News Flash:

Scandal financiar la Ziarul de Iasi

20 Decembrie 2010
10153 Vizualizari | 20 Comentarii
Toni Hritac
• Inaintea unei posibile vanzari, dar si la sesizarea unor angajati, actionarul majoritar de la Ziarul de Iasi, European Media Invest (EMI) din Germania, a comandat un audit financiar • Din 2006, actionarul German este tras in piept de sefii de la Ziarul de Iasi, care au pus mana pe bugetul de publicitate prin intermediul mai multor firme pe care le controleaza

Ziarul de Iasi sta pe un butoi de pulbere, care este pe cale sa sara in aer. Un audit comandat de actionarul majoritar al publicatiei, European Media Invest (EMI) din Germania, urmareste modul in care au fost gestionate fondurile cotidianului in ultimii ani, de la preluarea din 2006.
Problemele financiare cu care se confrunta Ziarul de Iasi au facut ca patronatul publicatiei sa decida, la începutul acestui an, reducerea drastica a salariilor, dar si concedierea unei parti din personal. Întrucât masurile luate nu au reusit sa aduca pe linia de plutire publicatia ieseana, iar încasarile din publicitate au fost tot mai mici, la Ziarul de Iasi bate vânt de noi concedieri. Ba mai mult, patronatul a luat în discutie închiderea editiei de print pentru reducerea pierderilor si mentinerea doar a paginii de internet a publicatiei. De altfel, grupul EMI este specializat doar pe publicatii online, închiderea editiei de print fiind, practic, iminenta.

Capusele, parate la patron

În atare conditii, de frica concedierilor, o parte dintre angajatii cotidianului au sesizat patronatul cu privire la faptul ca încasarile din publicitate pe plan local sunt consistente, însa ele nu ajung în conturile editorului, ci în buzunarele unor persoane din conducere. Sesizarea vizeaza contracte incheiate de firmele redactorului-sef Toni Hritac, ale directorului Gabriel Rusu, ale fostului director Dan Radu si ale lui Cezar Caluschi cu diversi clienti ai ziarului. Practic, in loc sa incaseze bani din contracte de publicitate incheiate cu firma ce editeaza Ziarul de Iasi, Hritac, Rusu& Co foloseau firmele lor, capusand astfel ziarul. Daca acele contracte s-ar fi încheiat direct cu editorul publicatiei, sumele ar fi fost suficiente pentru a acoperi cheltuielile lunare.

Seful de la Ziarul de Iasi, condamnat penal pentru coruptie

De altfel, grupul angajatilor care a sesizat patronatul a invocat în scrisoare si un episod din trecutul publicatiei. Mai precis, este vorba de dosarul penal în care au fost condamnati Gabriel Rusu si Marcel Hritac, fratele lui Toni Hritac. Este vorba despre un dosar instrumentat de DNA prin care s-a scos la iveala modul în care persoanele din conducerea Ziarului de Iasi îsi tepuiau asociatii publicatiei dupa acelasi tipic: încheiau contracte de publicitate de zeci de mii de euro în numele Ziarului de Iasi, dar cu firmele lor personale. În acest mod, publicatia si, implicit, actionarii majoritari de la acea vreme au fost tepuiti de 60.000 euro.
Un alt aspect vizat de audit este modul de încasare a sumelor provenite din campaniile electorale. Patronatul de la Ziarul de Iasi a fost sesizat cu privire la faptul ca în 2008 si 2009 s-ar fi încasat sume de bani la negru în campaniile electorale. Din informatiile detinute de noi este vorba despre plata de catre PSD a unei sume de 20.000 euro fara contract si fara acte oficiale, drept taxa pentru campania electorala de la parlamentare. Totodata, se vorbeste si despre anumite sume de bani primite în campania de la alegerile locale, sume care nu se regasesc în contabilitatea editorului. Au fost invocate, de asemenea, unele episoade prin care firmele apropiate celor din conducere au fost folosite pentru obtinerea de sume importante de bani, folosindu-se drept paravan Ziarul de Iasi.

