News Flash:

Seminar la Iasi: Evaziunea fiscala este un fenomen care a luat amploare

16 Septembrie 2004
1046 Vizualizari | 0 Comentarii
•Astazi are loc la Iasi un seminar in care vor fi dezbatute probleme legate de evaziunea fiscala •Evenimentul va avea loc intr-una din salile de conferinte ale Hotelului Astoria •Vor fi prezentate metodele cele mai frecvente cu ajutorul carora agentii economici incearca sa pacaleasca fiscul •Seminarul de la Iasi este ultimul dintr-o serie nationala, desfasurata pe regiuni de dezvoltare si care a avut ca subiect evaziunea fiscala •La eveniment va participa si directorul general al Directiei de Control Fiscal din cadrul Ministerului de Finante Seminarul privind evaziunea fiscala care se desfasoara astazi in Sala "Mihai Eminescu" a Hotelului Astoria are ca principal scop atentionarea opiniei publice si autoritatile locale asupra acestui fenomen, ca factor de risc in dezvoltarea solida a economiei. Pentru Regiunea de Dezvoltare Nord-Est, la Seminarul care are loc astazi la Iasi vor fi prezenti reprezentanti ai organelor de control fiscal din judetele Iasi, Bacau, Vaslui, Botosani si Suceava. Suita de seminarii este organizata de catre Compania Nationala "Imprimeria Nationala" SA si Fundatia Romana pentru Promovarea Dezvoltarii Comunitatilor Locale. Unul dintre principalele puncte al discutiilor va fi axat pe faptul ca la data de 1 iulie 2004 au intrat in functiune formularele fiscale personalizate, care sunt deja falsificate prin diverse metode evazioniste. Incepand cu data de 1 iulie 2004, toti agentii economici au fost obligati sa cumpere formulare fiscale cu regim special, care sunt personalizate. Utilizatorii sunt, de asemenea, obligati sa adreseze comenzi de formulare tipizate unitatilor abilitate care functioneaza sub supravegherea Companiei Nationale "Imprimeria Nationala" SA. Pentru judetul Iasi, singurele acreditate sunt Tipografia "Sedcom Libris" SA si Tipografia "24 de ore" SRL. Fata de formularele nepersonalizate, care se puteau cumpara pe loc, acestea vor trebui comandate cu 15 zile inainte de expirarea termenului limita. Decizia de a fi folosite doar formularele personalizate a fost luata de catre Ministerul Finantelor, dupa ce au fost depistate pe piata facturi ale firmelor fantoma. Dupa introducerea acestui tip de facturi s-a considerat ca nici o firma nu-si va mai permite sa vanda pe piata neagra formulare pe care sunt inscriptionate elementele de identificare (nume, cod unic de inregistrare, cont bancar). Intentia, buna de altfel, este combatuta de diferiti speculanti, care stau la colturile de strada si vand nestingheriti asemenea formulare, care sunt tiparite la firme neacreditate. Formularele noi au numele firmei inscriptionat cu caractere mari, vizibile de la distanta, numar propriu de inregistrare de la registrul comertului, sediul firmei, capitalul bancar si alte repere, care le fac unice. Totodata, hartia acestor formulare este special comandata din Germania, este fluorescenta, iar cu ajutorul unui marker alb se poate afla relativ usor daca formularul este sau nu fals. Pentru a comanda aceste formulare, angajatorii au nevoie de codul unic de inregistrare, actul constitutiv de infiintare, hotararea judecatoreasca de infiintare, cat si de actul de identitate. Bilantul pe anul 2004 In primele opt luni ale anului 2004, actiunile de control ale lucratorilor Directiei Generale a Finantelor Publice Judetene (DGFPJ) Iasi au atras suplimentar la bugetul de stat nu mai putin de 1.160 de miliarde lei, ca urmare a controalelor in care au fost acordate sanctiuni pentru evaziune fiscala. Comparativ cu anul precedent, in aceeasi perioada, au crescut atat numarul actiunilor de control, cat si numarul sanctiunilor aplicate. Astfel, daca in 2003 au fost atrase suplimentar 422 miliarde lei, perioada similara a anului in curs a marcat o crestere