News Flash:

Scoala – nucleu si vector pentru o comunitate unita: Despre scoala, educatie si valori

17 Septembrie 2018
547 Vizualizari | 1 Comentarii
Newsletter
BZI Live Video Divertisment
Video Monden
Muzica Populara Curs valutar
EUR: 4.7315 RON (0.0000)
USD: 4.2103 RON (0.0000)
Horoscop
berbec
taur
gemeni
rac
leu
fecioara
balanta
scorpion
sagetator
capricorn
varsator
pesti
Camelia Gavrila

Camelia Gavrila: „Intr-o societate a globalizarii alcatuita din comunitati din ce in ce mai fluide, scoala, educatia, valorile propriei comunitati sunt elemente care asigura unitatea si dezvoltarea.”
Prof. dr. Camelia Gavrila, presedintele Comisiei pentru invatamant, stiinta, tineret si sport, sintetizeaza urgentele si dificultatile scolii romanesti. De asemenea, deputatul subliniaza si importanta scolii, in sensul ei cuprinzator, generic, pentru o comunitate ca element unificator, dincolo de efervescenta problemelor sociale, de infrastructura, numar de manuale, dincolo de dificultati, rezultate bune sau modeste, de succesul elevilor sau probleme „cu rest”, ce se cer, insa, abordate cu responsabilitate. 
     „Educatia este unul din elementele comune care definesc un popor, o comunitate, fiind zona de coagulare a ideilor, a dezvoltarii si a inovarii pentru bunastarea si siguranta comunitatilor, iar semnificatiile si influentele ei au asigurat sentimentul de apartenenta, de includere valorica, dar si libertatea individului de afirmare si evolutie personala sau sociala. O comunitate in ansamblul ei are nevoie de siguranta, de libertate si dezvoltare, elemente date de educatie, prin arhitectura, evident simbolica in acest context, numita scoala”, a declarat deputatul iesean.
Scoala romaneasca, un motor pentru o comunitate unita, cunoaste, insa, si unele probleme, dificultati inerente, mai mult sau mai putin masurabile, dar nu mai putin importante:
1. Relatia dintre politica si educatie
Fiecare schimbare politica aduce cu sine inevitabile modificari si in educatie, fie ca  vorbim de legislatie, programe si strategii guvernamentale, metodologii, dar si numiri de directori si inspectori, uneori propuneri „mesianice” pentru a gasi solutia finala intr-un domeniu atat de complex. Educatia adevarata a modelat mereu un spirit liber, al descoperirii si interogatiei critice, al zbuciumului interior pentru cunoastere, cultura, intelegere. De multe ori, politica si politicile educationale inguste au limitat aceasta miscare educationala, iar scoala a ramas un simplu instrument pedagogic, informativ si mai putin formativ, mecanic, nu creativ, detasat de menirea si esenta sa fundamentala, fara privirea in perspectiva spre dezvoltarea comunitatii, a umanitatii, in general. Astfel, orice abordare politica trebuie sa aiba masura si temei, pastrand elementele de continuitate si valorile specifice educatiei romanesti, adaugand firesc accente, solutii, modernizari necesare si logice.
2. Scoala - mediator educational intre agentii economici si formarea individului
Scoala este una dintre institutiile centrale pentru o comunitate, cu roluri bine definite si specifice, precum cel de mediator intre agentii economici si mecanismele de formare complexa a tinerilor, in vederea integrarii in munca, in profesie, dar si in spatiul civic, social, multicultural deseori.
Plecam de la premisa ca este necesar ca scoala sa reprezinte principalul traseu de formare al fiintei umane, spre un rol social util in comunitate. Tema generala care se discuta in mediul public vizeaza orientarea scolii catre antreprenoriat, catre o formare profesionala de calitate, in acord cu evolutiile mediului economic, social, cultural. Locurile de munca presupun o anumita dinamica, fiind elemente ce au valente diferite de la an la an si, implicit, necesita competente diferite. Mediul de afaceri evolueaza in contexte nationale si internationale diverse, imprevizibile uneori. De aceea scoala si educatia trebuie sa ofere multiple oportunitati de formare si adaptare, dincolo de presiunea si logica economica a momentului, dincolo de formarea si calificarea pentru o zona ingusta. Traim intr-un univers dinamic, iar adaptabilitatea si flexibilitatea profesionala, competentele multiple sunt absolut obligatorii.
3. Respectul, intelegerea, toleranta si scoala – optiune pentru valori