Lista firmelor capusa

Fiecare dintre sefii de la Ziarul de Iasi apare ca asociat in mai multe firme, toate aflate in legaturi contractuale cu Ziarul de Iasi sau cu clienti ai publicatiei. Va prezentam, mai jos, firmele pe care sefii de la Ziarul de Iasi le controleaza si pe care le folosesc pentru capusarea cotidianului. Trebuie facuta, insa, precizarea ca importante sume de bani se scurg prin intermediul unor firme, ce au fost infiintate pe numele unor interpusi, tocmai pentru a ascunde destinatia finala a banilor.
In acest context, trebuie adus in discutie numele firmei Ad Mediam SRL, care, sub masca unei agentii de publicitate, intermediaza contractele dintre diversi clienti si Ziarul de Iasi. Si in aceasta privinta exista suspiciuni ca la mijloc nu ar fi vorba decat despre o modalitate prin care actionarul majoritar este tepuit tocmai de angajatii pe care-i tine in conducerea Ziarului de Iasi.

RUSU GABRIEL ALEXANDRU, director Ziarul de Iasi  - Grupul de presa Ziarul SRL, Servicii Cadastrale SRL, Supermedia SA, 4X4 Integral Grup SA, Alfa Invest Romania SRL, Cretaiv Metalco SRL, Metalco SA - Nord Est BB/AC SA, Nord Est Communications SA, Nord Est Distribution SA sucursala Vaslui.

RADU DAN, fost director Ziarul de Iasi - Grupul de presa Ziarul SRL SRL, Nord Est SA, sucursala Vaslui, A.C. Associates SRL, Cilis Conf SRL, Supermedia SA, Graffica Design & Media SRL, Media Production SRL, Multicolor Printing & Pakages SA, Multiprint SA, Verdict SRL, 4X4 Integral Grup SA, Alfa Invest Romania SRL, Nord Est BB/AC SA, Nord Est Communications SA, Nord Est Distribution SA sucursala Vaslui.

MEDIANET SRL - firma a sefilor de la Ziarul de Iasi - Emonitor Consulting SRL, Monitorul Media Grup SA, Press Group SA, Directia Travelnet SRL, Lakota Management SRL, Mediacom Marketing SRL, Necom Net SA.

HRITAC CONSTANTIN, redactor-sef Ziarul de Iasi - Grupul de presa Ziarul SRL, Media Management SRL, Graffica Design & Media SRL, Media Production SRL, Verdict SRL.

CALUSCHI CEZAR FLORENTIN - actionar Ziarul de Iasi - Grupul de presa Ziarul SRL, Karier Recrutare SRL, Affitti SRL, Corposan Servicii Medicale SRL, G.I.I.A.T. - Grupul de Investitii in Industrie Alfa Tehnic SA, Global Management SRL, Mora Electronics SRL, Monitorul Media Grup SA, Neoland Cubis SRL, Nord-Est SA Iasi sucursala Vaslui, Pisi Pet SRL, Press Group SA, Romanian Billboard Network SA, Tucson SRL, Multicolor Printing & Pakages SA, Nord Est BB/AC SA, Nord Est Communications SA, Nord Est Distribution SA sucursala Vaslui.
Cons-Eval-Expert SRL - firma ce administreaza Ziarul de Iasi.

audit concedieri
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (20)

