News Flash:

Schema Jafului de la Apele Romane - VEZI FACSIMILE

16 Iulie 2010
5196 Vizualizari | 4 Comentarii
Constantin Comanescu
• Frauda totala descoperita de reporterii BUNA ZIUA IASI, in cazul Jafului de la Apele Romane, este de aproximativ 25 miliarde de lei vechi, adica peste 43 la suta din valoarea totala a contractelor incredintate lui Constantin Comanescu • Banii au intrat in conturile Com Beton SA, raportandu-se ore de manopera ce nu au fost efectuate si umflandu-se chiar si de 25 de ori pretul transportului materialelor • Aceste metode nu puteau fi aplicate fara complicitatea angajatilor Directiei de Ape Prut, aflati la acea vreme in subordinea directorului Corneliu Cretu • Ministerul Mediului a dispus efectuarea unui control

La lucrarile efectuate la digurile de pe Prut in 2008 s-a furat cu un tupeu fara margini. BUNA ZIUA IASI a dezvaluit modul in care, prin incalcarea flagranta a legii, Apele Romane, prin Directia de Ape Prut, a incredintat direct, fara licitatie, firmei Com Beton SA cinci contracte in valoare totala de 57 miliarde lei. Aceasta afacere a fost posibila datorita legaturilor puternice dintre baronul liberal de la acea vreme Relu Fenechiu, directorul Directiei de Ape Prut, Corneliu Cretu, si patronul Com Beton SA, controversatul om de afaceri Constantin Comanescu. In editia de astazi BZI dezvaluie falsurile la care s-a recurs pentru ca firma lui Comanescu sa incaseze repede cea mai mare parte a banilor alocati pentru refacerea digurilor de pe Prut. Mai precis, la o saptamana de la data semnarii contractelor, Com Beton SA a si incasat peste 77 la suta din valoarea totala a lucrarilor. Lucru imposibil, deoarece lucrarile nu puteau fi realizate intr-o perioada atat de scurta de timp. Totusi, pentru ca banii sa ajunga in conturile firmei lui Comanescu, au fost intocmite situatii fictive de lucrari, care au fost acceptate si aprobate de angajatii de la Apele Romane. In situatiile de lucrari apar minunatii pe care nici macar un student in primul an de la Facultatea de Constructii nu le-ar crede. Calculele arata ca, intr-o singura saptamana, firma lui Comanescu a folosit 2.166 de angajati numai pentru cele cinci obiective de pe Prut. In plus, au fost modificate preturile din ofertele depuse inainte de atribuirea contractelor. Numai la transportul cantitatilor de piatra, pretul a fost umflat de cateva ori.
BZI prezinta mai jos cum s-a furat, la fiecare dintre cele cinci contracte, prin raportari false de ore de manopera si prin umflarea preturilor la transport.

Salariati inexistenti

La data de 2 decembrie, la 11 zile de la semnarea contractului, Com Beton SA a emis factura fiscala numarul 51385, pentru efectuarea unor lucrari la obiectivul "Supraînaltare dig mal drept rau Prut în zona Sculeni". Valoarea facturii este de 2.347.200 lei (23,47 miliarde lei vechi), reprezentand 77,58 la suta din valoarea totala a contractului. La fel ca si in cazul celorlalte obiective, factura a fost emisa pentru lucrari ce ar fi fost executate in decursul unei saptamani, in perioada 22 noiembrie 2008 - 28 noiembrie 2008. Mai grav este faptul ca pe 28 noiembrie, reprezentantii Directiei de Ape Prut au semnat procesele verbale de receptie a lucrarilor. BZI demonstreaza insa ca acele lucrari nu puteau fi efectuate intr-o perioada atat de scurta de timp si ca, prin urmare, procesele verbale de receptie au fost semnate in fals. Pentru cele sapte zile in care s-ar fi efectuat lucrari, dintre care doua zile nelucratoare în mod oficial, s-au facturat peste 77.766 ore de manopera. Calculele demonstreaza ca, daca muncitorii ar fi lucrat si in zilele libere, la 8 ore pe zi, numai pentru aceasta lucrare ar fi trebuit sa fie angajati 1.389 de oameni. In contractul semnat pentru obiectivul "Supraînaltare dig mal drept rau Prut în zona Sculeni", tariful pentru manopera, conform ofertei depuse de Com Beton SA, a fost de 7,8 lei pe ora, reprezentand un salariu net de 1.326 lei pe luna. Din informatiile detinute, la acea vreme, salariile pe care le-au primit angajatii Com Beton SA pentru aceasta lucrare au fost mult mai mici, ceea ce înseamna ca reprezentantii societatii au prejudiciat din nou statul roman prin încasarea necuvenita a sumelor rezultate din diferenta.

