News Flash:

Santierul Iasi

4 Ianuarie 2006
1404 Vizualizari | 0 Comentarii
•Incepand din luna aprilie a anului 2006, municipiul Iasi se va transforma treptat intr-un oras plin de transee •Potrivit graficului de lucru stabilit de conducerea SC CET Iasi SA, in 2006 vor fi retehnologizate 27 de puncte termice si vor fi reabilitate retelele secundare aferente •Beneficiind de finantari Phare de aproape 10 milioane Euro, Consiliul Judetean va ridica Centrul Expozitional Moldova si va reface zona istorica Golia •De asemenea, in vara acestui an, va avea loc licitatia internationala pentru realizarea parteneriatului public - privat pentru dezvoltarea Aeroportului International Iasi

Incepand din luna aprilie a anului 2006, municipiul Iasi se va transforma treptat intr-un oras plin de transee. Astfel, in acest an vor incepe lucrarile celor mai mari proiecte de infrastructura din istoria de dupa 1989 a municipiului si judetului Iasi. Proiectele demarate presupun realizarea unor lucrari de durata, lucrari ce vor crea imaginea unui imens santier de constructii amenajat pe intreg municipiul Iasi. Atat administratia locala, cat si cea judeteana s-au angajat sa deruleze investitii de zeci de milioane Euro, in mare parte beneficiind de bani proveniti din imprumuturi sau programe de finantare ale Uniunii Europene.
Astfel, potrivit planului de restructurare si retehnologizare a societatii comerciale CET Iasi SA, in perioada 2006 - 2008 urmeaza sa fie inlocuiti 82 de kilometri din reteaua de distributie. De asemenea, vor fi montate 44 de module termice si vor fi modernizate 82 de puncte termice. Acestea sunt principalele obiective pe care conducerea SC CET Iasi SA trebuie sa le indeplineasca intr-o prima etapa a planului de retehnologizare.

Transee in cartierele iesene

In prezent, dintre cei aproximativ 119 kilometri de retele secundare, care fac legatura dintre puntele termice si beneficiari, au fost inlocuiti circa 20 kilometri. De asemenea, din totalul de 137 puncte termice aflate in administrarea Uzinei de Furnizare a Energiei Termice (UFET) au fost modernizate noua: PT 6 Socola, PT 1 si 3 Gara, PT 102 si 102 A Tudor Vladimirescu, PT 1 si 3 Canta si PT 8 si 10 A Cantemir. Potrivit graficului de lucru stabilit de conducerea SC CET Iasi SA, in 2006 vor fi retehnologizate 27 de puncte termice. "In aprilie vor incepe lucrarile la 10 puncte termice, si anume 1, 2, 3, 4, 5, 5A, 7, 10 Cantemir si la 1, 2 si 101 Tudor Vladimirescu. Din iunie vor fi demarate lucrarile de modernizare si la punctele termice 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 Alexandru, 11, 12, 13, 14, 15 Cantemir, 10, 12, 13, 14, 15 Dacia", a precizat Ovidiu Mihaiuc, reprezentantul SC CET Iasi SA. Acesta a mai spus ca in 2007 vor fi retehnologizate 31 PT din zonele Tigarete, Pacurari, Canta, Gara si centrul istoric. In 2008 vor fi retehnologizate 24 puncte termice din zonele: Tatarasi Sud, Tatarasi Nord, Centrul Civic, Sf. Lazar, Bucium Islaz si Bularga. Concomitent cu modernizarea punctelor termice vor fi reabilitate si retelele secundare prin inlocuirea actualelor conducte cu cele de tip preizolat.

Sume uriase pentru retehnologizare

Pentru a pune in aplicare intreg planul de retehnologizare pana in 2011, SC CET Iasi SA va avea nevoie de investitii de 115 milioane Euro. Costul lucrarilor de reabilitare ce urmeaza a fi executate in viitorii trei ani, 2006-2008, a fost estimat la suma de 31,4 milioane Euro. In cea mai mare parte, finantarea acestui proiect este asigurata printr-un credit de 20 de milioane Euro contractat de la Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare (BERD). La aceasta suma se adauga finantarea nerambursabila de 7 milioane Euro din partea Guvernului Elvetiei si contributia locala, care a ajuns la 4,3 milioane Euro.

