News Flash:

Schimbarea de strategie implica simplificarea legislatiei si cresterea in rigurozitate a contractelor de vanzare-cumparare

2 Aprilie 2001
653 Vizualizari | 0 Comentarii
•Marile intreprinderi din Iasi care vor fi scoase la privatizare vor fi facute mai intai atractive pentru investitori •In cursul conferintei de presa desfasurata la APAPS Iasi, directorul Mihai Mustata a demonstrat ca are cunostinta despre procesul privatizarii

La sfarsitul saptamanii trecute, directorul Sucursalei Regionale NE a Autoritatii pentru Privatizare si Administrare a Participatiilor Statului (APAPS), Mihai Mustata, a decis sa dea pentru prima data ochii cu presa, dupa mai bine de o luna de la numirea sa in functie. Directorul APAPS Iasi, Mihai Mustata, a tinut sa se scuze pentru faptul ca nu s-au stabilit inca la nivel central domeniile de lucru, precum si atributiile fiecaruia. "In prezent, se lucreaza intens la nivelul Autoritatii pentru Privatizare si Administrare a Participatiilor Statului Bucuresti la aceasta problema. Dupa clarificarea acestor amanunte, cu siguranta se va putea discuta pe indelete", a spus, in deschiderea conferintei de presa, Mihai Mustata.
Cu toate acestea, directorul APAPS a prezentat per ansamblu ceea ce s-a realizat precum si ce se va efectua in cursul acestui an.

Privatizarea la Iasi a mers greu

La Sucursala Regionala Nord Est a APAPS lucreaza 17 angajati si ii sunt arondate judetele Botosani, Suceava, Neamt, Vaslui, Bacau si Iasi. In prezent, in aceste judete statul roman mai detine participatii la 196 de societati comerciale. Dintre acestea, la 142 de firme, APAPS Iasi controleaza mai mult de 50% din capitalul social, iar la alte 18 firme detine controlul a mai mult de 20% din capitalul social. In fiecare judet arondat, in prezent, Sucursala Regionala Nord Est a APAPS controleaza participatii ale statului roman la 16 societati din Bacau, la 33 de firme botosanene, la 60 din Iasi, 43 din Neamt, 25 din Suceava, precum si la 19 din Vaslui. Dintre acestea, 38 sunt din domeniul agriculturii si serviciilor agricole, 26 din comert, 25 din industria usoara, 15 din cea chimica, 13 din industria alimentara, iar 79 din diverse alte domenii de activitate. Prin urmare, directorul APAPS, Mihai Mustata, a precizat ca aceste date ilustreaza ca Iasul a avut de privatizat mult mai multe societati, dar si procesul in sine a mers mult mai greu. "In multe domenii de activitate si la suficiente societati s-a vazut clar ca privatizarea a fost fortata. Astfel, este explicabil ca la nivelul autoritatii se inregistreaza zilnic in jur de 30 de procese noi. Toate acestea provin din etapa fortata de privatizare".
De altfel, directorul APAPS Iasi a tinut sa mentioneze ca in luna de cand se afla la conducerea Sucursalei Regionale NE privatizarea s-a facut cu mult mai mult discernamant. Acest fapt este oarecum surprinzator daca tinem cont de faptul ca in cursul lunii martie nu s-a incheiat practic nici un contract de privatizare. Chiar Mihai Mustata a afirmat ca "desi procesul pare sa se fi stopat, totusi acesta continua. Ceea ce se doreste este ca privatizarea sa nu fie un esec".

43 de contracte de privatizare reziliate

In prezent sunt inregistrate unsprezece litigii (contestatii in privatizare), in cazul urmatoarelor societati comerciale: SC Autotransport Iasi, Balastiera Cristesti, Constructii Hidrotehnice Iasi, Siraj Impex Iasi, Nectar Pascani, Fibracis Veresti din Suceava, Vastex Vaslui, Savinvest Saveni, Stipo Dorohoi, Agrocom Botosani, Petrodava Piatra Neamt. De altfel, pana acum au fost reziliate in total 43 de contracte de vanzare-cumparare de actiuni. In opinia directorului Autoritatii pentru Privatizare si Administrare a Participatiilor Statului Iasi, Mihai Mustata, cauzele care au dus la rezilierea contractelor au fost in principal neplata ratelor, precum si nerespectarea clauzelor contractuale referitoare la angajati. "De exemplu, la Nectar Pascani, instanta de judecata a aprobat rezolutionarea contractului, iar daunele pe care le cerem pentru proasta administrare se ridica la 1,3 miliarde lei. De asemenea, la Sinta s-a reziliat contractul deoarece Marcel Popa nu a achitat sumele pe care contractul le prevedea. De altfel, acesta nici nu a venit vreodata sa se intereseze la APAPS si prin urmare societatea va fi scoasa din nou la privatizare. Pana acum s-a pus egalitate intre privatizare si vanzare, insa intre acesti doi termeni nu se poate pune semnul egalitatii", a declarat Mihai Mustata.