Inca 3 miliarde furate din condei

Prin aceleasi metode, Com Beton SA si-a insusit sume nejustificate si la lucrarea "Consolidare mal rau Prut, Dranceni". Tot pe 28 noiembrie, Com Beton a emis o factura pentru contravaloarea a 78,42 la suta din contract, adica pentru suma de 315.290 lei (3,15 miliarde lei vechi). Conform situatiei de lucrari prezentata de Com Beton SA si aprobata de functionarii Directiei de Ape Prut, pentru numai sapte zile de lucru, au fost facturate 8.627 de ore de manopera. Calculele arata ca, pentru acest obiectiv, au fost folositi 154 de muncitori, altii decat cei 1.389 folositi la prima lucrare.
De asemenea, la acest obiectiv, au fost platite sume nejustificate pentru transportul materialelor. Pentru transport au fost facute plati chiar si de trei ori mai mari decat pretul pietei la acea data. In functie de greutatea incarcata, Com Beton SA a practicat preturi cuprinse intre 8,8 lei pe kilometru si 10 lei pe kilometru. In aceeasi perioada, 2008 - 2009, transportatorii cereau intre 3 lei si 3,6 lei pe kilometru. Ba chiar în documentatia depusa la Apele Romane, pretul comunicat pentru transport de catre furnizorul de piatra, Calcarul Pojorata SA este de 3,75 lei/km. Practic, rezulta din acest artificiu o suma de aproximativ 45.000 lei brut, la care se mai adauga cota de indirecte, profit si TVA, rezultand o frauda de 62.000 lei.

Clonele lui Comanescu

Si la al treilea contract pe care firma lui Comanescu l-a castigat cu dedicatie, respectiv "Consolidare de mal rau Prut în zona Horodistea", in valoare totala de 873.600 lei (8,73 miliarde lei vechi), Com Beton SA a inghitit 75,71 la suta din bani, la numai cateva zile de la semnarea actelor. Factura cu numarul 5.1382 a fost si de aceasta data insotita de situatii a unor lucrari fictive. La data de 2 decembrie 2008, a fost prezentata prima situatie de lucrari, care se presupune ca au fost executate si pentru care a fost facturata suma de 625.580 lei, inclusiv TVA. La aceasta situatie de lucrari s-au facturat 9.840,73 ore manopera, ceea ce denota ca pe acel santier, în cele sapte zile aferente situatiei de lucrari, a existat o forta de munca de 176 persoane, altele decat cele 1.543 persoane de la primele doua obiective mentionate.

Preturi umflate de 25 de ori!

La contractul privind obiectivul "Consolidare de mal rau Prut în zona Baranca", in valoare totala de 815.980 lei (8,15 miliarde lei vechi), firma Com Beton SA a incasat dupa emiterea primei facturi, cu numarul 51381, 76,66 la suta din banii destinati realizarii acestei lucrari. La data de 2 decembrie a fost prezentata prima situatie de lucrari, pentru care s-a facturat suma de 661.400 lei (6,61 miliarde lei vechi). Si de aceasta data, functionarii din subordinea directorului Corneliu Cretu au aprobat situatia de lucrari prezentata de firma lui Comanescu, fara sa verifice daca banii platiti sunt justificati sau nu. Conform situatiei de lucrari, au fost decontate 8.200 de ore de manopera, ceea ce inseamna ca pe santier, in numai sapte zile, au fost prezente 147 de persoane, altele decat cele 1.719 persoane care se ocupau de lucrarile la celelalte obiective.
Cateva zile mai tarziu, alte situatii de lucrari false au fost aprobate de angajatii de la Apele Romane. Din nou la transporturi s-a practicat un pret foarte mare, de aceasta data de patru ori mai mare. Din acest artificiu a rezultat un prejudiciu de 165.000 lei inclusiv TVA.
Tunul cel mare Com Beton SA l-a dat atunci cand a facturat transportul betonului. Aici a practicat un pret de 25 de ori mai mare!!! Mai precis, a facturat un pret de 188 lei/ metru cub la fiecare 10 kilometri parcursi.

Ultimul tun

Ultimul obiectiv, acelasi jaf! La contractul "Amenajare rau Prut în zona localitatii Petresti", prin factura 51383, Com Beton SA a solicitat efectuarea unei plati de 478.070 lei (4,78 miliarde lei), echivalentul a 77,38 la suta din valoarea totala a lucrarii. Frauda a fost comisa tot prin facturarea unui numar enorm de ore de manopera. Astfel, au fost facturate 16.747,23 ore de manopera, ce puteau fi lucrate de 300 de persoane, altele decat cele 1.866 care erau ocupate cu celelalte patru obiective. Prin urmare, rezulta ca firma Com Beton ar fi trebuit sa aiba angajati cel putin 2.166 persoane care au lucrat direct în productie, la care trebuiau sa se adauge si personalul remunerat din cota de indirecte. Aceasta cota reprezinta practic cheltuielile societatii care nu sunt legate strict de obiectivul contractat: directori, contabili, personal TESA etc. Prin aplicarea unei cote ridicate de indirecte (facilitata de încredintarea directa a lucrarilor), respectiv 10%, Comanescu a încasat nejustificat peste 4,5 miliarde lei vechi fara TVA.