Schele in centrul municipiului si in zona CUG

Trei dintre cele mai mari investitii ale administratiei judetene debuteaza in anul 2006, totalul sumei puse in joc depasind valori de zeci de milioane Euro. Astfel, este vorba de ridicarea Centrului Expozitional, de reabilitarea zonei istorice Golia, precum si de dezvoltarea Aeroportului International Iasi. Centrul Expozitional Moldova este proiectul clasat pe primul loc anul trecut in programul Phare, fapt pentru care Uniunea Europeana va aloca aproximativ 5,9 milioane Euro pentru ridicarea acestui edificiu de importanta economica regionala. "Valoarea totala a proiectului depaseste 6,5 milioane Euro. Pe langa cele 5,9 milioane Euro alocate de Uniunea Europeana, pentru realizarea acestui proiect va contribui si Guvernul Romaniei cu 900 mii Euro, precum si Consiliul Judetean si Consiliul Local Iasi cu aproximativ 200 mii Euro", a declarat ieri Lucian Flaiser, presedintele Consiliului Judetean Iasi. De asemenea, dupa cum a precizat acesta, lucrarile de constructie a Centrului Expozitional Moldova vor incepe in vara acestui an, data pana la care vor trebui urmati alti cativa pasi. Mai precis, in cursul acestei luni o delegatie de reprezentanti ai Uniunii Europene va analiza forma finala a proiectului, urmand ca Ministerul Integrarii Europene si Consiliul Judetean sa semneze contractul de finantare. "Etapele se vor desfasura mult mai repede, deoarece a fost realizat deja studiul de fezabilitate, precum si proiectul de executie", a mai spus Flaiser. Lucrarile de constructie ale Centrului Expozitional Moldova trebuie sa fie finalizate pana in vara anului 2008. Edificiul va fi ridicat langa parcul tehnologic Tehnopolis, dispunand de o suprafata construita de 3 mii metri patrati si de suprafete exterioare de expunere, anexe si parcare de circa 4 mii metri patrati. "Speram ca pana la sfarsitul acestui an sa incepa si lucrarile de refacere a ansamblului istoric Golia, proiect ce prevede si refacerea caii de rulare a tramvaielor", a precizat Lucian Flaiser.

Licitatie internationala

Tot in acest an, conducerea administratiei judetene si-a propus sa inchida subiectul dezvoltarii Aeroportului International Iasi. In aceasta luna va avea loc licitatia pentru desemnarea firmei care va realiza studiul de fezabilitate pentru dezvoltarea aeroportului iesean. "Cel mai probabil in vara, va fi programata licitatia internationala pentru realizarea parteneriatului public - privat. Au fost mai multe firme care si-au manifestat interesul pentru a prelua aeroportul. Au fost interesate cateva firme de renume din Italia, Germania si Anglia", a spus presedintele Flaiser. De asemenea, in anul 2006 vor fi realizate investitii de aproape zece milioane Euro pentru extinderea retelelor de alimentare cu apa si pentru reabilitarea statiilor de epurare. Astfel, vor fi realizate asemenea retele in comunele Bosia, Prisecani si Plugari si va fi finalizata cea din Halaucesti. In ceea ce priveste reabilitarea statiilor de epurare sunt vizate obiectivele din Raducaneni, Vladeni, Tibanesti, Podu Iloaiei, Belcesti si cele din Iasi, Harlau, Targu Frumos si Pascani.
(T.L.)

Proiecte suspendate

Totusi, o mare parte dintre proiectele ce au fost anuntate pentru dezvoltarea infrastructurii municipiului au ramas inca la stadiul de declaratii politice sau sunt in stadii incipiente. Astfel, odata cu schimbarea puterii, promisiunea primarului Gheorghe Nichita ca va reabilita drumurile nationale ce trec prin municipiu, respectiv DN24 si DN28, s-a prabusit. Hotararea Guvernului PSD care garanta acordarea a 180 de miliarde lei pentru portiunile de DN ce trec prin Iasi nu a fost respectata de Guvernul Aliantei. Considerata pomana electorala, finantarea a fost taiata, iar drumurile nationale au ramas pline de gropi. Daca finantarea drumurilor nationale este lasata balta, parlamentarii Aliantei PNL-PD sustin ca vor milita la Bucuresti pentru finantarea soselei ocolitoare a municipiului, o problema stringenta pentru decongestionarea traficului din oras. Acelasi proiect a fost asumat chiar de ministrul Afacerilor Externe, Mihai Razvan Ungureanu. Nichita a propus crearea unui adevarat inel de sosele in jurul Iasului, departe de zona urbana. Numai ca parlamentarii au sustinut un proiect mai vechi, respins de ministrul Mitrea pentru ca traseul soselei trecea prea mult prin interiorul orasului.