cititor al ZDI  | #136437
Ma mira, partial, cele relatate aici. Daca e asa de mare sandal financiar,iar "închiderea editiei de print fiind, practic, iminenta",in aceste conditii cum de se angajeaza tehnoredactor (anuntul este recent)?!
mandea  | #136438
Scrieti niste minciuni mai mari ca voi. Aiureli cap-coada. Intamplator am avut recent acces la ceva date de la Fisc, si chiar m-am mirat ce bine stau cei de la Ziarul
patrunjel  | #136442
La profesionalismul celor de la BZI nu m-ar mira sa fi trimis chiar ei scrisoarea, dar acum sa pretinda ca de fapt ar fi scrisa de angajati de la ZDI.
vichi  | #136445
Nu ma mira deloc cele relatate, stiind foamea de bani nemunciti care persista de cativa ani buni in Romanica noastra draga. Anuntul poate fi dat in fiecare zi, nu cred ca multi isi doresc sa fie tehnoredactori la ziar. Se plateste prost. Uitati-va la Hritac asta, arata ca un porc si nici nu cred ca este o persoana manierata, generoasa si cu bun simt. Iar cu nemtii nu te joci. Nemtii joaca cinstit. Rusine sa le fie. Nu degeaba ne considera Europa popor de tigani.
fost tehnoredactor la un cotidian local  | #136452
Poate ca se plateste prost ca tehnoredactor, insa unii spun ca nu mai prost decat la BZI :))
partizan  | #136460
Astia de la Ziarul de Iasi fura de 20 de ani, de la toti actionarii pe care i-au avut. Nu conta cine le-a cumparat ziarul, fostul Monitorul de Iasi, luau de la fiecare nou patron cat mai multi bani, dupa care capusau publicitatea.
fost angajat  | #136461
Gasca de la inceput, Lazescu - acum presedintele Televiziunii Romane, Gabriel Rusu - ginerele unui mare comunist, Cezar Caluschi - fiu de activist PCR, Dan Radu - romascan de-al lui Vantu, acum consilierul lui Lazescu la TVR, Florin Zamfiresc - Dumnezeu sa-l ierte, a murit anu' trecut, si Alina Mungiu - mare profesor de politica in Germania, a fost doar la inceput si Cristian Mungiu - laureatul Palme D'Or. Ultimii doi s-au retras la scut timp de la infiintare.
Ulterior a intrat Toni Hritac in actionariat, dar firma initiala Nord Est SRL a fost preluata de Gheorghe Tofan, Tofan Grup SRL, apoi de Sorin Ovidiu Vantu, apoi de Himalaia. In acest moment, fostul Monitorul a devenit Ziarul de Iasi prin 2002, dupa care a mai avut vreo ctiva actionari persoane fizice, de la care a fost preluat de firma germana.
In toti anii de la infiintare, gasca de mai sus a controlat nu numai Primaria Iasi, ci si prefectura, si Consiliul Judetean. De aici tot felul de capuseli: cladirea nu-i a lor si a fost reparata pe banii municipalitatii, spatii de la Alimentara SA au fost prelaute de Caluschi, Hritac, Lazescu, Dan Radu si Danut Prisecariu.
Sleahta de hoti!
Din primul moment au fost pusi pe furat: au inceput Monitorul, in 1991, furand calculatoarele - niste pentium 2, de la Opinia Studenteasca, care era ziarul organizatiilor comuniste ale studentilor.
Danielescu  | #136462
Ba baieti, astia de la Ziarul de Iasi, deontologii presei, au cazut nasol in 1996, cand s-a prabusit Fondul Mutual al Oamenilor de Afaceri, administrrat de SAAFI Invest, a lui george Danielescu. Atunci, baietii au fost anchetati de procurori ca i-au lasat pe mii de ieseni fara bani, dar si Gabi Rusu, si Lazescu si Cezar Caluschi au pus pilele in fucntiune si au tabarat cu ziarul de procurori , de au acuns dosarul in seratre.
toni  | #136464
Pentru cei care nu stiu multe despre gasca de la Ziarul de Iasi. Prin 1992, cand se publica un serial "Jurnalul unei prostituate", redactor sef era unul Florin Florescu, acum popa. Sfintia sa, aranja intalnirea acasa la el cu boarfa care era eroina "Jurnalului". Dar acasa era nevasta lui florescu, doctorita. Atunci, o suna pe nevasta, o chema la ziar sub un pretext oarecare. femeia, de buna credinta, venea - pe vremea aia nu erau telefoane mobile. Parintele - redactor sef Florescu, inainte de venirea nevestii la ziar, pleca cu boarfa acasa. Intre timp, nevasta-sa ajungea la ziar, unde Dan Radu, Toni Hritac, Caluschi, ii spuneau ca Florescu a plecat de urgenta la prefect, sau la primar, sau la Politie, sau la CFR, sau la doi s'un sfert, si ar fi bine sa-l astepte impreuna, ca s-ar parea ca e ceva si grav, si important. In tot timpul asta, popa - redactor sef tragea la rame cu boarfa, pana i se innrosea de tot barba lui blonda. Cand termina, venea la ziar, bolborosea ceva lui Dan Radu, Hritac sau Caluschi, isi lua nevasta si plecau la masa, sau la cumparaturi, sau in alta parte.
Acuma, toti mai calca stramb, dar golanii se acopereau intre ai, ca si in cazul lui dan Radu si Gabi Pisaltu, secretara de la Ziarul. Plecau amandoi sa manance la cantina din Tudor, se opreau la camin si da-i nenica. Barbatu lui Gabi Pisaltu, isi poarta si acum coarnele de cerb cu mandrie.
mos craciun  | #136479
nu stiu ce va faceati fara ziarul de iasi, subiect tare, asa va mai vindeti ziarul printre masini.rusine domn ***** si alte beizadele de BZI.
INVIDIOSILOR!
hotomanii  | #136495
Moralitatea lui Toni hritac - clameaza pe toate canalele de informare cat de deontolog este el si ce dreptate mai face in oras... Da' sa spuna minunatul deontolog cum a cumparat actiunile de la fabrica de bere Zimbru - cu ai cui bani, cum i-a dat inapoi, cand?
Apoi, ce legatura este intre acest mare om si colonelul Ciurlau, ultimul sef al securitatii de la Iasi? Nu cumva e chiar nepotul securistului?
Ticu Isari  | #136499
Ziariştii SS