cu 737 de miliarde lei a sumelor provenite din sanctiuni. Au mai fost, in acelasi timp, confiscate 54 de miliarde lei, comparativ cu 5 miliarde anul trecut. Numarul de dosare penale care au fost inaintate Parchetului de pe langa Judecatoria Iasi este de sase. Printre neregulile constatate de inspectorii Directiei de Finante se numara descoperirea de produse nemarcate, cazuri in care au fost acordate sanctiuni de peste 1,2 miliarde lei, societati comerciale care desfasurau alte activitati decat cele pentru care erau acreditate, precum si vanzarea fara documente de provenienta a unor bunuri. Totodata, au fost sesizate tot mai multe cazuri in care diferenta suplimentara pe impozit este acoperita in diferite moduri de catre agentii economici, alaturi de diferentele suplimentare de TVA. Scopul direct urmarit in orice investitie nu este contributia la bugetul de stat sau dezvoltarea economiei romanesti, ci recuperarea investitiei si profitul. Scaderea sarcinii fiscale cu un punct procentual nu reprezinta o masura care sa determine investitorii straini sa ia cu asalt Romania, efectul economic asupra investitiilor fiind aproape nul. Ministrul Finantelor Publice a anuntat propunerile privind modificarea regimului fiscal din anul 2005. Impozitul pe profit se va reduce de la 25, la 19 la suta, veniturile vor fi impozitate in trei transe: 14 la suta, 26 la suta si 38 la suta, obligatiile sociale ale firmelor vor scade cu doua procente. In fapt, Ministerul Finantelor da cu o mana si ia cu cealalta. Astfel, reducerea impozitului pe profit cu sase puncte procentuale se va face concomitent cu cresterea impozitului pe dividende cu cinci puncte procentuale. Prin urmare, sarcina fiscala a investitorului se reduce de la 35 la suta la doar 34 la suta, dar reducerea impozitului pe profit da bine la imagine. Mult trambitata actiune a vizat in speta sectorul IMM, care, cu putin timp in urma, a devansat societatile comerciale inca de stat in ceea ce priveste participarea la Produsul Intern Brut (PIB). Actiunile Guvernului pentru diminuarea "economiei subterane" nu s-au concretizat decat in intentii, iar ultima decizie cu privire la impozitul pe profit nu schimba cu nimic datele problemei. Un alt fel de evaziune O alta cauza a concurentei neloiale este folosirea muncii la negru, care, de asemenea, este un fenomen de o proportie ingrijoratoare si care incurajeaza evaziunea fiscala. Din acest punct de vedere, scaderea obligatiilor societatilor comerciale, de la 49,5 la suta la 47,5 la suta, este o masura care va produce efecte mult mai consistente decat modificarea impozitului pe profit, desi reprezentantii oamenilor de afaceri considera insuficienta reducerea de doua procente, apreciind ca mentinerea la un nivel ridicat al acestora va incuraja in continuare munca la negru. Este deja cunoscut faptul ca multe firme procedeaza la inscrierea numai a unei parti din venitul real al angajatilor in cartea de munca. In conceptia oamenilor de afaceri, anularea de catre stat a datoriilor unor societati comerciale este o forma de evaziune fiscala. Un exemplu in acest sens este decizia Executivului de a amana datoriile pe care le au SC CET Iasi SA si cele trei companii desprinse din transporturile feroviare, in scopul de a fi radiate pana la data de 1 decembrie 2006. Acest lucru a fost indelung contestat de catre mediul de afaceri Iesean, care crede ca stergerea unei datorii de 1.330 de miliarde lei, datoria Cailor Ferate la bugetul statului, dauneaza mediului de afaceri si concurentei. Evaziunea fiscala, in diversele sale forme de manifestare, continua sa reprezinte o amenintare pentru procesele de realizare a veniturilor statului. Tehnicile de asezare, de percepere, mecanismele de reducere si deducere a impozitelor, precum si facilitatile fiscale permit si incita in acelasi timp la evaziune fiscala. Pe masura