News Flash:

S.O.S. Aeroportul

10 Iulie 2007
2767 Vizualizari | 3 Comentarii
S O S Aeroportul
• In cea mai mare parte, utilajele folosite la Aeroportul International Iasi sunt doar improvizatii, inovatii sau carpeli aplicate unor masinarii vechi de mai bine de douazeci de ani, care in alta tara abia daca si-ar gasi loc in muzee • Ambulanta detinuta de aeroportul iesean este o Dacie break, fabricata in urma cu aproximativ 20 ani • Apa potabila si menajera este carata la avioane cu galetile, in timp ce vidanjarea se face cu echipamente neadecvate • Scara de evacuare a pasagerilor a fost reconditionata, dupa ce in urma cu cativa ani fusese casata • De un milion Euro are nevoie aeroportul pentru achizitionarea utilajelor absolut necesare • Suma se apropie de bugetul Aeroportului International Iasi pe un an intreg


Modernizarea Aeroportului International Iasi este obiectivul care nu lipseste din discursul nici unui politician, indiferent de apartenenta sa politica sau de functia pentru care candideaza. Putini stiu insa ca aeroportul functioneaza, zi de zi, numai ca urmare a unor eforturi deosebite depuse de angajati. Practic, cea mai mare parte a utilajelor folosite, utilaje fara de care aeroportul nu ar putea functiona, sunt doar improvizatii, inovatii sau carpeli aplicate unor masinarii vechi de mai bine de douazeci de ani, care in alta tara abia daca si-ar gasi loc in muzee. Desi pe pista de la Iasi aterizeaza avioane din toate colturile lumii care aduc diverse personalitati si vip-uri cu pretentii, dotarea aeroportului este minima. Pentru a reusi insa sa continue activitatea si pentru ca portile aeroportului sa nu fie inchise, conducerea unitatii a recurs la cateva compromisuri. Astfel, o parte dintre utilajele necesare, obligatorii conform normelor internationale in domeniu, au fost inchiriate, in vreme ce altele au fost refacute din piese vechi de zeci de ani, care fusesera casate inca din anii `90. Fondurile de care are nevoie aeroportul iesean pentru dotarile minime necesare depasesc un milion Euro, ceva mai mult decat bugetul pe un an de zile al unitatii.

Ambulanta pe chituici

Nici un aeroport nu poate functiona daca nu dispune de o ambulanta, care sa fie folosita in situatiile extreme. Ambulanta detinuta de aeroportul iesean este o Dacie break, fabricata in urma cu aproximativ 20 ani. Targa, care seamana mai mult cu o saltea rufoasa, sta proptita intr-o parte in masina care nu dispune nici macar de o trusa de prim ajutor. "Poti sa supravietuiesti, daca nu ajungi sa fii transportat cu ambulanta asta", a spus ironic un angajat al aeroportului. Din lipsa fondurilor, ca solutie de compromis, directorul aeroportului, Mitica Rebegea, a decis sa inchirieze o ambulanta de la firma privata din Iasi. "Ambulanta este de pe la inceputul anilor `90. Nu avem ce face cu ea. Am inchiriat o ambulanta moderna, dar in cele din urma nu vom avea de ales si va trebui sa cumparam o asemenea autospeciala. Este foarte costisitoare o asemenea investitie. Numai aparatura de resuscitare este evaluata la peste 40 mii Euro", a declarat directorul Mitica Rebegea, directorul aeroportului iesean. Faptul ca la Iasi au inceput sa aterizeze aeronave de capacitate ceva mai mare, adica de peste 130 locuri, a sporit veniturile aeroportului, insa a inmultit si problemele cu care se confrunta unitatea. "Pentru ca avioanele mai mari sa poata opera, suntem obligati sa avem o autoutilitara PSI (masina de pompieri - n.r.) cu o capacitate de peste 12 mii litri apa, plus agenti complementari, adica praf si lichid spumogen. Masina noastra are o capacitate de doar 9 mii litri apa. Si de aceasta data am fost nevoiti sa inchiriem o autoutilitara. Am inchiriat o masina PSI de la o firma, care ne asigura si echipajul de interventie, atunci cand aterizeaza avioanele mari", a mai spus Rebegea. Achizitionarea unei autoutilitare de stingere a incendiilor ar costa aproximativ 750 mii Euro.



Apa cu galetile pana la avion

Angajatii aeroportului au fost pusi in situatii extrem de delicate pe parcursul anilor. Astfel, in urma cu cativa ani, vidanjarea aeronavelor se facea manual. Practic, cativa muncitori desfaceau gura de evacuare si incercau sa umple un vas de 60 litri, al carui continut era ulterior varsat in reteaua de canalizare. Operatiunea aceasta se repeta pana cand rezervorul menajer al avionului era golit complet. In prezent, la aeroport functioneaza o instalatie de vidanjare, la randu-i veche de mai bine de zece ani, dar care are o capacitate redusa. Ori de cate ori la Iasi aterizeaza un avion, angajatii aeroportului sunt solicitati fizic la maximum. "Alimentarea cu apa menajera si potabila a avioanelor se face manual. Adica, cu doua galeti caram apa pana umplem rezervorul", a mai spus Mitica Rebegea.



