Economic Local

Scandalul facturilor la energia electrică! Ieșenii au așteptat disperați ore în șir în fața sediului E.ON după ce au aflat că vor plăti mai mult la electricitate

Publicat: 07 ian. 2021
O imagine cu aglomerația de la sediul E.ON din Iași, unde clienții s-au așezat la rând pentru a afla informații despre noile contracte la energia electrică, dar și despre cum pot să plătească mai puțin pentru facturile primite în anul 2021
Ieșenii s-au așezat la rând încă de la primele ore ale dimineții, chiar înainte de deschiderea sediului E.ON, pentru a cere lămuriri cu privire la noile contracte pentru furnizorul de energie electrică, dar și despre noile tarife

Imediat după ce ieșenii au aflat că va crește factura la electricitate de la 1 ianuarie 2021, au aglomerat sediul E.ON pentru a negocia contractele pentru curentul electric. Piața de electricitate a devenit complet liberalizată, ceea ce înseamnă că ieșenii nu mai plătesc prețuri stabilite de ANRE, ci trebuie să compare și să-și aleagă oferta care li se potrivește cel mai bine. Termenul de modificare a contractelor a fost prelungit până la data de 31 martie 2021

Începând de luni, 4 ianuarie 2021, ieșenii au stat la cozi interminabile ore în șir pentru a primi informații cu privire la noile contracte la energia electrică. Clienții din Iași au aflat că prețurile la facturi vor crește cu 13 până la 23 la sută, astfel că au venit speriați la sediul E.ON pentru a afla ce pot face ca să nu primească facturi mari. Ieșenii veniți chiar și de la 60 de kilometri distanță de municipiu au stat la rând și 3 – 4 ore în fața sediului E.ON pentru a discuta cu reprezentanții furnizorului de energie electrică despre noile modificări din anul 2021 privind piața energiei electrice.

Dacă unii dintre ieșenii au plecat lămuriți, cei mai mulți dintre aceștia nu au aflat prea multe lucruri despre ce înseamnă liberalizarea pieței de electricitate și cât vor plăti mai mult la facturi. Cei care au stat la coadă acuză autoritățile că nu i-au informat cu privire la noile facturi și au fost nevoiți să afle din presă despre măririle din acest an.

Ieșenii au aglomerat sediul E.ON după ce au aflat că vor crește prețurile la energia electrică

Maria Iorgu, una dintre ieșencele care au stat la rând, venită din comuna Țibănești, spune că nu a fost informată prin sms, pe Internet sau prin poștă, despre faptul că va crește prețul la energia electrică și a venit să vadă ce presupun noile modificări.

„Eu stau aici de la 8 jumătate, înainte să se deschidă sediul. Au venit mulți și s-au așezat la coadă. Am stat jumătate de oră la rând, m-am dus și am discutat la ghișeu, dar tot nu am înțeles mare lucru. Deci știu că plătesc mai mult, dar nu cu 26 de lei, ci cu 10 lei. O să văd când îmi vine factura”, spune ieșeanca.

O altă clientă E.ON, din Iași, care a stat la rând aproximativ două ore, spune că deși a aflat din presă că se scumpește curentul, nimeni de la firmă nu i-a spus nimic.

„Primesc regulizarizare din luna mai, luna a 5-a, de anul trecut. Vine factura, o plătim, apoi din nou vine o regularizare și nu mai știm ce trebuie să plătim. Nouă ne este frică să nu ne taie lumina și am venit azi pentru că luni nu am mai stat la coadă. Era târziu și nu mai apucam să intrăm la E.ON. Azi (ieri – n.r.) am venit dimineață și cred că stăm de o oră, cel puțin. Sunt oameni care stau deja de la 9, deci au câteva ore. Nu ne-a spus nimeni nimic despre ce trebuie să plătim. E strigător la cer”, spune Aurelia, client E.ON.

Ieșean: „Am observat că sunt mulți oameni care nu înțeleg despre ce e vorba, ce e cu noile prețuri”

Astfel, ieșenii care rămân la furnizorul de electricitate E.ON au cerut ori modificarea contractelor prin obținerea unor noi oferte pe piața concurențială, ori schimbarea furnizorului de energie. Cei mai mulți însă dintre cei care au venit începând de luni, 4 ianuarie 2021, la sediul E.ON, au ales să rămână la acest furnizor.

„Mi-au spus că o să plătesc mai puțin de 13 la sută, adică vreo 5 la sută. Scrie pe noul contract. E un preț bun. Dacă mă duceam la alt furnizor, nu îmi convenea prețul. O vecină s-a dus la alt furnizor și în prima lună a primit 600 de lei factura, de 4 ori mai mare față de cea primită de obicei. A revenit la E.ON. Sunt bucuros că am reușit azi să obțin noul contract, dar am observat că sunt mulți oameni care nu înțeleg despre ce e vorba, ce e cu noile prețuri”, spune Ioan, unul dintre pensionarii care au discutat cu reprezentanții furnizorului de electricitate.