Pe strada Împăcării a început un război.
Cătălina Bacuşcă se luptă cu ziarul Monitorul. Locuieşte deasupra magazinului lor alimentar şi nu mai are linişte şi pace în casă. Fiţuică securistă se dă drept un ziar care stă de vorbă cu oamenii, dar veţi vedea ce fel de ajutor dau aceşti viermi românilor.
Acest aparat de control şi monitorizare al Securităţii a făcut mult rău. Cine le intră în monitorul lor nu mai are tihnă, cât despre dreptate şi adevăr, nici pomeneală.
Prin afaceri murdare şi cu bani de la Soros, mafiot financiar, căruia guvernul englez i-a interzis accesul în Regatul Unit al Marei Britanii, au făcut o reţea media care controlează viaţa românilor; o adunătură de spioni, duşmani ascunşi ai democraţiei şi libertăţii de exprimare.
O vorbă din popor spune că cine se aseamănă se adună, aşa că s-au înhăitat cu mafioţii liberali. Sediul redacţiei este burduşit cu banii ieşenilor, care i-au depus într-o veselie greu de descris.
Ziariştii de la Monitorul au furat tot, ca în codru, toate spaţiile comerciale. Tari în clanţă, fac legea după bunul lor plac. Cine să-i vină în ajutor familiei Bacuşcă? Toţi fug de acest caz ca de dracul de tămâie.
Magazinul este chiar sub apartamentul acestei familii. Au pus mâna pe uscător, din care au făcut o magazie, dar s-au extins şi pe casa scării. Blocul nu mai are linişte, aprovizionarea se face noaptea cu muzica dată la maximum de la radioul lor, Nord Est.
Locatarii au spus că de mâine dimineaţă nu mai cumpără ziarul Monitorul, dar nu ştiau că banii, pe care i-au depus la SAFI, sunt tot la ei şi au frică să nu-i piardă. Cu siguranţă vor rămâne cu buza umflată.
Cătălina Bacuşcă a vorbit şi ea în faţa camerei de luat vederi, era cea mai necăjită. După interviu s-a întors în apartament. Cineva bătea cu putere în uşă. Femeia a deschis. În prag, era un individ, care flutura o legitimaţie de ziarist. Limaxul i-a spus că îi va distruge familia, dacă nu încetează cu reclamaţiile.
Familia Bacuşcă are un băieţel de zece ani. Viermele a ameninţat că îi va răpi copilul.
De trei zile, Andrei stă în casă, şi nu deschide uşa la nimeni.
4 decembrie 1996
Aurel  | #136500
Asa ceva nu puteam sa cred vre-o data,am fost un mare cititor al acestui ziar,dar m-am inselat.Pina acum cind am vazut ce poate face niste sefi de ziar.Daca este adevarat ce se spune la pusccarie cu ei.
deea  | #136512
Voi aveti ceva personal cu Toni Hritac si asta se poate vedea de la o posata...ce jurnalisti sunteti voi daca va folositi de aceasta "fitzuica"ca sa va reglati conturile? Nici nu-l cunoasteti pe omul asta si va legati inclusiv de viata lui personala si ma refer aici la cei care comenteaza in josul paginii si care, probabil, acum inainte de Sarbatori abia asteapta sa mai faca un comentariu rautacios la adresa oricui.Daca va plictisiti va sugerez sa faceti o fapta buna pentru ca sigur ziua dumneavoastra va fi mai buna...sa va fie rusine pentru toate porcariile pe care le scrieti in ziarul asta.
trafick  | #136519
De trei saptamani, numarul de vizitatori ai Ziarului de Iasi pe internet scad continuu. Nimic nu s-a schimbat in editia electronica, nici in cea pe hartie, dar numarul vizitatorilor scade. Scade mai mult decat e normal, comparativ cu BZI sau cu oricare alt ziar. Acuma se confirma ca taficul - numarul de vizitatori unici era rezultatul clicurilor platite pe alte site-uri. Adica, se contorizeaza si clicurile date de un vizitator al altui site, ceea ce ridica artifical numarul vizitatorilor unici. Astia, da, deontologi! Pe baza clicurilor, Hritac atrage reclama, si banii pentru firmele capuse, si nemtii raman cu praful de pe toba. Oare cum or face sa declare tirajul lor mare, si sa insele BRAT - Biroul Roman de Audit al tirajelor? Sapati si gasiti rapsunsul!
adevaratul TRAFICK  | #136520