Scara, salvata de la casat

Nici presedintele, premierul, ministrii sau vip-urile vremii nu au avut habar atunci cand au venit la Iasi ca au coborat din avioane pe niste scari vechi de zeci ani de zile, care de fapt sunt casate. "Am o mare satisfactie ca am reusit sa reconditionam aceste scari de evacuare a pasagerilor. Am angajat un inginer nou la aeroport si primul sau test a fost reconditionarea acestor scari. L-a trecut cu brio. In prezent, scarile sunt tractate pana la usa avionului, dar in scurt timp va fi pus in functiune si sistemul de autopropulsie", a explicat directorul aeroportului. Printre cateva camioane scoase din uz si alte aparate folosite in epocile apuse ale aviatiei, in depozitele Aeroportului International Iasi doua tractoare, iesite de mult din garantie, vegheaza de la inaltime parcul auto. "Le-am atasat niste pluguri si le foloseam iarna la deszapezirea pistei. Nu aveam insa siguranta ca vor rezista si cand vremea era grea trebuia sa dormim toti colegii la aeroport, in caz ca se intampla ceva. Am reusit, in cele din urma, sa achizitionam niste utilaje moderne de deszapezire, care nu ne mai provoaca emotii", a mai precizat Mitica Rebegea.



100 mii pasageri pe an

Aeroportul iesean si-a capatat statul de aeroport international in anul 2003, urmare a unei Hotarari de Guvern. Aflat in administrarea Consiliului Judetean Iasi, eforturile financiare ale administratiei nu au fost niciodata suficiente pentru ca dotarile tehnice necesare sa fie asigurate. Acest aspect a fost speculat de toate personalitatile politice care s-au perindat la putere si, de fiecare data cand au avut prilejul, au promis sustinere financiara de la bugetul de stat pentru modernizarea si dezvoltarea aeroportului iesean. Desi dotarile de care dispune aduc aminte de anii de pionierat ai aviatiei in Romania, traficul pe aeroportul iesean a crescut de la an la an. Astfel, in primele cinci luni ale acestui an, aeroportul a fost tranzitat de peste 42 mii pasageri, estimandu-se ca pana la sfarsitul anului numarul acestora sa creasca la 100 mii. In prezent, Aeroportul International Iasi face obiectul unui proiect de modernizare care ar implica investitii de peste 200 milioane Euro.



Consiliul Judetean primeste peste 150 hectare pentru aeroport

Consiliul Judetean Iasi este pe cale sa preia prin transfer peste 150 hectare teren, suprafata ce va fi folosita integral pentru extinderea, dezvoltarea si modernizarea Aeroportului International Iasi. In prezent, terenurile se afla in proprietatea mai multor institutii publice, urmand ca transferurile catre Consiliul Judetean sa fie aprobate intr-o sedinta ulterioara a Executivului. "Consider ca problema terenurilor este rezolvata in proportie de 90 la suta. Dupa cateva runde de discutii la ministere, am obtinut acordurile privind transferul terenurilor. Actele urmeaza sa fie studiate de directiile de specialitate din cadrul ministerelor, urmand a fi inaintate spre aprobare Guvernului", a declarat ieri Lucian Profir, vicepresedintele Consiliului Judetean Iasi. Mai precis, Guvernul urmeaza sa supuna aprobarii transferul in proprietatea Consiliului Judetean a 22 hectare, aflate in proprietatea Ministerului Apararii Nationale, 120 hectare ale Ministerului Agriculturii si a 14 hectare detinute de Ministerului Internelor si Reformei Administrative. Aceleiasi proceduri vor fi supuse si cele 2 hectare detinute de Centrul Regional de Meteorologie si 600 metri patrati aflati in proprietatea Serviciului Roman de Informatii. Cu alte doua persoane fizice urmeaza a fi purtate negocieri pentru expropriere, suprafetele detinuta de cei doi proprietari fiind de 1,6 hectare.
In alta ordine de idei, pana la sfarsitul saptamanii, o comisie de specialitate a Consiliului Judetean urmeaza sa semneze procesul verbal de receptie al studiului de fezabilitate realizat de firma Search Corporation SRL pentru modernizarea aeroportului iesean. Pentru acest studiu firma a incasat de la bugetul judetului 63 miliarde lei (6,3 milioane RON).


Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

2445 viz    4 com
4246 viz    3 com
810 viz    0 com
5866 viz    18 com
4435 viz    7 com
6458 viz    14 com

Comentarii (3)

Diana  | #15422
Cand am aterizat pe Aeroportul Iasi (aprilie 2007) transportul bagajelor la avion s-a facut cu o Dacie papuc (le sugerez o caruta, ar fi mai eficienta). Valiza mea, cea mai mica din toate, era chiar "la fund", adica sub alte bagaje, mult mai mari, motiv pentru care a suferit "leziuni" majore la sistemele de inchidere.
GEX  | #15423
Sa i se aprobe bani ptr investitii,sa aiba bani de concediu spagarul de rebegea
costy  | #15424
Este adevarat ca aeroportul este prima imagine cu care,ramai si pleci,dintr-un oras sau dintr-o tara! De aceea, aeroportul merita investitii mari,cat mai urgentpo
sibil.Este lesne de inteles. Dar ce ne facem,cu ce tine de simtul de minima civilizatie
Toaleta murdara,bateria stricata,usa nu se-nchide! Parcarea plina de gropi,spatiul
verde neglijat,angajatul care alearga disperat dupa tine sa platesti parcarea,cand
inca n-ai apucat sa opresti masina !Pentru asta ce investitie mai trebuie,Mitica ...?!
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1390 (s) | 22 queries | Mysql time :0.020194 (s)

loading...