Evaziunea fiscala

Marea frauda fiscala care s-a produs legata de cele 5 contracte si pe care institutiile conduse de oameni politici numiti de baronul Fenechiu refuza sa o scoata la iveala are la baza falsificarea situatiilor de lucrari si raportarea fictiva a personalului angajat.
Comanescu a incasat de la stat bani pentru salarizarea a 2.166 angajati, precum si darile aferente bugetelor de asigurari de sanatate, pensii, somaj etc, întocmind mai multe documente false. In schimb, atunci cand a raportat catre organele statului situatia obligatiilor sale catre bugetul de stat, raportarile au fost întocmite pentru numarul de angajati reali, undeva în jurul a 350 de persoane (conform datelor furnizate de ANAF). Prin urmare, diferenta de bani aferenta celor 1.800 angajati a ramas în conturile Com Beton, inclusiv banii încasati aferenti bugetelor de sanatate, somaj si pensii. Printr-un calcul simplu se observa ca în acest fel Comanescu a fraudat statul roman, prin falsificarea unor documente si situatii de lucrari, cu peste 786.000 lei brut. La aceasta suma se adauga cotele de contributii la bugetele de sanatate, somaj, pensii care însumate reprezinta un procent de 28% care se aplica la aceasta suma, iar apoi 10% cota de indirecte, 5 la suta profitul si 19 procente TVA-ul, ajungandu-se în acest fel la peste 13,8 miliarde lei vechi.
Asa cum am aratat în materialele precedente, din falsificarea unor totaluri la situatiile de lucrari, firma lui Comanescu a mai furat peste 10 miliarde de la bugetul de stat. Prin însumarea acestor valori, rezulta o frauda totala descoperita de reporterii BUNA ZIUA IASI de aproximativ 25 miliarde de lei vechi, adica peste 43% din valoarea totala a contractelor.
Si totusi, politistii ieseni care au instrumentat acest dosar penal au propus neînceperea urmaririi penale în cazul celor vinovati.

Comanescu cumpara tacerea presei

Dezvaluirile cotidianului BUNA ZIUA IASI au alarmat si autoritatile centrale, care au decis demararea unei anchete, in urma careia sa fie identificate persoanele care se fac vinovate de Jaful de la Apele Romane, urmand ca acestea sa fie deferite justitiei. In incercarea de a iesi basma curata din aceasta afacere, Constantin Comanescu, patronul Com Beton SA, cumpara spatii largi de publicitate in presa locala, platind astfel tacerea. Ieri, Ziarul de Iasi i-a pus la dispozitie lui Comanescu aproape o jumatate de pagina, in care acesta a explicat ca, de fapt, Jaful de la Apele Romane a reprezentat o lucrare strategica, de pe urma careia Romania si-a reintregit teritoriul. Nu este pentru prima data cand Ziarul de Iasi primeste drept compensatie mii de euro pentru a închide ochii în cazuri flagrante de coruptie si jaf, dar proclamandu-se în continuare liderii onestitatii si deontologiei locale.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

Galerie Foto

Corneliu Cretu
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (4)

l e n t i l e i e ft i n e  | #115206
5 0 l e i ...L E N T I L E D E C O N T A C T........ i d m a l l _ e y e s
mihai  | #115217
Bagati la puscarie.nu inainte de a li se confisca averile din care sa se execute adevarata lucrare , si sa se plateasca daunele la adevarata lor valoare ,tuturor celor care au avut de suferit de pe urma inundatiilor. DAR TARE MA TEM CA ...SE VA PUNE BATISTA PE TAMBAL...
ceapa din dacia  | #115227
poate intr`o zi cand lumea o sa se sature de panaramele astea, o sa fiu la tine acasa in mort`tii mat`i cu un gun pe tampla mat`i si pe a copiilor ma`ti si a neamului mat`i, ciuruiv`as pe toti
unu  | #115263
da' cum ai reusit sa calculezi atit de precis numarul de angajati ? si poate ca asa a fost, antreprenorul general putea subcontracta o parte din lucrari. eu te sfatui sa mai faci si alte variante de calcul, ca poate ai sa intelegi si tu cum se calculeaza un deviz de lucrari.
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2639 (s) | 23 queries | Mysql time :0.141867 (s)