Bai, tafick, tu chiar nu stii sau te faci ca nu stii> in urma cu vreo trei - patru ani la Suceava a iesit unscandal tocmai pe pomparea cifrelor de tiraj ale editiei locale, Monitorul de Suceava, din reteaua Ziarului de Iasi. Totul era foarte simplu: editorul Monitorului de Suceava avea vreo cateva firme de distributie ziare. Factura ziarele luna de luna, la BRAT facea raportarile la sase luni cu cifrele din facturi. Raportul evidentia "clienti in curs de incasare" si totul era in regula la biroul Roman de Audit. Dupa ce trecea auditul semestrial, firma de distributie a editorului, adica chiar a Monitorului de Suceava, facea retur de marfa, storna facturile din contabilitate si toata lumea era multumita. BRAT raporta un tiraj imens pentru Suceava - vreo 12 mii de exemplare vandute zilnic, cifrele erau oficiale iar agentiile de publicitate pompau bani catre Montorul de Suceava. Uneori, la sfarsit de luna, delegati ai Moniytorului mergeau pe la partidele politice din suceava si le cereau sa primeasca si sa achite cate o "Facturica" de una sau doua mii de euro, chipurile pentru ca au avut abonamente la ziar.
Totul a mers struna, pana cand unul dintre fostii angajati - actionari de editorul Monitorului de suceava, a revenit in Romania, din Canada - unde emigrase, a vazut raportarile oficiale, a numarat profitul incasat ca actionar si cand a cerut explicatii, sa cadea pe spate, nu alta. A organizat o conferinta de presa, a spus totul la oameni, si a plecat inapoi in Canada, scarbit de afacerile Ziarului de Iasi.
Mona Dirtu  | #136522
Mai copii, de ce mancati voi rahat despre Toni, domnul Lazescu si Dan Radu, cu Cezar. Uite, eu, sunt foarte multumita de colaborarea cu acesti giganti ai presei europene. Intai, am fost reporter pe administratie locala la Monitorul si am facut teren. Apoi, am infiintat o agentie de presa la Monitorul, cu care n-am facut mare lucru, dar dadea bine la imagine. Apoi, am plecat la orioflame, unde am muncit cativa ani, dar nu se compara cu presa. Am plecat la bucuresti, unde am falimentat in jmatate de an o revista economica. Nu mi-am pierdut curajul, am inghitit si am dat vina pe altii, ca de obicei, si am mers mai departe. Am tinut legatura strans cu Domnul Lazescu si iata, acu, imi dovedesc adevarata valoare: am fost numita consilier al presedintelui TVR! Un post important! ce daca presedintele TVR este Alexandru lazescu, nu-i si el om? Ce daca ridica din umeri tot timpul, ca-i cade haina? Important este sa stii unde si cum sa pupi!
Mona Dirtu
PS
Am norocul sa lucrez de aceasta valaore imense si incomparabila, care poarta numele de Dan Radu, si el consilier la TVR, tot al Presedintelui! refacem vechea gasca, dar acum pe bani publici, ca-i mai simplu. Pa!
pogonici  | #136570
Pentru ***** de Iasi

Daca tot detineti atatea informatii, de ce nu publicati si respectiva scrisoare a angajatilor de la Ziarul de Iasi, care se plang? Mai baieti, in primul rand va autodescalificati cu asa mijloace profesioniste de a face presa. Macar de v-ar fi rusine...
carmen  | #219619
vai mama lor celor de la ziarul de iasi in frunte cu marea( la propiu) lor secretara
magda  | #233542
inteleg ca aveti ceva cu ziarul dar cu viata personala a oamenilor ce aveti? Bine ca Gabi Pisaltu a fost fata desteapta si a stiut si sa manance si sa se intinda pe paturile din camine in Tudor iar acum e familista convinsa si se plimba cu sotul tot prin Tudor dar acum e doamna si se plimba prin Mall ca a fost fata desteapta si a stiut sa joace teatru si e tot cu sotul ei, ori a fost ea prea desteapta ori a stiut el sa inchida ochii, asa cu au facut si ceilati mai jos relatati.
Si dupa cum vad acum cei mai tari sunt BZI ca stiu sa fie prezenti peste tot si au pagina electronica minunata si sunt primii inaintea evenimentelor.
Bravo BZI si felicitari.
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.3361 (s) | 22 queries | Mysql time :0.187001 (s)