Respectul, politetea, intelegerea sunt virtuti aproape uitate, trecand pe un loc secund in ultima perioada, chiar si in relatia cu scoala. Respectul inseamna o atitudine caracterizata de stima si intelegere fata de cel de langa tine, politetea si decenta asigura un mod elegant de comunicare. In contextul educatiei, indiscutabil, trebuie sa existe o relatie stransa de colaborare intre actorii implicati, dar mai ales respectul fata de dascali, fata de institutie, accentul pus pe valori, pe formarea caracterului sunt conditii pentru ca scoala sa isi poata indeplini scopul pedagogic si menirea de a forma oameni de calitate, de caracter. Ne dorim o scoala si a valorilor, nu doar a stiintei si a cunoasterii.
4. Autoritatea locala – sprijin neconditionat pentru scoala
Pentru ca ceea ce numim astazi o scoala de calitate sa fie pilonul central intr-o comunitate este nevoie, ca pe langa respect si eliminarea influentelor excesive ale politicii, sa existe o sustinere constanta din partea autoritatilor locale, prin proiecte de dezvoltare a infrastructurii, prin programe de sprijinire a elevilor dezavantajati social, financiar, logistic, prin preocuparea pentru atractivitatea domeniului pentru dascalii buni si dedicati profesiei. Autoritatea locala in raport cu scoala trebuie sa fie un partener autentic, atent si implicat, axioma a unui demers educational de succes. 
5. Dimensiunea europeana a scolii 
Intr-o lume a globalizarii nu se mai vorbeste doar despre o comunitate locala, nationala, deoarece ea prinde contur si in afara granitelor, ca o comunitate europeana ampla. Asa cum am subliniat anterior, scoala reprezinta unul dintre elementele centrale intr-o comunitate, in matricea spirituala, identitara a unui popor. Daca vorbim despre o comunitate larga si complexa, multiculturala, la nivelul Uniunii Europene, se poate discuta si despre importanta unei dimensiuni europene a scolii, ca element central educational in formarea tinerilor pentru aceasta comunitate simbolica a secolului, ce transcende granitele tarii.
Scoala romaneasca poate sa fie parte a unei scoli europene prin colaborari cu alte institutii si universitati, prin parteneriate, schimburi de experienta, proiecte, valori si principii comune, prin interactiuni care sa duca la dizolvarea prejudecatilor, a diferentelor majore, a stereotipurilor, printr-un transfer de modele, strategii si solutii educationale din tot spatiul european. 
6. Fluviul de documente
  Ca si in alte domenii, noul management public, inclusiv in spatiul educational, este coplesit de abundenta de documente, de birocratie excesiva, formalism, iar succesul si valorificarea unor idei, a unor solutii creative, a unor demersuri noi, inedite, care sa dezvolte scoala, risca sa fie blocate inainte de a fi analizate sau experimentate. Fluviul de documente si hatisurile birocratice ingreuneaza din ce in ce mai mult scopul esential al scolii, activitatea profesorilor, proiectele valoroase ale institutiei, care ar putea aduce un plus de coagulare si unitate intr-o comunitate.
„In ansamblul sau, scoala trebuie sa fie motorul de dezvoltare al unei comunitati unite, daca sunt respectate valori, principii si valente, precum: incercarea de a diminua efectele politicului asupra educatiei, realizarea unui echilibru intre simbolistica si permanenta idealurilor scolii, pe de o parte, si adaptabilitatea acesteia la cerintele pietei, la presiunea prezentului, orientarea spre valori de tipul intelegerii, al colaborarii, al respectului sporit fata de cei din jur – profesori, pedagogi, colegi – toleranta, respectul diversitatii, realizarea unui parteneriat stabil si eficient cu autoritatea locala, diminuarea birocratiei in activitatea didactica sau pentru realizarea proiectelor, a marilor idei, solutii sau programe de dezvoltare.”, a declarat deputatul PSD Iasi Camelia Gavrila, intr-o evaluare critica, succinta asupra unor probleme ale educatiei, la inceput de an scolar.
 

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

camelia gavrila comisiei stiinta tineret scolii romanesti deputatul
Distribuie:  

Realitatea.net

RomaniaTV.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (1)

Mitica Popescu  | #670102
Sa inteleg ca si vorbirea lui Blajut dar si vorbirea Cameliei Gavrila sunt cestiuni politice, altfel nu-mi explic; o prezentare de analfabet a lui Blajut si o prezentare, as putea spune pentru nimeni, a Cameliei Gavrila.Ce se poate intelege din textul doamnei Gavrila? Dumneaei descopera "fluviul de documente", "relatia dintre politic si educatie", adica ceva de pus in functii daca esti PSD-ist. Doamna Gavrila, faceti o lege,macar atit, prin care in primii trei ani copii sa invete ce inseamna respectul,ce inseamna sa-ti ajuti un coleg,ce inseamna sa stii sa multumesti, sa-ti ceri scuze .
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2019 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1701 (s) | 23 queries | Mysql time :0.046240 (s)