Depozitul ecologic

Investitia in groapa de gunoi a municipiului a ramas suspendata. Dupa un imens scandal legat de locatia unui nou depozit ecologic al orasului, proiectul asteapta finantarea. Initial, primaria dorea sa amplaseze noua groapa in apropierea varsatorii de la Tomesti, proiect ce se batea pentru finantarea ISPA. Primarul comunei nu a fost insa de acord cu locatia. Primaria a mai pierdut cateva luni si a gasit o noua locatie, la Tutora. Numai ca, din cauza intarzierii, finantarea nerambursabila ISPA, circa 25 milioane Euro, este la un pas de a fi pierduta. Municipalitatea spera acum ca, macar in parte, depozitul sa fie finantat prin ISPA, din fondurile ramase din executia altor gropi ecologice. O alta solutie pentru finantarea depozitului sunt fondurile structurale.

Molozul din Piata Unirii

Administratia primarului Nichita nu a facut mare lucru in ceea ce priveste centrul istoric al municipiului. Cladirile vechi, considerate in alte parti adevarate comori pentru dezvoltarea turismului, la Iasi au ramas in paragina. Totusi, in 2005 primaria a abordat cateva proiecte si a si inceput efectiv sa lucreze. In primul rand, a demarat proiectul reabilitarii strazii Lapusneanu pentru ca celebra strada de promenada sa redevina ce a fost candva. Dupa discutii indelungate, in graba pentru a nu pierde finantarea GRASP, municipalitatea a cumparat mobilier urban, de fapt, niste banci, care au aparut pe strada. In rest, Lapusneanu a ramas asa cum stie orice iesean. Piata Unirii a devenit in 2005 un adevarat santier, municipalitatea anuntand refacerea mozaicului. Numai ca lucrarile merg taras-grapis, firma care se ocupa de aceasta lucrare nereusind sa reconstruiasca pavimentul pietei. Pana la urma, la sfarsitul anului, au fost terminate partial doar cele trei fantani arteziene din piata. Apogeul lucrarilor va fi atins in acest an, cand, asa cum este planificat, va fi restaurata statuia lui Alexandru Ioan Cuza.

Pasarela Octav Bancila asteapta finantarea

Un proiect urias care ar transforma circulatia din municipiu a ramas doar pe plansele arhitectilor. Pasarela Octav Bancila, care ar face legatura dintre cartierul Alexandru cel Bun si Pacurari in zona Tigarete, este o investitie evaluata la 12 milioane Euro si primaria cauta inca solutii de finantare. Dupa o licitatie pentru proiect arhitectonic care a esuat, specialistii primariei au reusit pe parcursul unui intreg an sa deseneze pasarela. Intentia sefului municipalitatii este de a pregati acest proiect pentru a concura la fondurile europene care vor veni in Romania, dupa integrarea din 2007. Oricum, ridicarea pasarelei, ce va avea o lungime de 400 de metri, va dura cel putin patru ani.

Gestiunea terenului

Un proiect care a inceput in 2005 si s-a derulat conform planului este cel al cadastrului general al municipiului. In trei ani, primaria va plati 77 miliarde lei pentru realizarea unei harti precise a orasului. Desi au existat probleme cu licitatia, Habitat Proiect SA plangandu-se ca a pierdut lucrarea, firma Geotop 2001 SRL s-a apucat de treaba si a demarat lucrarile. Cand intregul proiect va fi finalizat, situatia juridica a fiecarei parcele de pamant. In paralel, municipalitatea a demarat un proiect GIS (Sistem Geografic Informatizat), care isi propune sa realizeze aplicatii de calculator pe baza datelor de cadastru general. Serviciul din primarie dedicat GIS a creat deja un sistem de localizare si masurare cu ajutorul tehnologiei GPS. Practic, odata finalizat proiectul, municipiul va fi urmarit din satelit si se va cunoaste in fiecare moment pozitia mijloacelor de transport din oras, unde sunt probleme cu utilitatile, unde sunt blocaje in trafic.
(L.S.)
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.4716 (s) | 22 queries | Mysql time :0.352286 (s)

loading...