O ieșeancă care a așteptat la sediul E.ON a primit o factură de 1.700 de lei chiar înainte de Crăciun

O altă ieșeancă venită de la 60 de kilometri distanță de Iași, Liliana Robu, spune că a venit cu soțul, pentru că a primit înainte de Crăciun o factură de 1.700 de lei.

„Am tot primit anul trecut facturi mari, una de 900 de lei, alta de 250 de lei. Eu stau la casă și am ceea ce are orice vecin. Un boiler, o mașină de spălat. Nu consum atât de mult într-o lună ca să plătesc 900 de lei. Cei de la E.ON mi-au spus că nu s-a făcut regularizarea și nu s-a citit contorul din cauză că e pandemie și nu pot veni la mine acasă. Un an de zile nu au citit contorul. Am stat o oră la coadă și acum a intrat soțul meu să vorbească cu doamnele. Nu știu ce e cu noile contracte, cu noile măriri, am aflat de la televizor. Am înțeles că intră doar 5 persoane la ghișeu”, spune Liliana.

Ministrul Energiei, Virgil Popescu, afirma că oamenii nu vor trece obligatoriu în serviciul universal, care e mai scump. Acesta spunea că nu e normal ca serviciul universal, gândit ca o excepție pentru anumite situații, să fie acum regula pentru 6 milioane de români. El a criticat și lipsa unei campanii de informare pe acest subiect.

A fost prelungit termenul pentru modificarea contractelor de energie electrică până la data de 31 martie 2021

Perioada de modificare a contractelor a fost prelungită până la data de 31 martie 2021, după cum se arată în comunicatul Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei.

„Având în vedere impactul procesului de liberalizare a pieței de energie electrică, de la 1 ianuarie 2021, asupra clienților casnici, necesitatea asigurării unei bune informări de către furnizorii de ultimă instanță, precum și asigurarea condițiilor necesare încheierii contractelor de furnizare a energiei electrice cu respectarea condițiilor impuse în contextul pandemiei de COVID-19 și pentru ca procesul să se desfășoare în beneficiul consumatorului final, a fost prevăzută măsura de prelungire pâna la 31 martie 2021 a perioadei în care pot fi încheiate contracte de furnizare a energiei electrice, astfel încât clienții casnici să beneficieze de prețul din oferta concurențială”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de ordin elaborat de ANRE.





Comentarii
  • Ministrul Energiei-dl.Popescu, a avut o super idee care dincolo de formula corecta ar conduce si la evitarea acestei dezordini…organizata! Mai exact, a propus ANRE trecerea automata a contractelor in derulare la varianta concurentiala de pret a actualilor furnizori! Adica vom primi pretul cel mai mic anuntat si inregistrat in oferta furnizorului actual inaintata si inregistrata la ANRE! Ulterior, cine nu este multumit poate alege un alt furnizor din piata! Dar se pare ca lucrurile se vor rezolva tot in varianta clasica, romaneasca-creaza panica, se vor trece contractele in varianta cea mai scumpa si dupa 2-3 luni de plati suplimentare la facturi-pana cand se dumiresc cu totii, aceasta mafie a energiei autorizata de stat ne va fi jupuit iar si iar!

  • Ce ti se pare concurential sa treci pe toata lumea din oficiu la furnizorul initial pe piata concurentiala? Pai i s-ar pune in cap firmele. Nu e normal asa ceva, e neconcurential, discriminatoriu si incorect. Categoric 80 la suta nu se vor mai schimba la alta firma din comoditate, lipsa timpului, ignoranta. Si atunci firmele celelalte sunt dezavantajate voit. E caz de incalcare a principiilor concurentei.

  • tipic romanesc, niste lepre de pupincuristi aserviti strainilor dornici de imbogatire ne0o trag de nu ne vedem.Votati ca prosti PNL si USR + , si va-ti luat o muie europeana prostilor !

  • Spuneti cu ce au contribuit aceste firme straine la imbunatatirea serviciilor ? cu nimic , tensiune si amperaj scazut , intreruperi dese de energie ,transformatoare vechi sau depasite , si multe alte neajunsuri.In schimb facturi din ce in ce mai mari.Firme cu 2-3 angajati cu tranzactii de milioane de euro ale ,,baietilor destepti ” , oare cine sunt acestia ? in slujba cui sunt ? unde merg banii? intrebari la care trebuie cineva sa raspunda cit mai repede !

  • ………..unde sunt buhaii promovarii interactiunii online inclusiv cu asemenea talhari! DE CE nu ii luati la impins vagoane pentru asemenea umilinta, cand platesc minim 0,7 eurocenti pentru comunicarea facturii lunare!!!

Adauga un comentariu