National

Romanul care a furat 200 de milioane de lire de la Guvernul britanic

Publicat: 29 iul. 2012
1
In contextul in care tot mai multi „afaceristi” din tara noastra ajung in spatele gratiilor, acuzati de fraude de sute de mii sau milioane de euro, Libertatea face cunoscuta povestea uluitoare a unui roman care a inselat statul britanic cu… un sfert de miliard de lire sterline! Omul pe langa care cei arestati zilele trecute par mici copii se numeste Octav Botnar, iar fapta este considerata cea mai mare frauda din istoria Marii Britanii.
Destinul lui Octav Botnar (1913-1998) a fost sa faca puscarie in Romania si un munte de bani in Anglia. Intre 1932 si 1936, a fost inchis de autoritatile romane pentru activitati comuniste, apoi s-a inrolat voluntar in Razboiul Civil din Spania, dar si in Miscarea de rezistenta franceza. Dupa razboi, cand multi se gandeau sa paraseasca Romania, Botnar s-a intors in tara, unde s-a angajat la Camera de Comert, scrie Libertatea. In 1960, Securitatea i-a indepartat pe salariatii evrei din Ministerul Comertului Exterior, condamnandu- i politic pentru subminarea economiei nationale. Printre ei, si Botnar, care a facut iar puscarie, intre 1961 si 1965. Eliberat, acesta a emigrat in Israel, unde a intrat in afaceri cu ciment. Urmatorul pas a fost plecarea in RFG, ca director in compania auto NSU, ulterior achizitionata de Volkswagen. La sfarsitul anilor ’60, Botnar a ajuns la Worthing, in Anglia. Acolo, a intrat in contact cu producatorul japonez de masini Datsun, caruia i-a propus sa ii devina dealer exclusiv pentru Marea Britanie. Un fost angajat al lui Botnar la Datsun UK a povestit ca acesta a avut ideea sa doteze masinile japoneze cu radio, ceas, scaune rabatabile, imbunatatiri care la vremea respectiva nu existau decat la masinile de lux. Botnar a pastrat pretul popular si, intr-un singur an, 1970, a vandut toate cele 2.000 de automobile pe care Datsun se chinuia sa le comercializeze din 1968. Botnar a vandut 6.900 de masini in 1971, 30.000 anul urmator si 60.000 in 1973.
In anii ’80, afacerea devenise uriasa. Datsun se transformase in Nissan, iar Botnar, prin Nissan UK, cu cele peste 200 de reprezentante, detinea 7% din piata auto din Marea Britanie. Avea o avere colosala, estimata la 1,7 miliarde de lire sterline, o cifra de afaceri de 1,5 miliarde si un profit net anual de 150 de milioane de lire! In 1989, Nissan UK comercializa 150.000 de masini, iar Botnar bifa astfel peste doua milioane de autoturisme vandute de cand intrase in afacere, potrivit Libertatea.
Totul avea sa se naruie in ianuarie 1991, cand contractul de dealer dintre Botnar si producatorul japonez s-a incheiat. Nissan dorea sa intre pe piata britanica fara intermediari, asa ca Botnar era in plus. In iunie 1991, un control al fiscului britanic la birourile lui Botnar a scos la iveala faptul ca acesta fraudase statul, intre 1976 si 1991, cu 250 de milioane de lire sterline, printr-o schema care includea conturi secrete, agenti vamali corupti si facturi false. Toti banii fraudati, sfertul de miliard de lire, se aflau intr- un cont din Liechtenstein. Si astazi fapta lui este considerata cea mai mare frauda fiscala din Regatul Unit. Pana sa inceapa procesul, Botnar a fugit in Elvetia si nu a mai revenit niciodata in Marea Britanie, invocand grave probleme de sanatate. Miliardarul a murit in 1998, la 84 de ani, din cauza unui cancer la stomac.
Dupa descoperirea megafraudei fiscale comise de Botnar, romanul risca sa ajunga la inchisoare pentru a treia oara, de aceasta data in Anglia, nu in Romania. Insa nu s-a intamplat asta.
Fugit din Anglia in Elvetia inainte de inceperea procesului, afaceristul a scapat de puscarie dupa ce s-a inteles cu fiscul britanic sa plateasca o compensatie de 48 milioane de lire sterline pentru clasarea cazului. Alte persoane implicate in escrocheria lui Botnar n-au scapat insa asa usor. Doi dintre subalternii sai, directori la Nissan UK, au fost condamnati la inchisoare si obligati sa plateasca despagubiri de aproape 25 de milioane de lire sterline. Din Elvetia, Botnar a acuzat fiscul ca a complotat cu Nissan pentru a-l scoate de pe piata auto britanica. In schimb, ziarele engleze au dezvaluit ca, de-a lungul anilor, Botnar donase Partidului Conservator, aflat la putere, peste un milion de lire, in schimbul asigurarii protectiei sale pe piata auto. Ziarele au mai titrat ca Botnar, prieten cu mai multi lorzi aflati la varful Partidului Conservator, a avut mai multe intalniri private cu prim-ministrul din perioada 1979-1990, Margaret Thatcher, supranumita „Doamna de fier”, dar si cu succesorul acesteia, John Major. De altfel, dupa izbucnirea scandalului, Major a fost chemat in Parlament sa dea explicatii pentru donatiile facute de Botnar conservatorilor.
La putin timp dupa ce a-nceput afacerea cu masini japoneze, Botnar (nascut la Cernauti) a trecut printr-o cumplita drama in familie. Fiica sa, Camelia, a murit in 1972, in urma unui accident rutier, la doar 21 de ani. Botnar si sotia sa, Marcela, au infiintat o fundatie caritabila in memoria fiicei lor, iar in 1997 au donat 8 milioane de lire pentru demararea proiectului construirii unei aripi noi a spitalului londonez Great Ormond Street, acolo unde Camelia si-a trait ultimele clipe. Aripa unitatii a primit numele „Octav Botnar” si a fost inaugurata in 2006, in prezenta Printului Charles si a sotiei acestuia, Camilla Parker-Bowles. Pana sa moara, Botnar a facut donatii totale de 100 de milioane de lire sterline.




Adauga un comentariu