dezvoltarii sistemului fiscal, a multiplicarii regulilor si conditiilor de aplicare a acestora, precum si a cresterii regimurilor derogarii, toate acestea determina permanent la ascunderea masei impozabile sau la diminuarea masiva a acesteia. Tehnica procedurilor de compensare in vederea eludarii legislatiei fiscale a devenit deja o metoda cunoscuta de catre inspectorii fiscali. Deseori se aude vorbindu-se despre tendintele agentilor economici de a cauta "portite" in litera legilor fiscale sau diverse procedee care sa le permita sustragerea de la impunerea sau de la plata impozitelor, taxelor, contributiilor, precum si a altor sume datorate bugetului de stat. Riscurile la care se expun prin savarsirea diferitelor acte de evaziune fiscala nu le sunt pe deplin cunoscute, mizand adesea pe neatentia organelor de control in cazul in care ar fi verificati. Terminologia, destul de clara, din domeniul fiscal, nu este nici pe departe perfecta si lasa acele mici "portite" ale legii, prin care mintea ascutita a romanului patrunde. Astfel, este considerata frauda fiscala orice actiune sau inactiune savarsita de contribuabil оn mod direct, prin оnselaciune sau prin оncalcarea unei dispozitii legale fiscale exprese, оn scopul diminuarii obligatiilor sale fiscale, al sustragerii prin mijloace frauduloase de la plata obligatiilor fiscale declarate. Procedeele si mijloacele frauduloase utilizate de autor la savarsirea infractiunii de frauda fiscala pot fi considerate, fara a se limita la transmiterea de informatii nereale sau omisiunea transmiterii acestora оn vederea impunerii, neevidentierea veniturilor realizate si a cheltuielilor efectuate din activitatile desfasurate, prin оntocmirea incorecta a registrelor sau a oricaror alte documente prevazute de lege. Astfel, in vederea integrarii Romaniei la Uniunea Europeana, ar trebui din ce in ce mai mult ca mediul de afaceri sa devina mai receptiv la problemele legate de frauda fiscala, care, odata cu integrarea, pot capata alte valente, prin alinierea legislatiei fiscale romanesti la cea europeana, mult mai dura si mai rigida in domeniul impunerii obligatiilor fiscale. Un semnal de alarma este acest seminar, care are ca gazda municipiul Iasi. Opinii despre evaziunea fiscala Victorel Lupu, director general al Directiei Generale a Finantelor Publice Judetene Iasi: "In ceea ce priveste evaziunea fiscala, pot spune ca sumele atrase suplimentar la bugetul de stat, ca urmare a controalelor efectuate si a depistarii incalcarilor codului fiscal, sunt in crestere de la an la an. Am reusit, in acest an, sa atragem mult mai multi bani la bugetul de stat pentru ca ne ajuta si legislatia fiscala, iar noi suntem mai pe faza. Evaziunea fiscala este, intr-adevar, un fenomen pe care, in cea mai mare parte, il controlam". Nicolae Vitelaru, presedintele Patronatului Regional al Intreprinderilor Mici si Mijlocii Iasi: "Unde-i lege nu-i tocmeala. Ca Patronat, aparam drepturile celor care sunt corecti si nu incalca legea. Evaziunea exista in orice tara care este pe drumul capitalismului, iar la noi exista aceeasi problema si exista acest risc. O solutie este cea a impozitarii corecte si eficiente. Daca aceasta ar fi corecta, de la cea mai mica toneta, ar fi puse sistemele la punct, atunci evaziunea ar fi controlata in proportie de 90 la suta". Viorel Gavrila, comisar-sef adjunct la Garda Financiara Iasi: "Fenomenul este divers. Situatiile cel mai des intalnite de noi sunt legate de documentele cu regim special si firmele fantoma. Evaziunea fiscala exista in mare parte ca forma, in economia subterana a municipiului Iasi. Exista o oarecare tendinta a agentului economic sa plateasca mai putin, sa majoreze cheltuielile si sa utilizeze facturi ale altor firme". Gelu JIREGHIE
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1273 (s) | 22 queries | Mysql time :0.020371 (s)