Credite preferentiale pentru marile societati

In ceea ce priveste marile societati iesene care nu si-au gasit inca un cumparator - Nicolina, Fortus, Tepro - directorul APAPS Iasi este de parere ca privatizarea acestora va fi foarte dificila daca nu se va incerca cresterea atractivitatii lor. Acest proces de transformare s-ar traduce prin cresterea nivelului investitiilor, restructurarea activitatii, precum si obtinerea de credite. Mihai Mustata vede in restructurare modificarea domeniului de activitate, obtinerea produselor cu costuri mult mai mici, dar care sa fie in acelasi timp si competitive, iar in cele din urma, daca va fi cazul, si disponibilizarea personalului, sau chiar angajari daca modificarile vor fi in bine. "Restructurarea nu inseamna in primul rand disponibilizari de personal. Trebuie parcurse mai multe etape, iar in functie de acestea se poate ajunge sau nu si la disponibilizari. De altfel, de protectia sociala nu trebuie sa ne ocupam noi".
In privinta societatii iesene Fortus, directorul APAPS (inainte de a ocupa aceasta functie a fost in conducerea Fortus) crede ca sunt necesare 200 de miliarde lei pentru transformarea acestui combinat in unul atractiv, in jurul caruia sa roiasca investitorii. In ceea ce priveste societatea Nicolina, pentru aceasta demararea procesului de privatizare este mult mai apropiata. "Nicolina are mari sanse ca pana la sfarsitul acestui an sa fie privatizata", a precizat Mihai Mustata, directorul APAPS.
De altfel, in privinta obtinerii creditelor, acesta considera ca trebuie analizata situatia fiecarui agent economic in parte si importanta sa pentru economie, iar in functie de acestea sa se acorde credite preferentiale.
Privatizarea la Tepro, subiect atins in cadrul conferintei de presa, presupune un proces mult mai diferit decat al celorlalte societati iesene. "Tepro va fi scoasa din nou la privatizare dupa cel putin un an, interval in care trebuie sa se lamureasca unele probleme referitoare la fostul lider de sindicat Virgil Sahleanu. De altfel, dupa ce isi va reveni din punct de vedere financiar, se va pune din nou problema privatizarii".
De asemenea, la Tepro situatia pare a intra pe fagas normal deoarece s-au purtat discutii cu Sidex pentru a se putea asigura materia prima societatii iesene si, in acelasi timp, pentru a se desfasura activitatea fara sincope. In continuare, presedintele AGA de la Tepro, directorul general, Vasile Plugaru, va trebui sa caute o firma care sa efectueze auditul financiar, in urma caruia sa se descopere care au fost vinovatii dezastrului economic de la societatea ieseana.

Atentie crescuta in viitor

Cat despre strategia de privatizare pentru acest an, propunerile Sucursalei Regionale NE a APAPS se refera la 63 de societati comerciale. Politica Guvernului in materie de privatizare se refera la folosirea unor contracte de privatizare cu clauze care sa asigure modernizarea, dezvoltarea si eficientizarea activitatii societatilor comerciale in urma procesului. Directorul APAPS Iasi a spus ca pana acum legislatia a fost foarte stufoasa, dar in acelasi timp contractele au permis cumparatorilor sa faca apoi ceea ce au dorit. "Nu s-a atacat faptul ca societatile au fost vandute pe bani putini, ci doar ca, ulterior, acestea au fost facute praf", a precizat directorul APAPS.
Pentru privatizarile viitoare, strategia consta in mod obligatoriu in plan de afaceri si, implicit, in bani mai multi pentru pachetele de actiuni scoase la vanzare. "Acolo unde vor fi persoane interesate vom incerca sa marim pretul, insa unde acestea vor lipsi nu avem ce face", a mai adaugat Mihai Mustata.
De asemenea, strategia de privatizare viitoare prevede si identificarea spatiilor industriale nefolosite si vanzarea sau inchirierea acestora catre intreprinderi mici si mijlocii, precum si inventarierea si vanzarea activelor neutilizate din cadrul firmelor la care statul detine majoritatea capitalului social.
Cornelia LAZARESCU
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2332 (s) | 22 queries | Mysql time :0.046439 (s)