punct drumurile nationale si autostra­zile, nu a pus pâna acum accentul pe tunelurile ru­tiere, lucrari de arta care pâna la urma arata progresul, gradul de dezvoltare al unei eco­nomii. Norvegia, considerata una dintre cele mai bogate si dezvoltate tari din lume, este un exemplu demn de urmat: doua dintre cele mai lungi zece tuneluri rutiere din lume se afla în aceasta tara (inclusiv cel mai lung tunel din lume, de 24,5 kilometri).

Anul 2013 ar urma însa sa aduca în Ro­mânia finalizarea primului tunel rutier situat pe o autostrada. Este vorba de un tunel de circa 200 de metri lungime situat pe autostrada Orastie – Sibiu, care ar urma sa coste circa 60 de milioane de lei (circa 14 milioane de euro la un curs de 4,3 lei/euro), potrivit informatiilor trans­mise de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din România (CNADNR) la solicitarea ZF. Acest tunel face parte din lotul al patrulea al autostrazii Orastie – Sibiu, la care lucreaza italienii de la Astaldi, Euro­construct Trading 98 (controlata de Dan Besciu si Sorin Vulpescu) si Astalrom (con­tro­lata de italienii de la Astaldi). Lucrarile la aceasta autostrada au demarat în luna octombrie.

Autostrada va cuprinde si 10 poduri

Cel mai lung tunel rutier din tara este Capra-Bâlea de pe Transfagarasan, care se întinde pe o distanta de 884 de metri si a fost construit în 1972, potrivit CNADNR. Pentru reali­zarea sa au fost sapati peste 41.000 de metri cubi de piatra, folosindu-se 20 de tone de dina­mita, 3.500 de tome de ciment, 90 de tone de otel-beton, 4.100 de metri de teava si alte ma­teriale de constructii, potrivit portalului transfa­ga­rasan.eu. În prezent, cea mai mare parte a tune­lului este necaptusita, însa reabili­ta­rea sa nu este o urgenta, având în vedere ca tra­ficul pe Transfagarasan este deschis doar patru luni pe an, între 1 iulie si 1 noiembrie.
Ungurii au mai putine tuneluri rutiere, mai exact patru, toate situate pe autostrada M6 (care strabate de la nord la sud tara). Cu toate acest­ea, lungimea lor cumulata este dubla fata de cea a tunelurilor din România: 3,3 km, po­­­trivit informatiilor transmise de compania un­gara de dezvoltare a infrastructurii nationale (Nem­­zeti Infrastruktura Fejleszto). Toate cele patru tu­ne­luri au fost finalizate în 2010, iar cel mai lung se întinde pe o distanta de 1,3 km. „Un­­­ga­ria nu se compara din punctul de vedere al re­lie­fu­lui cu România si totusi sta mai bine la ca­­pi­to­lul tuneluri. În Grecia iarasi, 30% din lun­gi­­mea autostrazilor din nordul tarii este re­pre­zen­­tata de tuneluri, iar în Cehia sunt de 10 ori mai multe tuneluri comparativ cu România, atât numeric, cât si ca lungime”, spune Iftimie.

Construirea unor tuneluri pe drumurile nationale si autostrazile din România este cu atât mai justificata cu cât aproape o treime din suprafata tarii este ocupata de munti. „Din nefericire, tronsoanele greu de traversat nu au fost înca «atacate», asa cum este cazul Co­mar­nic – Brasov, unde erau anticipati 16 ki­lo­metri de tuneluri, sau cazul Sibiu – Râmnicu Vâlcea, unde vor fi cel putin 5 tuneluri. Încet-încet însa, factorii de decizie s-au convins de necesitatea tunelurilor”, mai spune Teodor Iftimie.

Transfagarasanul, cinci tuneluri din noua

Tunelul Capra-Bâlea de pe Transfagarasan, cel mai lung din România, se întinde pe 884 de metri si a fost construit în 1972, potrivit CNADNR. Pentru realizarea sa au fost sapati peste 41.000 de metri cubi de piatra, folosindu-se 20 de tone de dinamita, 3.500 de tone de ciment, 90 de tone de otel-beton, 24.000 de ancore, 130 de tone de plase sudate, 14.000 de metri patrati de cofraje, 1.800 de metri de tuburi de beton, 4.100 de metri de teava, 50 de tone de confectii metalice, 7.000 de metri cubi de nisip, 6.000 de metri cubi de pietris, 3.000 de tone de cribluri, scrie transfagarasan.eu. Tunelul de la Bâlea are o singura banda de circulatie cu latimea de sase metri si un trotuar de un metru latime. În prezent, cea mai mare parte a tunelului este necaptusita, însa reabilitarea sa nu este o urgenta, având în vedere ca traficul pe Transfagarasan este deschis doar patru luni pe an, între 1 iulie si 1 noiembrie. Transfagarasanul, una dintre cele mai importante atractii turistice din tara, cuprinde în total cinci din cele noua tuneluri rutiere existente în România, având o lungime de circa 1,2 kilometri.
sursa: ziarul financiar





Comentarii
  • Cel din poza a doua e tunelul Laerdal din Norvegia, cel mai lung tunel rutier din lume, cu o lungime de douazeci si patru,cinci km. La noi s-a facut in douazeci de ani o suta cincizeci m de tunel (cel de la Bicaz). Halal constructori si lingineri avem. De cei care au fost la putere, nu mai spun nimic…. N-o sa avem niciodata soselele celor din vest… Cel putin nu in urmatorii o suta de ani.

Adauga un comentariu