News Flash:

Religie

Sanatatea trupeasca si sufleteasca

23 Iulie 2010
977 Vizualizari | 0 Comentarii
Parintele Calistrat
Suntem obisnuiti sa cerem permanent de la Dumnezeu sanatate. Dar nimeni nu se întreaba ce este de fapt sanatatea. Sanatatea nu este altceva decat armonia desavarsita dintre trup si suflet; în aceasta armonie se reflecta lucrarea Duhului Sfant, dumnezeiescul har. Atunci cand pacatele omului pun la încercare rabdarea lui Dumnezeu, apar bolile, privite în Sfintele Scripturi ca plagi de la Dumnezeu menite sa ajute la întoarcerea omului în sine: "Sculandu-ma, ma voi duce la tatal meu si-i voi spune: Tata, am gresit la cer si înaintea ta" (Luca15.18); "Cine a pacatuit el sau parintii lui" (Ioan9.2). Stim cu totii ca omul are o dubla alcatuire: o parte vazuta - omul din afara, trupesc, si o parte nevazuta - omul launtric, duhovnicesc. Prin urmare, si bolile care apar în viata omului pot fi trupesti (cu afectiuni organice sau metabolice) sau sufletesti, avand forme de manifestare psihosomatice sau dereglari produse de anumiti factori: scarba, necaz, stres, rautate si multe alte patimi ale potrivnicului blestem al învrajbirii. De aceea, trebuie sa avem mai întai grija de trup: "Am vazut trup sanatos si minte sanatoasa si am vazut trup slabanogit de post dar plin de patimi" (Sfantul Vasile cel Mare). Iar în Sfanta Scriptura ni se înfatiseaza o multitudine de afectiuni de tot felul pe care Mantuitorul le-a vindecat prin credinta: "Mare este credinta ta, fie tie cum voiesti!" (Mate15.28). Fie omul lunatic sau lepros, fie avand scurgere de sange ori mana uscata, fie suferind de orbire sau slabanogire - Dumnezeu ramane singurul care îl poate tamadui, vindecandu-i atat sufletul cat si trupul. De aceea, Il numim Doctorul Cel Mare, Doctorul trupurilor si al sufletelor, Vindecatorul. Termenul de "doctor" (avand întelesul de "medic") nu exclude nicidecum ideea de "harisma"; de altfel, Sfantul Ioan Gura de Aur îl numeste pe medic "cleste în mana lui Dumnezeu".

Harisma vindecarii o întalnim la apostoli, la sfinti, la medici, la preoti, la tamaduitori, nu mai înainte de a fi fost data de catre Mantuitorul Iisus Hristos: "peste cei bolnavi îsi vor pune mainile si se vor face sanatosi" (Marcu16.18). Spre exemplu, sa ne amintim de soacra lui Petru, care, fiind atinsa de mana de catre Iisus, s-a vindecat de friguri. In traditia ortodoxa, spitalul si medicii reprezinta singura autoritate legiuita de vindecare fie prin plante sau medicamente, iar biserica vindeca prin rugaciune si prin puterea Tainei Sfantului Maslu - care are ca surori Taina Pocaintei si Taina Euharistiei. La aceasta se refera cuvintele Apostolului: "Este cineva bolnav între voi? Sa cheme preotii Bisericii si sa se roage pentru el, ungandu-l cu untdelemn, în numele Domnului" (Iacov5.14). Cu alte cuvinte, aceasta este calea suprema de întalnire cu sanatatea prin harisma credintei: pocainta, adica dezlegarea pacatelor. Euharistia unita cu Taina Sfantului Maslu sunt autoritate spirituala absoluta de dobandire a sanatatii trupesti si sufletesti. Daca trupul, care este casa sufletului si templul Duhului Sfant, este îngrijit si respectat, atunci aceasta devine rugaciune de multumire si prinos de cinstire aduse Lui Dumnezeu. Abia atunci si sufletul si mintea vor fi si ele sanatoase. Constiinta sanatoasa da o minte sanatoasa. Constiinta
afectata si încarcata distruge mai întai sufletul, iar sufletul încarcat împovareaza mintea si o îmbolnaveste: "Pentru pacatele mele cele multe se îmbolnaveste trupul si slabeste sufletul" (Paraclisul Maicii Domnului). Numarul mare de suflete suferinde, ca si de oameni bolnavi mintal sau trupeste (bolnavi în toata puterea cuvantului) - nu reprezinta altceva decat urmarea pactului facut cu diavolul si a departarii de Dumnezeu Creatorul. Sinuciderea este suma patimilor nedezlegate la taina spovedaniei si rezultanta mandriei unite cu parerea de sine si înfumurarea. Atunci cand îti vine greu sa-I spui Lui Dumnezeu necazurile tale si sa-I ceri ajutorul - esti cel mai slab om sufleteste. Curajul asumarii raspunderii, indiferent de greutatile pe care aceasta le implica, cu toata nadejdea si credinta în Dumnezeu, constituie începutul însanatosirii sufletesti duhovnicesti, din care decurge si sanatatea trupeasca: "Ca nu va lasa Domnul toiagul pacatosilor peste soarta dreptilor, ca sa nu-si întinda dreptii întru faradelegi mainile lor" (Psalmi124.3). Iar aceasta pentru ca vindecarea vine mai mult din vointa decat din tratament: "Voiesti sa te faci sanatos?" (Ioan5.6)
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1666 (s) | 24 queries | Mysql time :0.033241 (s)